Blogview: Dutch Directions

27 maart 2006, 05:47

Dutch DirectionsTijdens de Dutch Bloggies 2006 werden niet alleen de beste weblogs van Nederland gekozen maar werd ook Dutch Directions gelanceerd.

Dutch Directions, volgens de iniatiefnemers Marco van Hylckama Vlieg, Max Roeleveld en Simon Koelewijn het eerste onafhankelijke Nederlandse weblognetwerk dat de beste Nederlandse weblogs bundelt onder een overzichtelijk dak.

We zijn inmiddels een paar weken verder en ik was dan ook benieuwd waar Dutch Directions nu staat, wat hun motieven zijn en vooral ook wat we in de toekomst van ze mogen verwachten.

Wie of wat is DutchDirections?

Marketingfacts: Jullie claimen het eerste onafhankelijke weblognetwerk van Nederland te zijn (met als internationaal voorbeeld 9Rules) maar wat bieden jullie meer of anders dan portals als http://www.bloglog.nl/ of http://www.startlog.nl/ ?

Dutch Directions: Het grote verschil tussen Dutch Directions en de sites die je noemt is de selectiviteit die wij toepassen. Dutch Directions wil niet ‘de grootste’ zijn maar kwalitatief de beste. Een tweede belangrijk punt is het feit dat de twee sites die je noemt met name het aggregeren van content tot doel hebben terwijl Dutch Directions een community is waarbij de website slechts als uithangbord voor de sites van onze leden dient.

Wat verwachten jullie van het community-aspect?

Marketingfacts: Eén van de assets die jullie noemen is het community-aspect van DutchDirections (o.a. via forum). Denk je niet dat de verscheidenheid aan onderwerpen (en daarmee interesses) en de beperkte tijd die kwalitatieve bloggers hebben, een belangrijke drempel zijn voor het succes van de community?

Dutch Directions: Eigenlijk is onze insteek heel simpel: We hebben gezien dat het concept internationaal kan werken en zien daarom geen enkele reden om aan te nemen dat dit nationaal anders zou moeten zijn. Natuurlijk zal het altijd zo zijn dat sommige leden zich actiever in de community (gaan) gedragen dan anderen maar dat is in principe geen probleem. Bovendien kan het zomaar gebeuren dat een aanvankelijk vrij passief lid ineens enthousiast wordt doordat er binnen de community zaken gebeuren die zijn/haar aandacht wekken. Het opbouwen van de community is de grootste uitdaging. We geloven ook niet dat dit in een paar weken te realiseren is. Het zal absoluut tijd nodig hebben.

Waar staan jullie nu met Dutch Directions?

Marketingfacts: Jullie zijn enkele weken geleden gestart met 29 weblogs (op basis van 45 uitnodigingen). Waar staan jullie nu en wat verwacht je van de komende periode in aantal weblogs?

Dutch Directions: Momenteel zitten we op 36 weblogs. De weblogs die erbij gekomen zijn sinds de genoemde 29 zijn weblogs van mensen die nog na de launch gereageerd hebben. Zodra de laatste kreukels uit de platform site gestreken zijn zullen we een eerste submissieronde uitschrijven waarbij we natuurlijk hopen dat een groot aantal goede sites zich aan zal melden. Bij het al dan niet toelaten van aangemelde sites zullen we de reeds bij het netwerk aangesloten leden in de beslissing betrekken.

Waarom zouden weblogs zich moeten aansluiten?

Marketingfacts: Wat levert het een weblog op als deze is aangesloten bij DutchDirections?

Dutch Directions: Momenteel? Het onderdeel uitmaken van een ijzersterk concept waarvan we hopen dat het in de toekomst uit zal groeien tot iets groots en moois. We zijn net begonnen dus het zou dom zijn als we onze nieuwe leden gouden bergen zouden gaan beloven. Het concept is internationaal bewezen, het enthousiasme is er bij de oprichters en nieuwe leden kunnen er uiteindelijk alleen maar beter van worden, al is het alleen al door een toenemend aantal lezers doordat bezoekers ze ontdekken via Dutch Directions. Wij hebben geinvesteerd in het neerzetten van het concept waar we in geloven en samen met alle leden hopen we er iets moois van te maken.

