Belgische overheid voert opvallende campagne

8 december 2005, 06:15

Belgische overheid voert opvallende campagne

Onder de naam Kafka voert de Belgische overheid sinds december 2003 strijd tegen administratieve knelpunten. De naam is afgeleid van Franz Kafka, een schrijver die zich afzette tegen de onverschilligheid van de staat.

Sinds kort is er een, voor een overheid, behoorlijk gewaagde campagne van start gegaan met de nodige bowlingbalhoofden en loslopende armen en benen in beeld. De door de mortierbrigade (what’s in a name) ontwikkelde campagne wordt in de media al als smakeloos betiteld. (via: Houtlog).

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Feeder

    Erik, als Kafka-fan moet ik toch even melden dat hij Franz heet. En trouwens, ik snap de campagne niet. Kun jij me verder helpen?


    8 december 2005 om 07:07
    Justin Sane

    Ik vind de “Ben arm zoek werk” wel erg spitsvondig. Fijn gevoel voor humor 🙂


    8 december 2005 om 12:01
    Anja

    Vanwege mijn handicap heb ik een parkeerkaart nodig. Hoezo wil België af van de regeltjes voor bureaucratie? Alle wegen bewandeld, duidelijk aangegeven waar het om gaat.

    Moet op een M.S. kliniekkomen voor een soort keuring (EMG)

    Eén of andere malloot slaat op mijn knieën met z’n hamertje en dar is alles mee opgelost. De problemen waar het werkelijk om gaat, worden niet eens aangekaart. Resultaat: 1 puntje te kort in het klassement voor de parkeerkaart voor invaliden. Krijg wel een kaartje toegestuurd om gratis gebruik te maken van de lijn (de busdienst hier). Met mijn handicap heb ik hier niets aan, maar daar hebben ze geen boodschap aan, werd door de zgn. keuringsarts ook niet naar gevraagd.

    Omdat alles via huisartsen, mutualiteiten en Brussel moet lopen en je het nodige aantal punten moet hebben om voor dergelijke zaken in aanmerking dient te komen, denk ik dat het nog heel lang duurt voor dat ze hier van al die bureaucratie af zijn. Als je je armen kunt gebruiken en niet blind bent, krijg je geen parkeerkaart. Je moet vanaf je middel varlamd zijn. Lijkt mij net iets te lang duren om nog van deze voorziening gebruik te kunnen maken.

    Lang leve de bureaucratie van België. 🙁


    8 december 2005 om 17:28
    Jan Keersmaekers

    Maar het is nog wel eens een campagne die tenminste nog eens om aandacht vraagt en waar je langer dan 1″ mee bezig bent…


    8 december 2005 om 18:20
    René Zonneveld

    @Anja: dat is nu precies het verschil tussen werkelijkheid en propaganda of reclame. Het is overigens universeel, niet typisch Belgisch, mocht dat een troost zijn. Sterker nog: blinden krijgen in Nederland niet alleen geen parkeerkaart, ze krijgen niet eens een rijbewijs!

    De meeste verbazing ontstond bij mij door de ontdekking dat Kafka.be kennelijk nog beschikbaar was. Cultuurbarbaren!


    8 december 2005 om 18:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief