Brancheverenigingen VIA en MWG willen samen verder

Living apart in perfect harmony? De ontwikkelingen in het vak vragen om meer verbinding, denken VIA en MWG.

31 juli 2023, 08:38 1100 x gelezen

Brancheverenigingen VIA en MWG zijn van plan om per 1 september 2023 te fuseren en samen verder te gaan onder de naam van VIA. Hiervoor zullen beide partijen eind augustus akkoord vragen aan hun leden tijdens een ingelaste bijzondere ledenvergadering, zo meldt het persbericht afgelopen vrijdag.

Nieuw bestuur

Het voorgestelde bestuur zal bestaan uit een dagelijks en een themabestuur. Beide worden ondersteund door het VIA-bureau, dat geleid zal worden door huidig VIA-directeur Saskia Baneke-Delfgaauw. Het dagelijks bestuur zal bestaan uit voorzitter Rik Ledder (TBWA/NEBOKO), vicevoorzitter Maiko Valentijn (GroupM), penningmeester Dorine van Mullem (Talpa) en secretaris Sonja Vroling (KPN). De overige bestuursleden Mèlanie Bosveld, Atva van Zanten, Diana van Roest, Renee van den Oetelaar, Eva van Heuven, Tessa van der Starre, Gijs de Bruijn, Joris Lak, Brian Hirman en Charley Peereboom gaan zich samen met de taskforces richten op de volgende zeven thema’s: Mens, Talent, Celebrate, Visie, Innovatie, Ondernemerschap, Data, Tech en Privacy.

Reactie achterban: Leden enthousiast

De reacties vanuit de achterban op de voorgenomen fusie zijn positief, zegt Maiko Valentijn, huidig voorzitter van MWG en toekomstig vicevoorzitter:

“We kregen van steeds meer leden de logische vraag waarom we onze krachten niet bundelen, daarom zijn we daarover met elkaar in gesprek gegaan. We zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest. Living apart in perfect harmony. Maar de ontwikkelingen in ons vak vragen om meer verbinding. Door kennis en inzichten met elkaar te delen, helpen en verrijken we elkaar en creëren we voor onze leden een platform waarin zij als bedrijven en mensen kunnen groeien. Dat zowel de leden van MWG als VIA dit gevoel zo ruim delen, is een fijne bevestiging.”

Nieuwe ontwikkelingen

VIA-directeur Baneke-Delfgaauw geeft aan dat de voorgenomen fusie goed wordt ontvangen omdat de samensmelting veel leuke en interessante ontwikkelingen met zich meebrengt. Bestaande initiatieven, werkgroepen en evenementen, waaronder de AMMA Awards en YIM, verdwijnen niet, maar worden volgens Delfgaauw uitgebreid met nieuwe, innovatieve projecten en evenementen. De leden van beide verenigingen zijn al persoonlijk geïnformeerd. Voor beide verenigingen zal er op 29 augustus 2023 een buitengewone ledenvergadering plaatsvinden waarbij de voorzitter en directeur een toelichting geven op de voorgenomen fusie. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk om vragen te stellen. De besturen van beide verenigingen hebben al akkoord gegeven.

Over VIA

VIA is het netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de in totaal 275 leden de markt vooruithelpt. Een netwerk waarin plaats is voor data, media, creatie en technologie en voor iedereen in de branche. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame- en communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. Want wij geloven dat samenwerken de motor van vooruitgang is. Samen groeien, als individu én als bedrijf. Samen het vak verder professionaliseren. Samen het vak beter maken. Dat is waar VIA voor staat. Voor meer informatie: vianederland.nl.

Over MWG

MWG is de branchevereniging van en voor mensen in de commerciële communicatie. Via events, bijeenkomsten, vakprijzen en publicaties willen wij de mediakennis van leden en vakgenoten verbreden en verdiepen en een verbindende rol spelen tussen media, merken, content en data & technologie. Onze leden zijn werkzaam bij onder meer adverteerders, digitale bureaus, media- & onderzoeksbureaus, media-exploitanten en uitgevers.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!