Betalingsbereidheid consumenten verzendkosten ecommerce groeit

Gratis 3 paar schoenen laten bezorgen. Passen. En dan twee (of drie) paar gratis terugsturen. Definitief niet meer van deze tijd, blijkt uit onderzoek.

12 januari 2023, 08:07 2858 x gelezen

Onderzoek van Nielsen onder 1000 Nederlanders in opdracht van Sendcloud (verzendoplossing voor webshops) laat zien dat hoewel hoge verzendkosten voor de meerderheid van consumenten (57%) reden is een aankoop te staken, tegelijkertijd de betalingsbereidheid toeneemt. Waar Nederlanders een jaar geleden voor een order van €50 nog maximaal €3,40 aan bezorgkosten wilden betalen, steeg dat naar €4,50.

Orderwaarde gekoppeld aan verzendbedrag

Twee derde (65%) van de consumenten verwacht dat verzendkosten dit jaar verder zullen stijgen als gevolg van inflatie. Hoeveel consumenten willen betalen voor verzending, hangt af van de orderwaarde van hun bestelling. Voor een bestelling van €15,00 wil de Nederlandse consument bijvoorbeeld €4,50 betalen, bij een order van €150,00 euro zelfs €5,50. Opvallend is dat millennials het diepst in de buidel tasten: zij zijn bereid tot wel €7,40 aan bezorgkosten te betalen. Dat is een groot verschil.

“Nederlanders zijn lange tijd verwend met gratis verzending, terwijl dit voor veel online retailers een blok aan het been is. Voor een dubbeltje extra gingen consumenten al naar de concurrent,” zegt Rob van den Heuvel, CEO en co-founder bij Sendcloud over het onderzoek in het persbericht van gisteren. “We zien nu een duidelijke verschuiving in consumentengedrag. Nederlanders zijn best bereid een bijdrage te leveren aan de verzendkosten, al kan de hoogte hiervan wel een dealbreaker zijn. Webgiganten als H&M en Zalando rekenen daarom steeds vaker verzendkosten voor kleine bestellingen, en onze verwachting is dat veel online retailers dit voorbeeld zullen volgen.”

Gratis verzending populair, consument steeds bewuster

Terwijl de betalingsbereidheid voor verzending groeit, blijft gratis verzending onverminderd populair. Twee op de drie (59%) Nederlanders is bereid een extra product toe te voegen in ruil voor gratis verzending. Bovendien wint gratis het van snelheid: terwijl 4 op de 5 consumenten (82%) gratis boven snelle bezorging verkiest, geeft slechts een vijfde (18%) de voorkeur aan snelle levering. Ook bij de keuze uit verschillende verzendopties of een specifieke vervoerder, komt gratis bezorging nog steeds als winnaar uit de bus, schrijft Sendcloud.

Duurzaamheid vs niet-duurzaamheid

Hoewel ‘gratis’ dus een sleutelwoord blijft als het gaat om verzending, zijn consumenten zich ook bewust van de ecologische consequenties van bezorging. 1 op de 3 consumenten is van mening dat niet-duurzame levering duurder moet zijn. Tegelijkertijd gelooft de meerderheid (71%) dat verzendkosten goedkoper moeten zijn wanneer een consument bereid is langer te wachten.

Liever naar fysieke concurrent?

Onze zustertitel Twinkle schreef deze week trouwens nog dit artikel over dit onderwerp: “Bij deze verzendkosten slaat klant de deur dicht“. Ging dus over  waar “de grens” ligt, zie bovenstaande afbeelding. Verzendplatform Wuunder ondervroeg duizend consumenten naar de invloed van verzendkosten op hun shopgedrag.

Uit dat onderzoek komt naar voren dat verzendkosten tot pak hem beet 2 euro nog wel te behappen zijn, maar dat het daarboven lastiger wordt. Zo geeft 13,1 procent van de consumenten aan bij verzendkosten tussen de 2 en 3 euro liever naar de fysieke concurrent te gaan, bij 13,4 procent is dat bij een bedrag tussen de 3 en 4 euro, en bij 15,2 procent bij verzendkosten tussen de 4 en 5 euro.

Een kleiner deel van de ondervraagden is wat losser als het op verzendkosten aankomt en vindt een bedrag tussen de 5 en 6 euro (9,2 procent) of tussen de 6 en 7,15 euro prima (6,4 procent). Overigens geeft een aanzienlijk deel, bijna één vijfde van de ondervraagden, aan meteen af te haken bij het zien van verzendkosten.

Over het onderzoek – Nielsen

Het onderzoek van Sendcloud is uitgevoerd door Nielsen onder 9,004 deelnemers uit 9 landen in augustus 2022 (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje, het Verenigde Koninkrijk en de Verenigde Staten). De studie is onderdeel van de E-commerce Delivery Compass 2023.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!