Besloten sessie met Avinash Kaushik op Web Analytics event Londen

12 juni 2008, 11:37

Mijn collega Janco Klijnstra is onlangs naar Londen geweest voor een kleinschalige sessie met Avinash Kaushik. Hier een kort verslag van Janco van die dag:

Avinash Kaushik, Web Analytics goeroe bij Google, is een gewilde spreker. Zijn lijst van ‘speaking engagements’ laat zien dat hij zowel in Europa als in de Verenigde Staten het podium van diverse evenementen betreedt. Op grootschalige evenementen is interactie met de spreker helaas niet altijd mogelijk. Voor mij reden temeer om in te gaan op een uitnodiging die ik via Traffic4u van Google kreeg om op het kantoor van Google Londen een besloten sessie bij te wonen.

Een korte sfeerimpressie van deze sessie van Avinash Kaushik. Over hoe Web Analytics, testen en het begrijpen van het verkeer op een website de Return On Investment significant kunnen verbeteren.

Avinash Kaushik (ook wel bekend van zijn boek Web Analytics: An Hour a Day) schermt niet alleen met ingewikkelde rapporten en mooi gesegmenteerde data, maar heeft daarbij ook oog voor de omliggende bedrijfscultuur. Hoe zorg je ervoor dat een organisatie haar marketingacties baseert op data in plaats van op vertrouwen? Een vraag waar hij ook al eens aandacht aan besteedde op zijn weblog Occam’s Razor.

Context is koning

De context waarin je data moet plaatsen speelt uiteraard een rol bij data gedreven marketing. Echter, het belangrijkste aspect is daarbij wellicht: hoe presenteer ik mijn rapport overtuigend aan mijn baas of mijn klant? Want uiteindelijk bepaalt een van deze personen wat er gaat gebeuren en of er überhaupt wel actie ondernomen wordt op basis van data. Een belangrijk aspect hierbij is dat er overtuiging moet plaatsvinden op basis van rapporten die gemakkelijk en snel te begrijpen zijn. Tips en tricks die verder gaan dan alleen ingewikkelde rapporten en analyses.

Aantrekkelijkheid van je landingpage

Na de lunch vervolgde Avinash de sessie o.a. met het testen van landingpages in de Google Website Optimizer. Iets wat hij overigens met veel enthousiasme wist te brengen. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers in slechts enkele seconden een landingpage scannen en de beslissing maken om door te klikken of niet. Heb je een hoog weigeringspercentage op je landingpage? Verbeter en test dan de ‘scent’ van je pagina. Avinash refereert hiermee aan de aantrekkelijkheid van je pagina en benadrukt de noodzaak van het testen van verschillende ontwerpen.

Enthousiasme

Al met al was het een leerzame dag van een spreker die met quotes, humor en enthousiasme zijn expertise rondom Web Analytics & Testing uitdraagt. De 1 op 1 interactie met de zaal leek Avinash nog enthousiaster te maken over zijn vakgebied. Web Analytics draait om duidelijke analyses in de juiste context waarbij het overtuigen van het beslissingsbevoegde persoon cruciaal is. Resultaten uit je Web Analytics pakket kunnen gebruikt worden om te testen in de Google Website Optimizer waarbij je niet bang moet zijn om de wildste ideeën te testen.

Tim Bakker
Web Analytics Consultant bij Traffic4u

Tim Bakker is bij Traffic4u werkzaam als Search Advertising en Web Analytics Consultant. Zijn takenpakket bestaat onder andere uit het beheer van een aantal advertising campagnes alsmede uit het geven van training en advies op het gebied van Web Analytics. Zijn kennis van online marketing en usability is daarbij van groot belang. Daarnaast houdt hij een eigen blog bij: Web Analytics Blog. Voor Marketingfacts zal Tim zich richten op nieuws en interessante ontwikkelingen en toepassingen in de mooie wereld van Web Analytics.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Stefan de Groot

    Hee Janco,

    In verband met vakantie destijds heb ik je post over het hoofd gezien.

    Het was zeker een goede sessie om mee te mogen maken. Ikzelf was onder de indruk van zijn tips met betrekking tot hoe nog beter gebruik te maken van de mogelijkheden die GA biedt.

    Met name dat je altijd 2 dashboards (verschillende tijdperiodes, benchmarks, verticals etc.) met elkaar vergelijkt. Zodoende kun je trends en verschillen eerder opmerken. Ook je gedane optimalisatiehandelingen zijn zo eerder zichtbaar.

    Of bij het uitdraaien van rapporten in Analytics, kijk niet naar de top 20 zoekwoorden in termen van verkeer. Deze zullen niet snel wijzigen. Het is beter om een rapport uit te draaien met zoekwoorden die niet opvallen. Dit kan bijvoorbeeld door een rapport te maken waarbij de stelregel is welke zoekwoorden hebben in de afgelopen periode een percentuele stijging van meer dan 50% aan klikken gegenereerd tov een vorige periode.

    Deze en nog vele andere tips en tricks waar we als Search Consultant profijt van kunnen hebben in het dagelijks werk. Je blijft alleen zitten met de mening van de HIPPO’s he? 😉

    Heb jij, dankzij de sessie in Londen, een nogbeter beeld gekregen van de mogelijkheden van Search? En pas je deze ook toe in je dagelijkse werkzaamheden?

    Groet

    Stefan


    21 juli 2008 om 08:15
    Stefan de Groot

    mogelijkheden van Analytics bedoel ik uiteraard..;)


    21 juli 2008 om 08:17
    Janco Klijnstra

    Dag Stefan,

    Wat betreft de mogelijkheden van Search & Analytics waren voor mij geen echte ‘eye openers’. Wel aardig dat je het rapport wat betreft zoekwoorden die niet opvallen gebruikt. Is zeker een handig analyse ‘handvat’ en vergelijkbaar met de Greasemonkey knop ‘who sent me unusual traffic’; eentje die ik zelf wel regelmatig gebruik.

    Verder pas ik de tips wat betreft a/b en multivariate testen dagelijks toe. Met name het niet bang zijn om je wildste ideeën te testen. Ook hier is het van groot belang de HIPPO’s te overtuigen met goede argumenten en duidelijke rapporten 😉 Maar goed, dat is de uitdaging waar wij immer mee te maken zullen houden en ook wat de job leuk maakt wat mij betreft.

    Groet, Janco.


    21 juli 2008 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!