Business for Better – Maar hoe dan?

De Toekomst van Marketing - Jelmer van der Meulen, Chantal Schinkels en Ine Stultjens over de vraag hoe je klanten helpt om betere keuzes te maken.

6 december 2023, 15:15 886 x gelezen

Hoe het ook uitpakt, de meeste Nederlanders pakken dezer dagen flink uit. We vieren even collectief en onbekommerd onze hoogmis van consumentisme. En dat mag ook weleens. Voor veel marketingprofessionals is dat staartje van het jaar ook precies de periode waarin hét moet gebeuren, waarin de targets worden gehaald en alle verloven zijn ingetrokken. Maar dat kriebelt bij veel marketeers. We zijn er weliswaar voor opgeleid om markt te vinden en markt te maken voor de afzet van producten en diensten, maar hoeveel kan de wereld nog hebben? En waarom wakkeren we de hebberigheid aan naar nog meer nieuwe spullen die een mens misschien helemaal niet zo nodig heeft?

Pakjesavond is voor heel veel kleine Nederlandertjes de spannendste dag van het jaar. En voor heel wat grotere Nederlanders ook trouwens. Eind november en de maand december staan voor velen in het teken van gezelligheid, letters van banket en een he-le-boel nieuwe spullen. Flinke aanslag op de begroting ook: Had je net toegeslagen bij Black Friday of Cybermonday, volgen al snel de zakken vol met speelgoed, MP3-spelers, rugzakken en fotopuzzels van de Sint, en dan moet de kerst nog beginnen.

Waarom helpen we consumenten niet vaker om verstandiger keuzes te maken: écht duurzame keuzes, die misschien wat duurder zijn, wat meer onderzoek vereisen of lastiger te verkrijgen? Daarover spraken Ine Stultjens, Head of Marketing van Deli Home (onder meer Bruynzeel, Lundia en Skantrae). Jelmer van der Meulen, partner bij Synergie en bedenker van de Inspirerende Veertig en de schrijver van ‘De IT Girl’ en ‘Het Koopinfuus’, marketingadviseur en e-commerce-specialist Chantal Schinkels.

Lunchbreaks Toekomst van Marketing 2024

In geen vakgebied ter wereld zijn professionals zó gericht op de toekomst als in marketing, communicatie en sales. Liefst zouden we echt kunnen en willen voorspellen wat ons te wachten staat, maar de werkelijke betekenis van hypes, rages en trends valt soms lastig te duiden. Need to know, nice to know of gewoon interessant om te volgen? Want we willen ons optimaal voorbereiden op wat komen gaat, maar er zijn zoveel factoren die een rol spelen, dus waar begin je?

In 2021 introduceerde NIMA de Lunchbreak-seminars over ‘de Toekomst van Marketing’. In die gratis interactieve webinars komen uiteenlopende thema’s aan bod, waarover de tafelgasten uit de marketingpraktijk en -wetenschap hun licht laten schijnen. We streven ernaar om steeds naar een ‘kennisspecialist’, een ‘marketingadviseur’ en een ‘marketeer on the job’ aan tafel te krijgen. Deelnemers thuis of op kantoor kunnen vooraf of tijdens de webinar ‘inbreken’ met vragen, stellingen en aanvullingen. Zo blijf je op een leuke én heel toegankelijke manier bij in het marketingvak. Neem een break en stop een uurtje van je tijd in de toekomst van je merk, je vak en jezelf.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!