Bedrijven niet verplicht tot afstaan surfgegevens

Bedrijven niet verplicht tot afstaan surfgegevens

Producenten van software die het mogelijk maakt om anoniem over internet te surfen hoeven gegevens die de politie graag heeft niet af te staan. Dat zei vrijdag een woordvoerder van het landelijk parket in Rotterdam vrijdag.

Internetproviders daarentegen moeten volgens de Telecomwet wel meewerken als justitie een opsporingsbevel neerlegt. De 45-jarige man die heeft bekend zuivelonderneming Campina te hebben afgeperst, maakte gebruik van een zogenoemde anonymizer. Dat is software die het mogelijk maakt om anoniem over internet te bewegen. Het bedrijf Surfola dat de dienst aanbiedt, heeft persoonsgegevens van de verdachte aan de FBI verstrekt.

“Er is geen verbod op anoniem surfen. Iemand kan anoniem blijven. Een wet om bedrijven te dwingen klantgegevens af te staan, bestaat niet. Dat laat open dat bedrijven vrijwillig meewerken’‘, zegt de woordvoerder van het parket dat zich met cybercrime bezighoudt.

Opsporingsbevel van justitie

Internetaanbieder XS4ALL staat klantgegevens pas af aan justitie als het daartoe verplicht is. “Op verzoeken om vrijwillige medewerking gaan we nooit in’‘, aldus een woordvoerster van XS4ALL. Op deze regel bestaat ??n uitzondering die alle providers respecteren. Aan onderzoeken naar kinderporno werken de internetaanbieders altijd mee.

XS4ALL zegt groot gevaar te lopen als het ten onrechte persoonsgegevens doorspeelt aan de politie. “We kunnen door onze klanten aangeklaagd worden.’’

De internetaabieder acht afpersing ernstig genoeg voor een opsporingsbevel van justitie. Het College Bescherming Persoonsgegevens (SBP) sluit zich daarbij aan. ,,Privacybescherming mag onderzoek naar ernstige strafbare feiten niet in de weg staan’‘, meldt een woordvoerster vrijdag.’‘

Bron: ANP


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Campina is gechanteerd met door een afperser die dreigde producten van het bedrijf te vergiftigen, zo meldt De Telegraaf vandaag. Opmerkelijk daarbij: "De bonuskaart van Albert Heijn is van "onschatbare waarde" gebleken bij het terughalen van Campina-producten die in een winkel van het supermarktconcern waren verkocht, aldus een woordvoerster van Albert Heijn, onderdeel van het Ahold. "Met de klantgegevens konden we heel snel de mensen achterhalen die het product hadden gekocht", zei ze. Het ging om enkele tientallen stuks. Volgens de woordvoerster bleek na onderzoek dat één van de bij de klanten opgehaalde producten ook daadwerkelijk was "gemanipuleerd" .

    geplaatst op
  • Zie ook:
    http://www.netkwesties.nl/editie67/artikel1.php

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.