Welke content gaan jullie bieden

Marketingfacts: Hoe selecteren jullie de postings van de aangesloten weblogs? Gebeurt dit handmatig? Zo ja, door wie en op basis van welke criteria? (ik heb uiteraard even gekeken naar wat er van marketingfacts is geselecteerd de afgelopen weken 😉

Dutch Directions: Alle postings worden automatisch opgepikt door onze feed aggregator. Mocht je posts gemist hebben dan komt dit doordat de aggregator nog niet 100% perfect werkt. Het ‘uitgelicht’ gedeelte op de Dutch Directions site is handmatig. Hier proberen wij postings van leden die eruit springen extra onder de aandacht te brengen. Het is goed mogelijk dat we hiervoor in de toekomst per categorie iemand aanstellen binnen het netwerk die het leuk vindt om zijn/haar categorie in de gaten te houden en deze ‘uitgelichtjes’ zo nu en dan te schrijven.

Wat is jullie businessmodel?

Marketingfacts: De site ziet er prachtig uit (moet flink wat tijd hebben gekost) dus ik neem aan dat jullie ook hebben nagedacht over het terugverdienmodel. Wat is jullie businessmodel eigenlijk?

Dutch Directions: Fase 1 is: Geen business model. Dit klinkt waarschijnlijk vreemd maar er kan pas serieus volgens een business model gewerkt worden als er ook daadwerkelijk zaken te doen is. Vandaar dat onze eerste fase puur gericht is op het opbouwen van een goede naam. Het Dutch Directions logo moet gaan staan voor topkwaliteit in (bijna) alle weblog genres. Het is hierom dat Dutch Directions aanvankelijk een non-commercieel karakter zal hebben. Dit zal veranderen zodra dit doel bereikt is. Door middel van advertentiedeals, sponsor deals en andere zaken die geld opleveren willen wij inkomsten gaan genereren die voor een groot deel terug zullen vloeien naar onze leden en voor een bescheiden deel naar Dutch Directions zelf. Aangezien een groot aantal keer ‘een bescheiden deel’ samen weer een interessante inkomensstroom kan betekenen geloven we dan ook dat er uiteindelijk een ‘win-win situatie’ moet kunnen ontstaan voor Dutch Directions aan de ene kant en individuele leden aan de andere kant. Met betrekking tot het aantrekkelijk worden voor adverteerders geloven we in het principe dat veel kleintjes samen ook een grote kunnen vormen. De individuele ledensites zullen wellicht niet bijster interessant zijn voor grote adverteerders terwijl een netwerk vol goede sites dat wel is.

Overigens voeg ik hier met klem aan toe dat commerciele activiteiten zoals het toelaten van advertentiemateriaal op weblogs optioneel is. Leden die om welke reden dan ook liever helemaal ‘non-commercieel’ blijven hebben en houden uiteraard die vrijheid.

Het ontwikkelen van de site heeft inderdaad erg veel tijd gekost. Dit is een stukje investering van ons uit. We hopen dat deze investering zichzelf terug zal verdienen in de vorm van het ontstaan van de hierboven genoemde situatie maar wellicht ook in de vorm van de exposure die Dutch Directions op kan leveren voor ons als degenen die het zijn begonnen. Wij zijn per slot van rekening alle drie talentvolle designers/developers die graag met interessante klanten in contact komen!

Marketingfacts: Wat vinden jullie van het nieuwe netwerk dat afgelopen week is gelanceerd: weblognieuws.nl?

