Branded entertainment wint wereldwijd aan populariteit

30 maart 2004, 06:58

De laatste jaren is branded entertainment op televisie bezig aan een opmars onder adverteerders. Steeds meer televisieprogramma’s dienen vooral om het merk van de sponsor onder de aandacht te brengen.

Multinationals als Coca-Cola, Unilever en Procter & Gamble waren de eerste adverteerders die met branded content programma`s kwamen. Coca-Cola sloot een deal met Universal Music Group, AT&T sponsort American Idols op zo`n manier dat kijkers alleen via sms kunnen stemmen als ze AT&T-klanten zijn en American Express is producer van een serie `webisodes` van Seinfeld, filmpjes van 5 minuten die alleen via AmericanExpress.com te bekijken zijn.

Ook reclamebureaus besteden meer aandacht aan branded content programma`s. De trend doet zich namelijk wereldwijd voor, al varieert het moment van introductie en de mate waarin verschillende landen de integratie tussen merk en programma accepteren. Er zijn al enkele voorbeelden van pan-Europees branded entertainment. Zo produceert Gillette `World of Sport` en financiert Nokia de reality tv-show `Fashion House`in diverse Europese landen.

Bron: Campaign

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!