‘Bij elke stap in het marketingproces uitdagen om de connectie met strategie te maken.’
De marketingopleiding NIMA C ís te doen, mits je het echt graag wil. Verse diplomahouder Cat Hai Chiem: ‘Als onderdeel van NIMA C heb ik een strategisch marketingplan geschreven, hoe Schiphol Commercial de niet-organische groei kan realiseren onder de Chinese passagiers.’
NIMA C wordt geregeld zomaar in één rijtje genoemd met de overbekende NIMA-diploma’s NIMA A en NIMA B. Vooral die laatste heeft al decennia een wat mythische status als hét marketingdiploma en een soort tijdelijk levensdoel voor alles en iedereen die zijn of haar marketingkennis op dat niveau te krijgen. ‘C’ is nog een tandje daarbij.
Stop je niet voordat je de top in het marketingvak hebt bereikt? Ben je de commerciële beleidsbepaler van een organisatie of merk, of ambieer je die functie? Dan is NIMA C Marketing je op het lijf geschreven. Je gaat commerciële uitdagingen vanuit een helikopterview analyseren en vertaalt de uitkomsten naar een slagvaardig strategisch marketingbeleid.
Getuigenissen van NIMA C-veteranen
NIMA-collega Yvonne Nicasie is begonnen aan een interview-serie met professionals die NIMA C gedaan hebben om hen te vragen naar het hoe en vooral ook het waarom. Denk je er zelf over om een NIMA C-opleiding te volgen, maar heb je twijfels hoe je dat aanpakt of wat je er allemaal voor moet doen; kortom ben je benieuwd hóe kandidaten hun NIMA C hebben gehaald? Dan geven deze interviews richting en een idee. In de serie geven ze een authentieke beschrijving over wie ze zijn en welke doelen ze voor ogen hadden voordat ze eraan begonnen. De interviews zijn eerder gepubliceerd op NIMA.nl
En NIMA C doe je zeker niet in one day, maar er worden geregeld kennismakingsdagen georganiseerd om een idee te krijgen van de stof die wordt behandelend, opgeven daarvoor kan hier of mail even met NIMA als je daarover meer wilt weten.
Waar kennen we je ook alweer van?
‘Ik ben Cat Hai Chiem, marketeer bij Royal Schiphol Group.’
Waarom gekozen voor een NIMA C-opleiding?
‘De reden was tweeledig. Ten eerste, de persoonlijke groei om marketingplannen naar een strategisch niveau te tillen. Ten tweede, onderdeel uitmaken van een netwerk van marketing gelijkstemden.’
Was je tevreden met de opleider?
‘Ja, de begeleiding was persoonlijk en gericht op persoonlijk groei, van begin tot eind.’
Wat was de casus?
‘Chinese reizigers blijven een belangrijke doelgroep voor de travel retail-industrie. Een uitdaging waar veel organisaties tegenaan lopen is deze trend en insights omzetten naar een effectieve strategie. Als onderdeel van de NIMA C-opleiding heb ik een strategisch marketingplan geschreven, hoe Schiphol Commercial de niet-organische groei kan realiseren onder de Chinese passagiers.’
Wat miste je in de opleiding?
‘De verwachtingen vanuit NIMA waren niet altijd duidelijk en de exameneisen worden niet unaniem op dezelfde manier geïnterpreteerd. Als cursist was mijn groeiproces effectiever geweest als ik me volledig kon focussen op het schrijven van een goed strategisch plan in plaats van me bezighouden met randvoorwaarden.’
Wat vond je van het examen? Wat was goed, wat kon beter?
‘NIMA C bestaat uit drie examens, een theoretisch examen en een strategisch plan met daaraan gekoppeld een verdediging. De opbouw was duidelijk en logisch.’
Hoe voelde het, toen je je uitslag kreeg bij de scriptie?
‘Trots! Echter, is de volgende stap misschien nog belangrijker, namelijk het in de praktijk brengen van alle kennis en ervaring naar de praktijk.’
Wat ga je als NIMA C-professional ánders doen?
‘Bij elke stap in het marketingproces mijzelf en anderen uitdagen om de connectie met strategie te maken.’
Wat is jouw advies voor toekomstige studenten? En wat voor NIMA?
‘Een effectief leer-en groeiproces komt van twee kanten. Daag elkaar uit op verwachtingen en de route ernaartoe.’