Britse consument is fan van klantenkaart

22 juli 2003, 14:31

Klant-, spaar-, en voordeelkaarten hebben een directe invloed op de omzet en winst van een ondernemer, blijkt uit een onderzoek van de Carlson Marketing Group onder 16.000 Britten.

Zo gaat 80 procent van de ondervraagde klanten regelmatig naar dezelfde winkel terug als deze een klanten- of spaarkaart heeft, schrijft de Volkskrant. Meer dan 66 procent zegt ook daadwerkelijk meer te besteden als er kortingen of voordeeltjes worden aangeboden, ook als die artikelen normaal niet, of in kleinere hoeveelheden zouden worden gekocht. 48 Procent van de klanten zegt minder of niet meer bij het betreffende bedrijf te kopen, als het met de klantenkaart stopt.

Uit Nederlands onderzoek blijkt juist dat Nederlandse ondernemers vooral overgaan tot de introductie van een klantenkaart als de concurrentie er ??n heeft, of als de inkomens van hun klanten sterk uiteenlopen . Ze doen dat niet direct om de omzet te verhogen, zegt onderzoekster Jorna Leenheer. Ook blijkt dat Nederlandse winkeliers slechts een beperkt aantal mogelijkheden van klantenbinding benut. Van alle klantenkaarten wordt 78 procent gebruikt als spaarsysteem, 61 procent voor directe kortingen, 10 procent als betaalmiddel, 13 procent voor speciale koopavonden en 8 procent voor productdemonstraties.

Winkeliers vragen zeer zelden een financi?le bijdrage voor de kosten van een klantenbindingsactie, stelt Leenheer. ‘Ze zijn misschien bang dat een financi?le bijdrage de klant afschrikt.’

Bron:

http://www.adformatie.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Uit de Volkskrant, 22 juli 2003:

    Klanten zijn erg gevoelig voor klantenbinding. Uit een onderzoek van de Carlson Marketing Group onder zestienduizend Britten blijkt dat klant-, spaar-, en voordeelkaarten een directe invloed hebben op de omzet en winst van een ondernemer.

    Zo gaat 80 procent van de ondervraagde klanten regelmatig naar dezelfde winkel terug als deze een klanten- of spaarkaart heeft. Meer dan 66 procent zegt ook daadwerkelijk meer te besteden als er kortingen of voordeeltjes worden aangeboden, ook als die artikelen normaal niet, of in kleinere hoeveelheden zouden worden gekocht. En 48 procent van de klanten zegt minder, of zelfs helemaal niets bij het betreffende bedrijf te kopen, als het met de klantenkaart stopt.

    Uit Nederlands onderzoek blijkt juist dat Nederlandse ondernemers vooral overgaan tot de introductie van een klantenkaart als de concurrentie er één heeft, of als de inkomens van hun klanten sterk uiteenlopen . Ze doen dat niet direct om de omzet te verhogen. Onderzoekster Jorna Leenheer noemt dit een ‘defensieve’ reden waarom winkeliers tot klantenbinding overgaan.

    Ook blijkt dat Nederlandse winkeliers slechts een beperkt aantal mogelijkheden van klantenbinding benut. Van alle klantenkaarten wordt 78 procent gebruikt als spaarsysteem, 61 procent voor directe kortingen, 10 procent als betaalmiddel, 13 procent voor speciale koopavonden en 8 procent voor productdemonstraties. Wedstrijdacties, loterijen of bedrijfsinformatie via de klantenbinding worden nog vaak achterwege gelaten.

    Winkeliers vragen zeer zelden een financiële bijdrage voor de kosten van een klantenbindingsactie, stelt Leenheer. ‘Ze zijn misschien bang dat een financiële bijdrage de klant afschrikt.’ In bijna 10 procent van de winkeliers wegen volgens haar de kosten niet tegen de baten op. Toch is het volgens haar niet automatisch zo dat de baten tegen de kosten opwegen.

    Meer dan tien miljoen Nederlanders beschikt inmiddels over een of meer klantenkaarten. De kaart is ook doorgedrongen tot sectoren waar klanten minder regelmatig naar terugkeren.


    22 juli 2003 om 19:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!