Bittergarnituur

10 maart 2006, 21:02

Ook zo nieuwsgierig naar al die micro-initiatieven op het gebied van Internet TV? Kom dan op 29 maart aanstaande naar het Cross Media Cafe op het Mediapark te Hilversum. Het Cafe staat deze keer in het teken van “Internet op de buis”. Op zoek naar een nieuwe graal schuift vooral de content producerende markt gretig aan bij allerlei sympathieke initiatieven die echter veelal kleine groepjes consumenten zullen bedienen met overbodige internetzendertjes. Zonder portalzender als crossover zullen deze kanaaltjes echter een marginaal bestaan blijven leiden.

Themakanalen en on-demand business zijn op termijn absoluut een aanvulling op de consumptiebehoefte van de moderne TV kijker maar de aandacht voor de dienst is overdreven evenals het enorme offensief dat de markt lijkt te gaan ontwikkelen. Grote partijen zoals Endemol, maar ook uitgevers en adverteerders hopen dezer dagen de alchemie van het webcasten te ontdekken. Desondanks lijken de bijdragen aan het Cross Media Cafe van ondermeer UPC Nederland, PCZapper, Avinity, Byton, Tribler, Alcatel en Lamabox zinvol, verrijkend en toch vooral op de toekomst gericht. Met name de Lamabox spreekt velen met mij aan omdat deze wel direct een migratie bewerkstelligt aan het altaar van een gemiddeld huishouden, het televisietoestel.

Op dit moment is het internet televisie aanbod nog vergelijkbaar met een snelle snack, een bitterbal zeg maar. Voordat internet televisie werkelijk als hoofdgerecht op het dagelijkse menu komt van de couch potato zijn we nog vele jaren digitale incubatie verder.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!