Betrouwbaarheid van persberichten

Steeds vaker worden persberichten klakkeloos overgenomen door de media. Dat weblogs snel en daardoor soms met onjuiste of onvolledige informatie komen is inmiddels wel bekend, maar van professionele media mag je toch verwachten dat ze persberichten verifieren voordat ze worden geplaatst. Toch?

Zo ontving ook dit weblog vorige week het persbericht over de bereidwilligheid van de consument om te betalen voor mobiel bankieren. Interessant, maar als je weet dat het persbericht is verstuurd door Meridea, leverancier van software-oplossingen voor klantinteractie voor banken en financiele instellingen, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen. Niet bij Marketing Online die het persbericht integraal plaatste.

Het onafhankelijke bureau Geiszus Marktforschung GmbH dat het onderzoek heeft uitgevoerd voor Meridea blijkt echter niet via Google te vinden. Ook eens bij wat collega’s in Duitsland gevraagd maar niemand heeft ooit van Geiszus Marktforschung GmbH gehoord. Of het bureau heeft zich de laatste jaren goed weten te verbergen of het bestaat inderdaad niet en is het persbericht het zoveelste onzin-verhaal dat klakkeloos door de media wordt overgenomen.

Geplaatst in