Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web): “Technologie en innovatie zijn verweven in onze genen”

26 maart 2012, 12:00

In deze Top Names vertelt de oprichter van The Next Web over het nieuwe uitgeven

Sinds het begin der internettijden houdt Boris Veldhuijzen van Zanten van technologie en innovatie. Hoe hij dan toch per ongeluk uitgever 2.0 geworden is, wat het verschil is tussen het traditionele en het nieuwe uitgeven en in welke digitale uitgevershoeken hij inkomstenstromen ziet ontstaan bespreekt hij Top Names van Fast Moving Targets.

The Next Web: een mooi ongeluk mét structuur

The Next Web is een technologieblog dat qua bezoekersaantallen onomstreden tot de wereldtop behoort. Daar is Veldhuijzen van Zanten trots op, maar van een masterplan erachter was geen sprake: “Het was een soort van mooi ongeluk. Wegens geldgebrek om onze startup op een conferentie in Amerika te promoten organiseerden we onze eigen conferentie. Elders zagen we de succesvolle combinatie van een conferentie met een blog, waarna we ons eigen blog aan de conferentie koppelden, en dat was het.

Dat is nu uitgegroeid tot een The Next Web-redactie dat internationale proporties aangenomen heeft. Dertig redactieleden, in verschillende tijdzones, zonder fysieke redactieruimte. Toch is de redactie gestructureerd. Veldhuijzen van Zanten: “We hebben een hele strenge editor in chief die onze content en timing bewaakt. Daarnaast zijn onze bloggers allemaal enorm actief in discussies binnen onze online redactieruimte, en ze lossen elkaar soepeltjes af. We zijn een geoliede machine, zelfs al zou ik de helft van hen niet eens herkennen als ik ze tegen zou komen.”

Het nieuwe uitgeven: versnipperde inkomsten

Met The Next Web werd Veldhuijzen van Zanten onbewust een publisher 2.0. Dat impliceert verschillende, kleinere inkomstenstromen: advertenties op het blog, de tweedaagse conferentie en het iPad-magazine. Allemaal zaken die per stuk geld opleveren. Maar wat onderscheidt The Next Web nu écht van traditionele uitgevers, anders dan publicatie via een online kanaal? Volgens Veldhuijzen van Zanten heeft dat met passie te maken: “Traditionele uitgevers zien technologie en innovatie als een noodzakelijk kwaad. Bij ons zijn ze verweven met onze genen. We leven voor het opstarten van projecten, servers en nieuwe concepten.”

Het nieuwe uitgeven: potentiële inkomsten

Veldhuijzen van Zanten ziet bijvoorbeeld veel potentie in de ontwikkeling van een dagelijks internetjournaal: “Ik zou heel graag een internetjournaal van tien minuten ontwikkelen waarin we items van de dag doorspreken, die dan op iPad of iPhone terug te zien zijn.” Maar dat is zowel duurder als complexer om op te zetten dan een iPad-magazine.

Ook daar wordt hij warm van, het The Next Web iPad-magazine: “De iPad veroorzaakt precies dezelfde sensatie in mij als het WWW in 1997 dat deed: een minimale markt, ruwe tools, nog volop in ontwikkeling… hoopgevend!” Of het iPad-magazine ook een substantiële bron van inkomsten kan worden? Veldhuijzen van Zanten twijfelt: “De advertentieverkoop gaat goed, het aantal abonnees minder. Ik verwacht niet dat het op korte termijn geld gaat opleveren, maar het is zeker iets waar je bij wilt zijn. Ik geloof in beide, maar het is nu eenmaal nieuw. Als wij aan eind van het jaar duizend abonnees hebben ben ik tevreden.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!