Het is een veelbesproken onderwerp: 'de toegevoegde waarde' van het gebruiken van sociale media voor merken. Steeds meer cases en onderzoeken tonen aan dat consumenten wel degelijk online te beïnvloeden zijn en dat dit bijdraagt aan een hogere omzet. In dit kader hebben wij een Facebook Offer geïmplementeerd om offline conversies te genereren rondom de Try & Win-weken van Holland Casino. De resultaten liegen er niet om!
Update 23 december 14:50u: het ROI-percentage stond eerder foutief vermeld als 2.160 procent, dat is aangepast naar het correcte percentage van 21,6 procent.
Wat is een Facebook Offer?
Even in het kort, wat is nou eigenlijk een Facebook Offer? Facebook biedt merken de mogelijkheid om een aanbieding op producten of diensten met een speciale post te promoten. Hierbij krijgt de doelgroep een bericht te zien in de newsfeed die de optie geeft om de aanbieding toe te eigenen, ook wel “claimen” genoemd. Als iemand een offer claimt, ontvangt diegene een e-mail met een (streepjes)code die online en/of offline gebruikt kan worden.
Wat was de aanbieding?
In een tijdsperiode van drie weken konden Facebook-gebruikers de aanbieding van Holland Casino claimen en verzilveren. Door te claimen kregen twee personen gratis entree bij een Holland Casino-vestiging naar keuze, plus een gratis drankje. Daarnaast maakten ze ook direct kans op 100.000 euro. De offer die fans van Holland Casino ontvingen, zag er als volgt uit:
De resultaten
In totaal zien we dat 4 procent van alle Holland Casino fans dat de offer gezien heeft, deze ook heeft geclaimd. Als we vervolgens kijken hoeveel mensen van het totale aantal 'claimers' daadwerkelijk een Holland Casino-vestiging heeft bezocht, zien we een conversieratio van 8,8 procent. En dat is, zeker van online naar offline, een ontzettend goede score.
Als we de investering in media verrekenen met de gemiddelde omzet per klant van het Holland Casino, zien we een return on investment (ROI) van 21,6 procent. Op basis van deze cijfers kunnen we concluderen dat Facebook Offers in het geval van Holland Casino erg effectief zijn gebleken als het gaat om het genereren van offline conversies. Note: de kosten voor het opzetten, optimaliseren en analyseren van de offer resultaten zijn niet in deze berekening opgenomen.
Deze campagne heeft goed gepresteerd omdat er geen kosten gemaakt hoefden te worden om te kunnen profiteren van deze aanbieding. Voornamelijk voor mensen die niet regelmatig naar het casino gaan, en dus geen favourite card hebben waarmee ze gratis binnen komen, is dit een erg interessante aanbieding geweest. Hand in hand gaat uiteraard de targeting, hij is dan ook alleen getarget op Holland Casino-fans. Daarnaast wilt iedereen natuurlijk wel gratis kans maken op 100.000 euro. De ‘key to success’ is dus het doen van een aanbieding waarbij de consument geen directe kosten heeft om te kunnen profiteren van de aanbieding.
Heb jij zelf ook ervaring met Facebook Offers of heb je vragen? Laat het weten in de comments!