• Mobile
    wordt gesponsord door

Breedband: Hoge verwachtingen, lage opbrengsten

Breedband: Hoge verwachtingen, lage opbrengsten
,

Adviesbureau Arthur D. Little heeft een somber rapport geschreven over de breedbandmarkt. Momenteel beslaat de markt voor breedbandinternet wereldwijd $30 miljard, tot 2008 groeit deze met 22% per jaar naar $80 miljard. Er worden echter lage winsten geboekt vanwege de hoge verwervingskosten per klant ($150).

Het adviesbureau stelt dan ook dat schaalgrootte noodzakelijk is, en verwacht dat onafhankelijke aanbieders (als Tiscali en Zonnet) omdat zij te weinig schaalgrootte kunnen ontwikkelen, zullen fuseren of verdwijnen.

Beste uitgangspositie hebben de voormalige staatsmonopolies, die grotere investeringen beter kunnen dragen dan alternatieve aanbieders (zonder eigen netwerk). Ter illustratie: in Engeland heeft British Telecom zo’n 14% van de smalband-markt, maar 30% van de breedband-markt.

Alternatieve aanbieders moeten zich dus wel hun beperkte marktaandeel compenseren middels het aanbieden van ‘unieke’diensten of service, nu gebeurt dit zelden. Internetaanbieders bieden vaak ‘me-too’diensten, waardoor ze gedwongen zijn op prijs te concurreren.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Iemand toevallig het rapport van Arthur D. Little gelezen? Any highlights naast bovenstaande conclusie dat de verwachting hoog zijn en de opbrengsten laag?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.