Bong, nee, toasting: scoren met onzinmarketing

25 oktober 2014, 12:00

In de komende nacht gaat de klok een uur achteruit. Wintertijd. Met een schuin oog kijken we stiekem al naar 2015 en blikken we terug op weer een bijzonder snel verlopen periode. 2014 is zeker nog niet voorbij, maar we kunnen al wel stellen dat contentmarketing behoorlijk hot was dit jaar! Tal van artikelen over dit onderwerp kwamen voorbij en ik deed zelf ook een koekje, – eh, een duit – in het zakje. De magische zinsnede ‘waardevolle content creëren’ werd stelselmatig gepredikt. Contentmarketing is absoluut belangrijk, maar het lijkt me verfrissend om eens een blik te werpen op een ander fenomeen: onzinnige content. Wie weet kun jij ook wel scoren met ehm… ‘onzinmarketing’? BONG BONG BONG. Nee. Toasting!

Waardevolle content, waardevolle content, waardevolle…

Laten we eerlijk zijn, dit weten we nu wel:

  • ‘Contentmarketing helpt je om klanten aan te trekken door waardevolle content te creëren.’
  • Waardevolle content is king, maar hoe creëer je het?’
  • ‘Hoe wordt je webwinkel nog succesvoller? Door je klant te inspireren, te adviseren en te helpen met waardevolle content.’
  • ‘Met contentmarketing creëer en deel je waardevolle kennis met je doelgroep.’
  • ‘Tip voor elke ondernemer die waardevolle content wil creëren om klanten te winnen en te binden.’
  • ‘Met waardevolle content verbindt en verleidt je je lezer. Deel boeiende, relevante inhoud met je doelgroep.’
  • ‘Contentmarketing is de strategische marketingbenadering die draait om het creëren en aanbieden van relevante en waardevolle content.’

Contentmarketing is nog steeds veelbelovend, maar misschien kom je er zelf niet uit en heb je geen budget om adviseurs in te schakelen. Dan kun je het op een andere manier proberen. Het enige dat je nodig hebt, is een creatieve geest en consistente onzin. Hier wat inspiratie van partijen die het bewust op onzinnige content gooien.

Begeerlijke bong

Een kleinschalige webwinkel (via Spreadshirt) verkoopt bekers, badges en t-shirts met de Big Ben erop. Stel je voor dat jij de eigenaar bent van deze webwinkel. Je wilt graag meer succes. Dus ga je je klant inspireren, adviseren en helpen met waardevolle content!

Of je gooit alleen een Twitter-accountje open, waarbij je enkel onzinnige content deelt. Zoals de eigenaar van de webwinkel deed: BONG. Weer een uur voorbij. Zo onzinnig dat het populair wordt. De enige echte @big_ben_clock (‘locatie: Up a tower’) heeft inmiddels ruim 451.000 volgers en de tweets zijn ronduit populair.

De enige link naar de shop zelf zit ‘m in de vermelding van de copyrightdetails in de ‘bio’ van het account. Die details leiden namelijk rechtstreeks naar de productpagina. Slim. Benieuwd hoe de webwinkel om zal gaan met de wintertijd. BONG BONG BONG. BONG BONG?

Nee. Nee. Nee. Nee. Nee. Nee. Nee. Nee.

De Elfstedentocht. Voor het laatst in 1997. Genoeg heldenverhalen en content voor het oprapen. De timing is wel van belang. Je kunt je fans zeker niet dagelijks van dergelijke content voorzien. Elfstedentweets bij liefelijk lenteweer, zinderende zomerhitte of hachelijke herfstregens: not done. Dus timing is een belangrijk onderdeel. Het type content is net zo belangrijk.

Of je beantwoordt gewoon domweg elke dag de ‘vraag der vragen’: gaat de tocht door? Giet it al oan? Dit kan nogal onzinnig zijn op de dag dat het asfalt onder je voeten net zo heet is als contentmarketing. Ja, behoorlijk onzinnig. En geliefd. Twitteraccount @gietitaloan plaatst dagelijks een tweet, altijd met dat ene woordje: ‘Nee’. De Elfstedentocht gaat nog niet door. Wel zit ‘ie inmiddels behoorlijk vastgeroest in het brein van de ruim 2.500 trouwe volgers. De officiële vereniging, die in 2014 slechts eenmalig een tweet verstuurde, zou niets met dit account te maken hebben. Nee, nee…

Toasting

Hans Scharler is mede-oprichter van ‘ioBridge’: aanbieder van technologie en diensten die het ‘gemakkelijk en kosteneffectief’ maken om domweg alles toegankelijk te maken voor het Internet of Things. Hans scoort niet met het corporate account van ioBridge, maar wel met… een broodrooster! Internet of Things, slim bekeken.

Fuck yeah #maarzondagniet

Er zijn nog meer voorbeelden van partijen die scoren met onzinnige content. Soms met en soms zonder extra belangen, even duidelijk is het niet altijd.

@Kortjakje_ is in ieder geval het volgen waard. Voor haar komt de wintertijd extra goed uit, want zo is zij een uur langer kerngezond. ‘Fuck yeah.

Londen zal intussen blij zijn met de onzinmarketing van de kleine webwinkel. Scheelt Londen weer een kapitaal aan campagnes om de Big Ben weer in de spotlights te zetten. En intussen ben jij deze verzameling onzin nog steeds aan het lezen! “Met waardevolle contentmarketing verbindt en verleidt je je lezer. Deel boeiende, relevante inhoud met je doelgroep.” Blijkbaar is, op z’n tijd, zelfs een gezonde dosis onzin boeiend en relevant genoeg om je doel te bereiken…

Done toasting!

Dion van der Vaart
Auteur, spreker en adviseur bij Parbat

Dion is auteur, spreker en adviseur. Parbat is een bron van kennis over onbewust overtuigen. Deze bron kun je benutten voor nieuwe energie of groei. Voor je organisatie en voor jezelf. Herboren enthousiasme. Parbat biedt inspiratie (‘BreinBoost’) en consultancy (‘BrainRaise’). Neem een diepe duik in frisse inzichten en adviezen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!