Hoe Bob Iger het businessmodel van Disney omver schopte

Boekrecensie van managementboek 'De rit van mijn leven'

Hoe Bob Iger het businessmodel van Disney omver schopte

Het eerste dat ik doe als ik een nieuw boek in handen krijg, is het snel van binnen bekijken. Hoe zit het in elkaar? De inhoudsopgave geeft een idee wat me te wachten staat. Tevens kijk ik naar de eerste pagina en lees ik de eerste tien regels. Bij 'De rit van mijn leven', de biografie van voormalig Disney-topman Robert Iger, liep het anders: voordat ik er erg in had, was ik tien pagina’s verder.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van 'Neuromarketing' en docent Marketing bij SRM. 

Het verhaal start met de opening van een Disneypark in China. Een afsluiting van een meer dan tien jaar durend proces om uiteindelijk de opening te kunnen vieren. Maar dan gebeurt er iets in Amerika waar Disney zijdelings bij betrokken raakt. In een nachtclub in Orlando heeft een schietpartij plaatsgevonden. Met 70.000 medewerkers in Orlando is de kans groot dat er een of meerdere medewerkers bij betrokken zijn. De afstand lijkt groot: in kilometers en ook in betrokkenheid, zou je zeggen. De CEO (auteur Bob Iger) is er echter dichtbij en laat zich van minuut tot minuut infomeren wat de situatie is.

"Voorspellen kan niet, flexibel zijn wel"

Iger doet een boekje open over zijn ervaringen in zijn vijftien jaar als CEO van Walt Disney. Ooit begonnen als hulpje bij een tv-station klimt hij langzaam de hiërarchische ladder op. Ogenschijnlijk een echt Amerikaans verhaal en dat is het ook, terwijl het boek je mooi inzicht geeft in de basisprincipes die de auteur steevast toepast en die hem verder helpen. Zo stelt hij: “We kunnen niet in een glazen bol kijken maar we kunnen onszelf wel zo flexibel maken dat we in staat zijn om op veranderingen in de wereld in te spelen."

Disrupt jezelf

In de tijd dat Iger de leiding had over The Walt Disney Company, was het bedrijf een aantal keren de disrupter van het eigen businessmodel. Ontwikkelingen konden namelijk dat model flink gaan beïnvloeden. Daarmee toonde hij lef. Grote acquisities zoals die van Pixar, Marvel en 21st Century Fox waren ingegeven door de technologische achterstand die Disney had terwijl de wereld om het bedrijf heen een enorme technologische ontwikkeling doormaakte. De auteur licht een tipje van de sluier op over wat zich heeft afgespeeld maar blijft jammer genoeg wat aan de oppervlakte. Wat meer diepgang was hier wel op zijn plaats geweest.

Wees sneller dan weifelende concurrentie

Iger heeft er zijn eigen stijl van management op na gehouden die hem de successen heeft gebracht. Dit boek bevat zeker managementlessen voor een ieder die zelf leiding geeft aan een organisatie. Voor marketeers vertelt het hoe je kunt omgaan met strategische ontwikkelingen die op je af komen. Je eigen organisatie de markt laten disrupten creëert een enorme voorsprong op de concurrentie, zeker als die de kat nog uit de boom kijkt.

Het boek leest lekker weg en verveelt geen bladzijde. De zogenaamde managementlessen zijn zonder meer waardevol.

De rit van mijn leven

Auteur: Robert Iger                                                                 

ISBN: 9789047013808           

Uitgever: Business Contact

Druk: 2020

Trefwoorden: leiderschap, biografie, carrière, Disney

Credits afbeelding: Pixabay.com, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.