Dutch Directions: Weblognieuws heeft een businessmodel dat onderdeel uitmaakt van een tweede fase die Dutch Directions in de planning heeft voor de toekomst. Er zijn zeer veel getalenteerde schrijvers die WEL willen schrijven maar om wat voor reden dan ook niet zelf een weblog willen/kunnen onderhouden. Door Dutch Directions opgezette, vormgegeven en onderhouden weblogs met schrijvers die hier publiceren zou voor deze mensen een goede oplossing kunnen zijn. Deze schrijvers kunnen meeliften op de exposure die opname binnen het netwerk oplevert en zodoende relatief makkelijk aan grote aantallen geinteresseerde lezers komen. Mensen die op deze weblogs (die eigendom van Dutch Directions zullen zijn) gaan publiceren zullen hiervoor beloond worden via een nog nader in te vullen model.

Het is hopelijk te zien aan ons werk (sites gerealiseerd door Simon, Marco of Max) dat wij hoge standaarden hanteren op het gebied van design en functionaliteit waardoor we garant kunnen staan voor fantastisch uitziende en werkende weblogs waarop goede content optimaal tot zijn recht kan komen.

Deze tweede fase zal Dutch Directions een hybride vorm maken tussen enerzijds netwerken als Gawker, B5 Media, Instablogs en andere internationale netwerken die hun schrijvers per artikel betalen en een netwerk als 9rules anderszijds. Wij geloven niet dat een puur betaald-schrijven model ooit winstgevend kan worden. Ik spreek regelmatig met Nandini van het Indiase netwerk InstaBlogs. Zij heeft al een indrukwekkend aantal weblogs gerealiseerd, allen met betaalde schrijvers. Gezien het feit dat zij in een land met lage kosten opereert (India) en ik weet dat er bij InstaBlogs nog altijd geld bij moet geloof ik niet dat er geld verdiend kan worden met puur betaalde content, met uitzondering van een enkel weblog dat krankzinnig populair wordt. Bij de overname van Weblogs Inc. door AOL ben ik er ook van overtuigd dat Engadget en wellicht nog 1 of twee andere sites binnen dat netwerk de doorslag gegeven hebben voor het hoge overnamebedrag. Hier staat zeer waarschijnlijk een groot aantal sites tegenover waar geld bij moet. Kortom, weblognieuws.nl klinkt als een interessant initiatief maar ik heb moeite te geloven dat het ooit winstgevend zal worden, zeker met een beperkt bereik (alleen Nederland).

Heren, heel veel succes met Dutch Directions en uiteraard zullen we ook jullie blijven volgen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jonathan Marks

    This reminds me of the early days of streaming, when people who were streaming also got together in the hope to find things in common. In the US it worked because the government was trying to stop radio/TV streaming content without paying a huge amount extra to performers. So they had a cause and a reason for “friendly competitors” to share certain resources. In Holland, it broke up very quickly.

    Engadget, Marketing Facts seems to work for me because it is SUBJECT/GENRE driven and working together provides me with a reliable news service. Within their niche, they turn out to be the best for my infomation needs (Frankly I don’t care how popular they are – more about how reliable the information proves to be).

    Gawker is a gossip portal – what will Dutch Directions become? Just being Dutch is too general, in my humble opinion.


    27 maart 2006 om 10:51
    Marco

    Gawker.com is indeed a gossip portal. Gawker Media however is a weblog network. With paid bloggers. Engadget is also part of a weblog network with paid bloggers.

    Dutch Directions is… again… a weblog network, in this case one focused at the Dutch Blogosphere. Unlike Gawker Media, Weblogs Inc. etc., Dutch Directions is independent. Like the interview states, we might turn to a model comparable to what these networks are doing but at this moment we’re basically using the same model 9rules.com is using. In a later stage we’ll probably merge these two models. Both models have their distinct advantage and a combination will probably work quite well.The first step however is gaining recognition as a ‘brand’ for quality weblogs.


    27 maart 2006 om 11:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!