Bloggen: hoeveel informatie geef je gratis weg?

Vier voordelen om je kennis voor nop weg te geven

Bloggen: hoeveel informatie geef je gratis weg?

“Als ik die informatie deel, dan heb ik niets meer te verkopen.” Deze gedachte hebben veel online ondernemers, die zo nu en dan een blog delen. Als blogcoach lees ik artikelen van ondernemers en die zijn niet allemaal even duidelijk of maken een belofte waar. Wanneer ik hen hiernaar vraag, dan vertellen ze me dat ze niet te veel informatie gratis weg willen geven. Ik herken die gedachte, sterker nog: ik had hem ook. Maar juist door informatie weg te geven, bind je mensen aan je.

Het delen van interessante en relevante informatie in je blog (of een andere vorm van content), kun je vergelijken met de gratis weggever. Deze kennen we allemaal: denk bijvoorbeeld aan een goodiebox vol samples of aan die miniblikjes fris, die men vroeger nog weleens op straat uitdeelde. Merken doen dit echt niet omdat ze daarvan af willen. Zij doen dit, zodat jij kennis maakt met hun producten met als doel dat jij deze gaat kopen.

Wanneer jij geen product maar een dienst in de markt zet, dan moet je een sample van je kennis maken. Dit kun je doen door jouw kennis te delen in een stuk content, zoals een blog, als onderdeel van jouw content marketingstrategie.

Voordelen van een gratis weggever

Veel bedrijven publiceren blogartikelen, omdat de blog de meest populaire vorm van content is. De voordelen zijn groot: het is eenvoudig te produceren en je kunt er gemakkelijk mee inspelen op de actualiteit. Bloggen is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van de content marketingstrategie, omdat het voor veel verkeer naar een website kan zorgen en je hebt wat te delen op social media.

Veel bedrijven publiceren blogartikelen, omdat de blog de populairste contentvorm is

Daarnaast geef je jouw bedrijf een gezicht door te bloggen, je laat je persoonlijke en menselijke kant zien en bezoekers weten waar jij voor staat. De gratis weggever is daarom vaak een blog en daarin deel je relevante informatie waar de lezer iets aan heeft.

Velen vinden het, zoals gezegd, toch een beetje spannend om deze informatie te delen, omdat ze het gevoel hebben dat er niets meer overblijft om te verkopen. Geen zorgen, er blijft genoeg over. Wat dat precies is, vertel ik je straks. Eerst deel ik nu de voordelen van de gratis weggever met je:

1. Je presenteert jezelf als expert

Wanneer je regelmatig aandacht besteedt aan dezelfde onderwerpen, dan word je op termijn gezien als expert als het om deze thema’s gaat. Wanneer jouw publiek meer wil weten, dan zoeken ze jou op omdat ze jou betrouwbaar vinden en je koopt alleen bij iemand die je vertrouwt.

2. Het zorgt voor meer verkeer naar websites

Elk blogartikel die je op je website deelt, is weer een webpagina die kan worden meegenomen in de zoekresultaten van Google. Bedrijven die bloggen, hebben 434 procent meer geïndexeerde pagina’s. Hoe meer pagina’s Google kan laten zien, hoe meer verkeer er is naar jouw website en hoe groter jouw publiek wordt.

3. Leadgeneratie

Iedereen die jouw website bezoekt heeft interactie met de content die daarop staat. Tevens kunnen ze op jouw website navigeren naar andere pagina’s, zoals jouw aanbod en op die manier ontdekken zij jouw diensten. Bedrijven die bloggen genereren overigens 67 procent meer leads, dan zij die dat niet doen.

Tevens kun je informatie delen in ruil voor gegevens (zoals een e-mailadres) en aan lead nurturing doen. Niet iedereen beslist meteen klant bij je te worden en zo kun je lead warm houden. Dit doe je door regelmatig via een automatiseerde e-mail informatie te delen, die relevant is voor de ontvanger. Het doel is om van hem of haar op termijn een klant te maken.

