Blognomics: eerste Nederlandse Blog-symposium

Blognomics: eerste Nederlandse Blog-symposium

Blognomics: eerste Nederlandse Blog-symposiumHet eerste Nederlandse Blog-symposium onder de naam Blognomics.nl zal plaats-vinden tijdens de TINE op donderdag 21 april in de Amsterdam RAI. Sprekers zijn Paul Molenaar (Ilse Media), Peter Olsthoorn (Netkwesties), Joost Bon (MSN Nederland), Meus van der Poel (Politiek Online), Marco Derksen (Share of Mind/ MarketingFacts) en Pim Slager (Tribez en MrMurch). Voorzitter is Guido van Nispen van management- en adviesbureau Interimic.

Ik heb net de 117-pagina tellende Blognomics Manual (? 99.50) binnen. Ga ik dit weekend eens rustig doornemen!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Interesting, maar erg prijzig. Waarom zou dit niet gesponsord kunnen? (antwoord: omdat de melkkoe daar niet bij gebaat is)

    Ik ben benieuwd hoeveel mensen die Blognomics manual zullen downloaden. Vrij weinig denk ik, aangezien nergens wordt uitgelegd wat er in staat, wat je er aan hebt en waarom je er het 4-5 voudige voor moet betalen van wat je bij Amazon.com over een gemiddeld boekwerk over weblogs neerlegt. Kom op zeg, verspreid dat ding gratis en verkoop een stuk of 10 advertenties. Meer inkomsten en meer bekendheid. Wat wil je nog meer?

    geplaatst op
  • Moet er nog naar kijken; zal je na het weekend kunnen vertellen of het de moeite waard is/was. Ziet er allemaal wel gelikt uit!

    geplaatst op
  • Ben het helemaal met Anders eens. Het ziet er erg interessant uit, maar erg prijzig! Lok je niet meer mensen, voor zowel het boek als het symposium, als je een aantal artikelen online kan lezen? Ben erg benieuwd naar je oordeel Marco!

    geplaatst op
  • Jammer dat het zo duur is. De TINE en gratis en dan dit....past niet echt in de open source marketing gedachte ;-)
    Maar ik neem dat er weer iemand verslag doet van het symposium .

    geplaatst op
  • Het is zo duur omdat de sprekers toch ook betaald moeten worden ;-)

    geplaatst op
  • Minder ouwehoeren en meer bloggen lijkt me een wijs verhaal om daar te houden

    geplaatst op
  • Ik sluit mij geheel aan bij Anders, de informatie op de site is veel te summier. Ik zie enkel 5 punten waarom ik het zou moeten bijwonen en dat is het zo'n beetje.

    - Geen idee wie van de sprekers nu wat gaat behandelen.
    - Geen idee of elke spreker 5 minuten krijgt of een uur. 't start 13:00 uur en borrel om 15:30 uur?
    - Geen idee wat er in die manual wordt behandeld. Waar is een inhoudsopgave c.q. summary?
    - geen idee wie die manual heeft geschreven?
    - geen idee of het bijwonen van symposium nog wel zin heeft als je de manual zou bestellen.
    - waar zijn de bekende 2=1 aanbiedingen? Ga naar symposium en krijg de manual met 50% korting...
    - Geen idee of de manual 10 pages of 200 pages is.
    - Waarom een logo van iemand met een fototoestel?
    - What the .... is blogven?
    - Moet ik dit nog serieus nemen als ik naast een manual een t-shirt kan bestellen?
    - hoe denk je dat het switchen naar een volstrekt ander weinig zeggend domein tribez.nl bij de gemiddelde bezoeker overkomt zonder enige uitleg hierover en als tribez.nl homepage niets anders dan t-shirts verkoopt?

    Iemand ooit eens het geheel bekeken vanuit de doelgroep die naar dit symposium zou moeten komen? BTW ik behoor zakelijk gezien tot die doelgroep..

    geplaatst op
  • Alhoewel ik de manual nog niet in detail heb gelezen, toch alvast mijn eerste indruk. De engels-talige manual telt 117 pagina's en biedt een gestructureerd overzicht wat er op dit moment speelt op het gebied van blogs, rss en de blogosfeer. Onderstaande inhoudsopgave geeft een aardige indruk van de onderwerpen.

    De voorbeelden in de manual zijn vooral afkomstig uit de VS. Voor een volgende druk zou het aardig zijn om ook voorbeelden uit Europa (Nederland) en Azie te gebruiken. Met name over de ontwikkelingen in Azie is (in ieder geval bij mij) nog (te) weinig bekend. De manual is helder en gestructureerd geschreven maar voor de ervaren bloggers (lees: vaste bezoekers van Marketingfacts) zal de manual weinig nieuws bieden. De manual is volgens mij dan ook vooral bedoeld voor mensen (vanuit marketing/communicatie/pr/uitgevers) die nog (redelijk) onbekend zijn met het fenomeen en zich willen inlezen in de materie.

    De prijs is aan de hoge kant (zeker als je het vergelijkt met het recent uitgegeven e-book over RSS). Persoonlijk zou ik de drempel tot aanschaf flink verlagen en me richten op een internationaal publiek (opnieuw, het model van het e-book over RSS is daarvoor prima).

    Blogven (afkorting van Blog Viral Enterprises) bestaat uit Guido van Nispen, Alex de Jong, Adriaan Verstijnen en Krijn Schuurman. Allen actief op het gebied van (photo)bloggen, social networks en gerelateerde onderwerpen maar buiten het (directe) gezichtsveld van de meeste interactieve marketeers. Ken alleen Alex persoonlijk, de rest hoop ik binnenkort te ontmoeten.

    De inhoudsopgave van het boek BLOGNOMICS 2.0, The mechanics & economics of blogging:

    1. INTRODUCTION 11
    What is happening? 11
    Why this blogging manual? 12
    2. THE EVOLUTION IN THE MEDIA LANDSCAPE 13
    3. WHAT IS A BLOG? 21
    4. WHY ARE BLOGS TAKING OFF FAST AND IN HUGE VOLUME? 24
    It is easy to publish 24
    People will need to know you are blogging 26
    Linking is everything .27
    Permalinks 27
    Syndication 28
    5. HOW BIG IS THE BLOGOSPHERE? 31
    Facts and figures 32
    Blog tool market 33
    6. BIG PLAYERS 38
    Big players offering blog services 38
    7. TOOLS AND SOFTWARE 44
    Publishing tools 44
    Example: blogging pictures, straight from your desktop 54
    8. BLOG CONTENT 59
    Photo-blogging 59
    Audioblogging 60
    Moblogging 67
    9. THE WORLD IS READY FOR BLOGS 71
    Self-publishing is easy 71
    People want to do it 71
    Everything is getting digital 71
    People get used tot the digital world 72
    10. NEWS AGGREGATION AND RSS 73
    Really Simple Syndication 73
    News readers and aggregators 74
    Bloglines 77
    Who benefits from RSS? 78
    Other tools to keep up with blog content 79
    11. THE ECONOMICS OF BLOGGING 85
    12. THE ETHICS OF BLOGGING 87
    WOMMA Code of Ethics 88
    13. BLOGGING VS JOURNALISM 92
    Example I: The Marqui case 94
    Example II: the Silicon Valley 100 case 96
    14. BUSINESS BLOGGING 102
    The why for business blogging 102
    Big organisations are blogging 102
    Types of business blogs 110
    Pitfalls and rules of thumb 111
    15. WHAT IS NEXT? 113
    Continued growth in all areas and directions 113
    LINKS 115

    To be continued...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.