Blogview: Feeder

10 januari 2006, 06:25

FeederEvenals weblogs staat RSS al een tijdje bekend als veelbelovend nieuw marketing-instrument. Toch lijkt het gebruik van RSS de massa nog niet te hebben bereikt en wachten de RSS-aanhangers met belangstelling op de integratie van RSS in de Microsoft-producten. In navolging van de eerdere reeks blogviews, heb ik een aantal pioniers op het gebied van RSS gevraagd te reageren op een aantal vragen.

Vandaag de antwoorden van Karel Kolb van Adwin Online Media, auteur van het boekje Werken met RSS en initiatiefnemer van Feeder.nl, een Nederlandse RSS-zoekmachine.

Wanneer ben je begonnen met Feeder?

Begin 2004 las ik voor het eerst over RSS. Ik had eigenlijk gelijk het gevoel dat dit het kwartje was dat bij mij nog moest vallen. In die zin dat ik een vehikel had gevonden om idee?n die al langer bestonden uit te werken. Een platform waar bestaande content in een nieuwe samenstelling een tweede leven kon krijgen, zoiets. Halverwege 2004 ben ik gestart met het ontwerpen van Feeder. Overigens heb ik de bouw uitbesteed aan een vriend, Richard Oosterhof.

Waar staat Feeder nu?

Feeder is in februari 2005 live gegaan. Ik begon met 300 euro aan AdWords per maand, maar dat werd al snel onbetaalbaar. Nu, een jaar later, adverteer ik nog steeds, maar voor een fractie van het aanvankelijke bedrag. Het bezoekersaantal ligt, eerst door AdWords, later door herhaalbezoek en externe links, al die maanden rond de 200 bezoekers per dag. De makke van Feeder is de karige homepage wat zoekmachinemarketing betreft. Gelukkig scoren woorden als ‘feedreader’ en ‘feeddemon’ w?l goed, omdat die pagina?s voldoende houvast voor Google bieden.

Wat zijn de belangrijkste drempels bij (potenti?le) klanten?

Koudwatervrees. Dan heb ik het met name over uitgevers van (vak)informatie die gewend zijn geld te verdienen met het verkopen van tijdschriften en boeken. Beginnen ze zich net te verzoenen met internet, moet de deur opeens van een kier helem??l open. Algemeen gesproken zal het nog even duren voordat RSS als kans in plaats van bedreiging wordt gezien denk ik.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren van RSS?

Het is al vaker gezegd: weg met de term RSS. Als ik mensen vertel dat RSS een soort e-mail is waarbij j?j bepaalt wie er wel en niet in komt komt dat meestal wel over. Als je dan ook vertelt dat spam nog weinig voorkomt en sitebezoek vaak niet meer nodig is raken mensen enthousiast. Let wel, met Feeder heb ik toch gekozen om ?kaal en technisch? over te komen in het begin, simpelweg omdat je opgepakt en doorgegeven moet worden door de vroege vogels.

Aan aanbodzijde moet duidelijk worden dat een feed maken niet moeilijk is. Als je dat kunt overbrengen zie je dat uitgevers nieuwsgierig worden. Ook op Feeder merk ik dat: na de search-pagina is de pagina waar je zelf een feed kunt maken het best bezocht.

Wat verwacht je van RSS in 2006?

Dat uitgevers die nu nog zitten te slapen met syndicatie aan de slag gaan. Om dat bewustzijn te bespoedigen heb ik Feeder ooit ontworpen. Als showcase van wat er nu al met RSS gedaan wordt en mogelijk is.

Waar sta je over een jaar met Feeder?

Feeder is dan meegegroeid met de stijgende belangstelling voor RSS en heeft daarom een stabiele en tevreden bezoekersschare. De vormgeving is vernieuwd, en lokaal zoeken op de vier cijfers van je postcode is ook mogelijk. Uiterlijk volgende maand zijn de eerste twee categorie?n die je microlokaal kunt doorzoeken beschikbaar.

Inmiddels ben ik daarnaast bezig om ook zelf content die nu nog niet digitaal of in RSS beschikbaar is via Feeder te publiceren. Een bloeiende RSS-uitgeverij, dat lijkt me wel wat.

Suggesties voor deze reeks van RSS-producten en diensten zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!