De beste niet-marketingboeken die je deze zomer moet lezen

2 augustus 2019, 09:00

De reden voor deze blog? Ik raak er steeds meer van overtuigd dat ons vak (merk/marketing/communicatie) – in plaats van te specialiseren en logisch denkwerk fancy namen te geven – meer kan leren van andere vakgebieden. Het is één van de redenen waarom ik mijn eigen studie ben gestart. In de loop van de tijd heb ik dan ook best wat boeken gelezen die niet per se op marketingwebsites thuishoren, maar toch reuze interessant zijn voor iedere merkstrateeg, marketeer of communicatieprofessional. Lees even mee!

De top acht aan beste, meest inspirerende boeken. Of moet ik zeggen ‘acht toppers’? De volgorde maakt namelijk niet zo veel uit. En de één is in bepaalde situaties weer zinvoller dan de ander.

1. The Black Swan – Nassim Nicholas Taleb

Een stevig studieboek waarin Nassim Nicholas Taleb toch op een heel toegankelijke en humoristische manier ‘alles’ vertelt over wat we weten over dat wat we niet weten.

“Laten we op relativerende wijze omgaan met voorspellingen en adviezen”

‘The Black Swan’ zal de manier waarop je naar de wereld kijkt veranderen. Het leert voorspellingen en advies te relativeren (en vaak te negeren), kritisch na te denken en klaar te staan om snel te handelen.

Dit boek gaat over het menselijk onvermogen om op acceptabele wijze met het onwaarschijnlijke of onverwachte om te gaan. In zijn filosofisch getinte betoog laat Taleb op overtuigende wijze zien wat de psychologische, sociale en economische oorzaken en gevolgen zijn van dit tekort. In het dagelijks leven leidt het tot onverstandige beslissingen; in de wetenschap, bijvoorbeeld de economie, tot overdreven respect voor formele theorieën. Volgens Taleb moeten we op relativerende wijze omgaan met voorspellingen en adviezen.

2. Coders – Clive Thompson

Onze wereld bestaat uit steeds meer code. Die wordt meestal geschreven door programmeurs. Hoe denkt deze groep? Is het een eenduidige groep? Wat houdt ze bezig, waar liggen ze wakker van en wanneer slapen ze? Als je ook maar enigszins bij wilt blijven in de huidige wereld, dan is het verstandig om iets van die programmeertaal te weten. En dan bedoel ik niet per se die echte C++taal (of iedere andere programmeertaal). Maar de taal die programmeurs ‘spreken’ en waarmee jij ze kunt aanspreken. Want ze zijn machtig en worden alleen nog maar machtiger… Begrijp jij ze?

Daarnaast zou ik ook zeggen dat je eens aan de slag ‘moet’ met een of andere programmeertaal, om eens te voelen hoe dat is…

3. Team Human – Douglas Rushkoff

Waar blijft de menselijkheid in onze onmetelijke meetbare samenleving? Alles draait om cijfers, meetbaarheid en technologie, die ons een slaaf maakt van het algoritme. Hoe brengen we menselijkheid weer terug en hoe gaan we ervoor zorgen dat technologie ons ondersteunt in plaats van andersom? Hoe laten we technologie waarde toevoegen aan ons leven in plaats van dat technologie waarde onttrekt uit ons mens zijn? ‘Team Human’ laat je daar over nadenken.

4. De wil van technologie – Kevin Kelly

Het is in de geschiedenis van de mensheid nog nooit gelukt om een technologische ontwikkeling tegen te houden of niet in gebruik te nemen. Dat is één van de fascinerende voorbeelden, die ervoor zorgen dat je na het lezen van ‘De wil van technologie’ nooit meer hetzelfde naar technologie kijkt…

“Neemt technologie de wereld over?”

Binnen no time wordt je beeld van technologie op zijn kop gezet. Hoe kan op twee totaal verschillende plaatsen op de wereld eenzelfde uitvinding worden gedaan, die zich vervolgens ook nog nagenoeg hetzelfde ontwikkelen tot in het hier en nu? Neemt technologie de wereld over? Kevin Kelly legt onze eigen evolutie naast technologische ontwikkelingen. Het werpt een heel ander licht op de relatie tussen mens en technologie, want al snel blijkt: natuur en technologie liggen niet zo heel ver uit elkaar! Verplichte kost voor iedereen die met beide benen in de huidige wereld staat. Een aanrader voor iedereen daarbuiten.