4. Loyaal publiek

Lezers zijn blij wanneer ze informatie krijgen waar ze iets aan hebben of dat hun probleem oplost. Je hebt ze content van waarde gegeven en dat kan tot loyaliteit leiden. Loyale klanten komen steeds bij hun merk terug, ze zijn merktrouw en zullen gebruik maken van je diensten wanneer ze hulp zoeken op hoger niveau.

High-level informatie

Dat hogere niveau is de crux als het gaat om waarde delen. Want in jouw content vertel je jouw publiek wat ze moeten doen, maar je vertelt ze niet hoe ze het moeten doen. De hoe is high-level een-op-een informatie, waar ze voor moeten betalen.

Stel je voor je bent een coach een (business coach of sales coach) en jouw publiek heeft moeite met verkopen. Dan kun je in jouw blogartikel schrijven hoe sales werkt en dat je als verkoper aan relatiemanagement moet doen. Je vertelt ze in dit geval wat ze moeten doen, maar niet hoe ze het moeten doen. Wanneer ze willen weten welke handelingen ze moeten verrichten en welke woorden ze moeten uitspreken, dan moeten ze met jou samenwerken.

Maar ze werken alleen met jou samen als ze het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen en dat je weet waar je het over hebt. Dit vertrouwen win je door jouw kennis te delen. Net zoals een merk een sample van een nieuwe soort chips weggeeft, om het publiek ervan te overtuigen dat die chips heerlijk zijn. Het publiek koopt niet op basis van wat jij zegt, maar op basis van hun eigen ervaringen. Zo wil jouw publiek ervaren dat jij de expert bent.

Het uitbesteden van werkzaamheden

Tegelijk moet je je bedenken dat de meerderheid van de ondernemers helemaal niet de ambitie heeft, bepaalde handelingen zelf te kunnen doen. Ze willen de hoe helemaal niet weten, ze lezen jouw blog alleen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en de trends. De werkzaamheden waar jij het over hebt, besteden ze uit aan een expert. Ontzettend veel mensen lezen hier op Marketingfacts bijvoorbeeld over SEO. Ze weten dat het belangrijk is en wat het ze kan opleveren. Hoeveel van hen denk je, gaan na het lezen van zo’n artikel snel zelf aan de slag met het net-geleerde. Heel weinig, de meeste van hen bellen met hun SEO-expert of sturen misschien de schrijver van het artikel een berichtje.

Veel bedrijven en ondernemers willen zich niet bezighouden met randzaken

Veel bedrijven en ondernemers willen zich niet bezighouden met wat randzaken voor hen zijn. Zij willen zich richten op hun core business, hetgeen dat hun geld oplevert. Wanneer ze bepaalde kennis niet in huis hebben, dan huren ze daar experts voor in. Nederland telt volgens het CBS meer dan een miljoen zelfstandigen, velen van hen hebben een bepaalde kennis en expertise waar bedrijven hen voor betalen. Wanneer jij als expert jouw kennis deelt, dan kunnen deze bedrijven en ondernemers werk aan jou uitbesteden. Op die manier kan jij jouw business laten groeien.

Moet je waarde weggeven?

Vind ik dat je waarde moet weggeven? Nee, je moet niets. Wanneer jij genoeg business hebt en het vertrouwen van jouw publiek al hebt gewonnen, dan heb je de gratis weggevers niet nodig.

Het kan je wel nog meer klanten opleveren en jouw merk sterker maken. Coca-Cola deelt nog steeds samples uit, wanneer het een nieuw product lanceert. En topmarketeers zoals Neil Patel en Hubspot delen dagelijks blogs waarin veel waarde wordt weggeven, ondanks dat zij al een groot publiek voor zich hebben gewonnen. En door dat weggeven van waarde, wordt hun publiek groter en verkopen ze nog meer… Denk daar maar eens over na.

Credits afbeelding: Freestocks/Unsplash, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.