• E-mail
    wordt gesponsord door

Case: 20 keer zoveel nieuwsbriefinschrijvingen in 3 stappen

Case: 20 keer zoveel nieuwsbriefinschrijvingen in 3 stappen
, Directshop
@eljatrum

"The money is in the list" is een veelgebruikte uitspraak als het over nieuwsbrieven gaat. Als mensen zich op jouw nieuwsbrief inschrijven, geven ze niet alleen aan dat je ze jouw informatie en verkoopverhaal mag sturen, ze geven ook aan dat ze daar interesse in hebben. Maar hoe zorg je er nu voor dat zoveel mogelijk mensen er voor kiezen om jouw nieuwsbrief te ontvangen? In dit artikel drie stappen uit de praktijk om jouw lijst met nieuwsbriefabonnees hard te laten groeien.

Sinds bijna zeven jaar heb ik, naast mijn vaste baan als e-business consultant, een weblog over fotografie. Vorig jaar bezochten ruim 1,5 miljoen bezoekers de site, dus ik durf wel te zeggen dat het lekker loopt. Veel van de bezoekers komen via Google binnen. Dat is echter geen veilige bron, je hebt er immers geen controle over. Als Google op een dag - om wat voor een reden dan ook - besluit jouw site uit de zoekmachine te verwijderen, ben je verloren. Het helpt als je bezoekers uit meerdere bronnen je site bezoeken. Een mailinglist is hierbij ideaal, want daar heb je zelf de volledige controle over.

Bezoekerspieken door de nieuwsbrief

In bovenstaande screenshot uit Google Analytics zie je wat de nieuwsbrief doet met het gemiddelde aantal bezoekers op mijn site. Wanneer ik dinsdagochtend de nieuwsbrief verstuur, veroorzaakt dat een piek van zo'n 1.500 a 2.000 extra bezoekers op die dag. Bezoekers die er niet waren geweest als ik geen nieuwsbrief verstuurd had. Ook de dagen na het versturen van een nieuwsbrief (vaak zelfs tot weken later) krijg ik nog bezoekers binnen vanuit elke afzonderlijke nieuwsbrief. Gemiddeld zo'n twee tot drieduizend per nieuwsbrief.

Met alleen het aanbieden van een nieuwsbrief ben je er niet, je moet er wel voor zorgen dat de nieuwsbrief ook daadwerkelijk gelezen gaat worden. Zelf heb ik gedurende een paar jaar tijd langzamerhand steeds meer aandacht op mijn nieuwsbrief gelegd en zo mooi kunnen meten hoeveel effect een paar veranderingen kunnen hebben. Ik heb ze opgedeeld in drie stappen waarmee je het aantal nieuwsbriefinschrijvingen per dag drastisch kunt verhogen.

Stap 1: nieuwsbrief prominent op de site

Als je een nieuwsbrief hebt en je vindt het belangrijk dat mensen zich hier op inschrijven, dan moet je hem natuurlijk wel duidelijk tonen. Simpelweg ergens een linkje op je site naar een inschrijfformulier is niet voldoende. Dat is wel wat ik in eerste instantie had. De nieuwsbrief had niet de prioriteit die hij verdiende.

Eerste versie van de nieuwsbrief promotie

Hierboven zie je hoe de nieuwsbrief in eerst instantie op mijn site onder de aandacht werd gebracht; na wat scrollen was er in de sidebar een korte melding met een doorlink naar een pagina waarop je jezelf kon inschrijven. Dit was duidelijk niet de juiste manier om veel inschrijvingen te krijgen.

Met een paar aanpassingen heb ik het aantal inschrijvingen per maand met 31 procent verhoogd: ik heb de nieuwsbrief melding direct onder de header in de sidebar geplaatst. Bij het openen van de site staat deze dus gelijk in beeld. Tevens heb ik het mogelijk gemaakt om je hier ook direct in te schrijven. Een doorklik is niet langer nodig. Vul je e-mailadres in en druk op 'inschrijven'.