5. Laws of Simplicity – John Maeda

De filosofie over ‘simplicity’: John Maeda vraagt zich constant af óf, maar vooral hóé het eenvoudiger kan. In zijn tiende ‘wet’ is hij daar kort en krachtig over: less is more. Haal alles wat voor de hand ligt, kan weg. Behoud alleen dat wat waardevol is. Apple en Bang&Olufsen weten: gebruiksgemak is een van de grootste behoeften van je klant. Neem complexiteit dus voor eigen rekening en maak het zo eenvoudig mogelijk. Op gebied van technologie. Op gebied van design. Op zakelijk gebied. Op zoek naar de balans tussen eenvoud en complexiteit.

6. Beter dan echt – Jane McGonigal

Ze maken ons slimmer, socialer, gelukkiger: games! Al eeuwen worden spellen ingezet als verbindende factor. Spelen is leren, lerend spelen beklijft beter. Nu verovert gaming de wereld én zegt Jane McGonigal: ‘Gaming can make a better world.’

“Hoe kunnen we gaming inzetten als creatieve en effectieve werkwijze?”

Is er iets mis met de realiteit? Waarom speelt gaming anders zo’n grote rol in onze samenleving? ‘Beter dan Echt’ gaat een stap verder: Hoe kunnen we gaming inzetten als creatieve en effectieve werkwijze? Op scholen, door overheden en door merken.

Gamers zijn goed in samenwerken. Daag je werknemers uit, til je merk samen naar het volgende level. Creëer een doel, regels en zorg voor voldoende terugkoppeling. Al snel staan de eerste – vrijwillige – deelnemers te trappelen. Ook falen moet leuk zijn: Spectaculair uit de bocht vliegen of het spel beëindigen? (Als je nog meer over ‘play’ wilt weten, is het boek ‘Play’ van Stuart Brown een aanrader.)

7. Originals – Adam Grant

Een ‘Original’ is anders dan de rest, maar kan nooit alleen slagen. Iedere Original heeft een team nodig en daarom wijdt Adam een deel van het boek ‘Originals’ aan teamdynamiek en hoe je de meest originele ideeën uit jezelf en je team kan krijgen. Zijn hoofdboodschap? Let op groepsdruk. Originals lopen risico, slaan hiërarchie over, zijn brutaal eerlijk en ze balanceren tussen een sterke cultuur en cultus. Het produceren van originele ideeën is een hele klus en zeker sommige van je ideeën zullen mislukken.

“Het produceren van originele ideeën is een hele klus”

Mijn take-away is dat een Original niet overnight wordt gemaakt. Je hebt geduld, nederigheid en overleg nodig om er één te worden. Om de status-quo aan te vechten, heb je niet alleen de ideeën nodig, maar ook leiderschap en politieke vaardigheden.

8. Mindset – Carol Dweck

Wat heb jij vandaag voor nieuws geprobeerd? Wat heb jij vandaag geleerd, dan wel nieuw, dan wel van een fout? Hoe kun je ervoor zorgen dat je ontwikkelingen en uitdagingen omarmt? Weet om te gaan met tegenslagen. Zorg dat het gaat om het proces (vooruitgang) en niet om het resultaat. ‘Mindset’ is een heel prettig boek om te lezen, met mooie voorbeelden, praktische tips en de juiste hoeveelheid theorie. Meer bereiken op basis van vrije wil, wie wil dat nou niet!

Heel veel leesplezier! En als je nog een goede leestip voor me hebt – laat ze hieronder achter voor op mijn lijst…

‘Merken denken’ is de beste benaming voor wat ik doe. Ik geloof dat de kracht van een sterk merk ligt in het spanningsveld tussen emotie en kennis. Creativiteit, originaliteit en intuïtie spelen een grote rol in mijn resultaatgerichte werkwijze. Ik ga op zoek naar de ziel van een merk. Het bepalen van de brand basics en vanuit daar verder bouwen aan het merk is, voor mij, een logisch vervolg. Via online strategie, concept en realisatie bouw ik aan merken. Je merk. Het fundament van al je beslissingen. De belofte, het bereik én je fans. En jij geeft het vorm, invulling en betekenis. Want de vertegenwoordiger van je merk? Dat ben je zelf. Daarom hebben we een opdracht voor je: "Maak je merk"

Categorie
Tags

8 Reacties

    Marianne

    Dank voor je tips.

    Je vroeg ook om leestips. De inzichten in de volgende boeken hebben mij aan het denken gezet:

    Warorde – Peter Ros – 9789047012085

    Nooit af – Erwin Witteveen & Martijn Aslander – 9789047009139

    Te bestellen bij je lokale boekhandel.


    3 augustus 2019 om 09:33
    jeroenvij

    Mooie lijst, Sjors. Ik ga het Chinese leesvoer zeker op mijn lijstje zetten. Heb al langer het idee dat we te veel focussen op kennis uit de Engelstalige markt en niet uit de Aziatische markt.


    7 augustus 2019 om 10:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!