Betalen na gebruik?

11 september 2003, 05:46

Op de site paidcontent.org wordt sinds een tijdje de boeiende discussie gevoerd of het zakelijk model ?betalen na gebruik? een zinvolle optie is. Alle betalingsmodellen op het internet gingen tot nu toe uit van een abonnementsysteem of voorafbetaling om toegang te krijgen tot welbepaalde informatie.

?Betalen na gebruik? is de essentie van het concept dat “post pricing” naar voor schuift. Het idee werd meteen gepatenteerd door het technisch adviesburo WebFinance. Vernieuwend aan het concept is verder dat de gebruiker zelf de waarde van de ?content? kan bepalen maar? wanneer een gebruiker een reputatie opgebouwd heeft van ?onderbetaler? zal het systeem hem verdere toegang tot content weigeren. Het systeem zou inzetbaar zijn voor software, web content, digitale media, online entertainment en zo meer, aldus de initiatiefnemers. Het model vertoont gelijkenissen met het ?shareware? model uit de software sector, waar nog maar weinig programma ontwikkelaars rijk van geworden zijn.

De flowchart met details van het process, evenals tal van commentaren van voor en tegenstanders.

Bron:

http://www.6minutes.net/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!