Ook heb ik social proof toegepast: ik toon dat zich reeds een x aantal mensen hebben ingeschreven. Al die mensen kunnen zich toch niet vergissen, die nieuwsbrief moet de moeite waard zijn! Hieronder een screenshot van de nieuwe situatie.

2de versie nieuwsbrief promotie

Stap 2: weggevertje

Bijna eenderde meer inschrijvingen per dag is leuk, maar er is zeker meer uit te halen. In het najaar van 2011 besloot ik een ebook te schrijven en deze gratis weg te geven aan iedereen die zich inschreef voor de nieuwsbrief. Een idee dat al langer op de plank lag, maar waar je jezelf altijd even toe moet aanzetten. Uiteindelijk schreef ik in een weekend mijn weggevertje: een klein ebook met ruim 2.000 woorden, een aantal foto's en opgemaakt met behulp van Adobe Indesign.

Nadat ik het eBook cadeau had gedaan aan alle bestaande nieuwsbrieflezers heb ik het onder de aandacht gebracht op mijn blog en gerelateerde sites een persberichtje en het ebook gestuurd. De directe aandacht leverde me die week ruim 500 extra nieuwsbriefinschrijvingen op (destijds ruim een kwart van het bestaande aantal lezers). Ook bracht ik het ebook op mijn site extra onder de aandacht bij de inschrijfmogelijkheid op mijn site.

25 tips voor het fotograferen van kinderen eBook

Op de langere termijn steeg het aantal dagelijkse inschrijvingen op mijn nieuwsbrief door het ebook weggevertje met 300 procent!

Stap 3: pop-up

Wellicht heb je er net zo'n hekel aan als ik: van die pop-ups die je lastigvallen wanneer je een site bezoekt. Vandaar dan ook dat ik me er heel lang tegen verzet heb: geen pop-up op Photofacts. Nadat ik een paar weken geleden Darren van Problogger een tweet zag versturen waarin hij met een grafiekje het effect van het opnemen van een pop-up bij zijn nieuwsbrief liet zien. Ik besloot dat ik het nu toch maar eens moest proberen.

Maar dan natuurlijk wel op een manier zodat je er als bezoeker niet al te veel last van zou hebben. Om bestaande bezoekers niet te irriteren liet ik eerst twee weken lang automatisch een cookie plaatsen bij elke bezoeker. Een cookie waarin stond dat zij de pop-up al gezien hadden terwijl de pop-up zelf nog niet bestond. Reguliere bezoekers zouden zo niets merken van de pop-up.

De pop-up heb ik zelf gemaakt met behulp van Fancybox en met de best practice-tips van Conversion Voodoo. Ook heb ik de pop-up zo ingesteld dat hij niet direct getoond wordt, maar pas nadat een bezoeker 40 seconden op de pagina gezeten heeft. Klikt iemand snel weer weg, dan krijgt hij de pop-up dus ook niet te zien. Heb je interesse in het artikel dat je gevonden hebt, dan word je op de nieuwsbrief en het gratis eBook gewezen.

Nieuwsbrief promo; pop-up box

Op 23 januari activeerde ik de pop-up en daarmee steeg het aantal inschrijvingen per dag met bijna 600 procent naar gemiddeld 58 per dag over de afgelopen paar weken. Als ik nu het percentage inschrijvers ten opzichte van het totaal aantal bezoekers uitreken en de uitgangssituatie (0,71 inschrijvingen per 1.000 bezoeken) vergelijk met de huidige situatie (15,45 inschrijvingen per 1.000 bezoeken) dan kom ik op meer dan 20 keer zoveel inschrijvingen per dag in drie tamelijk eenvoudige stappen.

Hoe staat het met de promotie van jouw nieuwsbrief? Welke methoden pas je toe om je nieuwsbrief bij je bezoekers onder de aandacht te brengen?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Hmm, ja... pop-ups... Iedereen heeft er een gloeiende hekel aan. Maar wat blijkt? Ze werken als een tierelier! Zelf heb ik de pop-up ook geactiveerd op mijn site en je ziet meteen een piek omhoog die ook nog eens constant blijft.

