Contentmarketeers: denk aan de laatste koekkruimel

Contentmarketeers: denk aan de laatste koekkruimel

Contentmarketeers kunnen heel wat leren van koekjes. Of beter gezegd: van de kruimels. Nog specifieker: van de laatste kruimel. Een stroopwafel kan heerlijk zijn, maar als de laatste kruimel opeens naar plastic smaakt… Je totale beoordeling van je eetervaring daalt dan achteraf, terwijl het slechts om één luttele kruimel ging. Heb jij al van The Peak-End Rule geproefd?

Memorabel einde

Die regel van de invloedrijke psycholoog Daniel Kahneman leert ons dat onze herinnering van een gebeurtenis niet perfect is. Sterker nog, onze herinnering is eerder een mikpunt van manipulatie. We herinneren de pieken en het einde van een gebeurtenis het meest. ‘Thought leaders’ Colin Shaw, Qaalfa Dibeehi & Steven Walden (‘Customer Experience, Future Trends & Insights’) adviseren daarom een memorabel einde te creëren, omdat dit impact heeft op hoe we ons achteraf voelen en hoe we dat waarderen.

Een prima tekst zonder pieken en zonder memorabel einde is een gemiste kans voor de achterafwaardering in ons geheugen. Een matige tekst mét pieken én een memorabel einde kan een gouden kans benutten. Denk eens na over hoeveel blogs je inmiddels hebt gelezen op deze website: er zaten vast prima blogs tussen. Beoordeel je ze achteraf ook als zodanig? Of ben je ze alweer grotendeels vergeten? Gek, ze waren toch prima op dat moment?

Frontale botsing

De problemen in de traditionele journalistiek en de opmars van contentmarketing (in mijn subjectieve beleving) hebben als gevolg dat sommige journalisten en tekstschrijvers zichzelf gaan herdefiniëren en contentmarketeers worden. Verstandig, gezien de ontwikkelingen.

Aandachtspunt voor hen? Een omslag in het denken. De laatste alinea doet er immers niet toe in de vluchtige wereld van journalistiek. Pieken? Die zijn er niet. Alleen de lead is een hoge piek. Zo kan het artikel indien nodig eenvoudig ingekort worden.

Dit is even kort door de bocht, maar het toont de frontale botsing met het principe van the peak-end rule. Het is het voor tekstschrijvers verstandig (opnieuw) bewust te worden van de kracht van deze regel. 

De koekkruimel adopteren in je mindset

Voordat ik een koekje van eigen deeg krijg van alle (voormalige) journalisten onder ons: ik wil niet zeggen dat journalisten die een ‘carrièreswitch’ doen richting contentmarketing er niets van (gaan) bakken. Lariekoek! Wij hebben sinds kort een topper in huis die ook zijn oorsprong kent in de journalistiek.

Wel wil ik een oproep doen voor een adoptie. Ik wil jou als lezer en mezelf scherp houden als het gaat om contentmarketing. We kunnen allemaal content produceren, maar we laten kansen liggen als we the peak-end rule negeren. Adopteer de koekkruimel dus in je mindset: tijd om te pieken met pieken en een memorabel einde.

"It is just unfortunate that ends are typically neglected, as are many peak moments such as service recovery, which represents a real opportunity to embed some positive psychology" - Shaw, Dibeehi & Walden.

En zo is het maar net. De koek is op!

Credits afbeelding: MaxStraeten, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.