    Zoals jij al schrijft is het wel verstandig om een vertraging in te bouwen om mensen niet onnodig te irriteren. Soms kom je op sites waar je meteen de pop-up voor je neus krijgt en dat is niet echt fijn.

    geplaatst op
  • Goed bezig Elja,

    Zo zie je een verschil van dag en nacht in inschrijvingen door een aantal tamelijk eenvoudige aanpassingen. Die pop-in die hier gebruikt is een erg sterke vorm, net zo gebruiksvriendelijk als een cookie-wall, maar dan wel functioneel :)
    Als je niet aan de pop-in wil, is wellicht een slide in (zoals ik die op mijn eigen site ook heb) wel aardig. Hier een aantal verschillende opties from worst to best.
    http://www.emailaudience.com/email-pop-ups-from-worst-to-best

    Overigens kun je ook eens testen of die social proof onder het inschrijf formulier nu wel echt werkt. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat door deze te verwijderen er juist meer wordt ingeschreven! Maar je hoeft niet op mijn ervaring af te gaan, zie ook de video door Anne Holland van whichtestwon: http://www.emailaudience.com/which-test-won-email-marketing-ab-split-testing-examples-video

    geplaatst op
  • @Jordie; Bedankt voor de aanvullingen; interessante informatie! Ik heb de video ook helemaal afgekeken. Zo'n slide-in zal ik over een tijdje ook eens gaan testen, maar eigenlijk ben ik wel bang dat de conversie daalt. ;)

    Jouw slide-in is inderdaad netjes, maar kan ook makkelijker genegeerd worden. Wellicht heb je ook informatie over het aantal inschrijvingen per duizend bezoeken (hoewel het natuurlijk sowieso per site zal verschillen)?

    Overigens vind ik wel dat je veel informatie vraagt. E-mailadres, bedrijfsnaam, voornaam en achternaam. En allemaal verplicht. Heb je daar al eens een test op gedraaid?

    Wat betreft de social proof; dat is inderdaad nog wel interessant om te testen. In de pop-in gebruik ik het overigens niet. Ik moet dus eerst gaan meten via welke bron inschrijvingen binnen komen voordat ik hierop kan gaan testen. Er blijft altijd voldoende te testen over! ;)

    geplaatst op
  • @elja Er staat op mijn eigen site ook nog wel wat optimalisatie op stapel. :) Nu heb ik geen giga aantallen bezoekers op mijn site, maar het gaat niet slecht. Het is erg gericht bezoek, veelal mensen die iets meer over e-mailmarketing willen weten.

    Vorige maand had ik 21 inschrijvingen per 1000 bezoekers, inclusief de verplichte velden en een dubbel opt-in. Van die mensen weet ik dus ook wie het zijn, dat heeft ook zijn voordelen.

    geplaatst op
  • Naar aanleiding van dit artikel zal ik me toch eens iets meer gaan verdiepen in nieuwsbrief inschrijvingen als soft conversion.

    geplaatst op
  • De social proof klinkt erg interessant en werkt ongetwijfeld, ik ben verrast door de hoge conversie uit de pop-up omdat ik 'm persoonlijk zo irritant vind, maar de cijfers liegen niet. Dank voor de goede tips!

    geplaatst op
  • Heel interessant. Ga er zeker mee aan de slag. Ben wel benieuwd naar het stijgen van het aantal uitschrijvingen.

    geplaatst op
  • Mooi voorbeeld, Elja.

    geplaatst op
  • Ik ben al maanden op zoek naar een plugin die er voor zorg dat bezoekers zich eerst moeten registreren of inloggen voordat zij toegang krijgen tot mijn webshop. Dr webshop is overigens niet mijn homepage. De website van Vente Exclusive heeft dat heel mooi gedaan.
    https://www.vente-exclusive.com.

    Ik hoop dat iemand kan helpen.

    Bij voorbaat dank

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.