‘Be the reason for a smile’

Over succesvol veranderen en de drie meest gestelde vragen

‘Be the reason for a smile’
, PROOF

Be the reason someone smiled today. Ik hou van die quote maar ik heb er mijn eigen variatie op. En ik moest daaraan denken toen ik de nodige kort en bondige 'eens'-reacties kreeg op mijn vorige blog. Door deze instemmende reacties denk ik dat ik het nog ga meemaken dat marketeers, HR- en communicatieprofessionals inderdaad samen verantwoordelijk willen zijn voor de employee journey. Nog meer happy change dus wat mij betreft. 

 

Dit artikel, het afsluitend deel van een drieluik, is geschreven in samenwerking met Marianne Jaarsma.

Mijn vorige blog kort samengevat? Ik schreef erover dat een goede employee journey cruciaal is als organisaties succesvol willen veranderen. En dat ik daarom als ondersteuning van die employee journey - samen met mijn collega Marianne Jaarsma - het Happy Change-model ontwikkelde. Ik geloof er namelijk heilig in dat organisaties die oog hebben voor hun medewerkers de wereld mooier maken.

Knoppenoverzicht

Het begint wat mij betreft met een optimale employee journey. En die heeft zes beïnvloedingsfactoren. Die zes knoppen waar marketeers, HR- en communicatieprofessionals samen aan kunnen draaien voor resultaat. En ik snap dat niemand hier zit te wachten op saaie opsommingen, dus hier volgt een beknopt (!) knoppenoverzicht:

  1. Leiderschap – zoals je doet, word je gedaan: betrokken leiders creëren betrokken medewerkers.
  2. Interne communicatie – wees duidelijk en inspirerend: dan blijven medewerkers aangehaakt in alle opzichten.  
  3. Professioneel leren en ontwikkelen – investeer in elkaar: iedereen kan beter worden en de meesten van ons willen dat ook.
  4. Duurzame inzetbaarheid – houd elkaar gezond: wie fit is presteert beter, langer en met meer plezier.
  5. Empowering environment – zorg dat iedereen kán presteren: trage systemen, snikhete kantoren… je snapt wat ik bedoel.
  6. Sociale dynamieken – heb samen waarden en normen waar iedereen blij van wordt.

Het snelst

Beknopt genoeg? Dan ga ik in op de aan mij drie meest gestelde vragen. Ja, als je aan deze zes knoppen wilt draaien dan moet je over een gedeelde visie beschikken. Draai je naar links of rechts? Die visie kan je samen ontwikkelen. En daar wil ik je zelfs bij helpen. Vraag 2. Nee, er zit inderdaad geen échte volgordelijkheid in die zes knoppen. Alle zes de beïnvloedingsfactoren zijn belangrijk en leveren resultaat op. Maar als je dan toch van mij weten wilt welke het snelst resultaat opleveren dan kan ik dat wél zeggen na jarenlange ervaring: leiderschap en interne communicatie. Vraag 3 kom ik zo op.

Staat of valt

Vandaar dat ik het Happy Change model ontwikkelde. Dat is die veelgevraagde totaalaanpak om medewerkers mee te krijgen in verandering. En die staat of valt met leiders die een duidelijke boodschap uitdragen. Want dat samen zorgt ervoor dat medewerkers weten waarom er verandering nodig is en snappen welke voordelen dat hen oplevert. Dat ze willen veranderen omdat ze zin hebben in de nieuwe mogelijkheden die zich daardoor aandienen. En het zorgt ervoor dat ze kunnen veranderen. Omdat goed leiderschap en dito interne communicatie bijdraagt aan hun wendbaarheid, leergierigheid en duurzame inzetbaarheid. Klinkt logisch en het is ook logisch.

Driving force

En tot slot vraag 3. Wie daarvoor moet zorgen dat dit allemaal ook echt gebeurt? Ook dat is vaak en veel onderzocht. Leidinggevenden zijn cruciaal: 70 procent van het werkgeluk van medewerkers wordt door hen bepaald. Het goede nieuws: Marketeers, HR- en communicatieprofessionals hebben samen niet alleen een belangrijke rol, maar zijn ook in staat om zowel leidinggevenden als medewerkers te informeren, motiveren en te equiperen. Waarom? Zij hebben verhalen te delen en zijn het van oudsher al gewend om de top actief aan te haken als er iets moet gebeuren of veranderen. Als je dat afzet tegen cijfers zoals dat 47 procent van de talentvolle medewerkers binnen één jaar na een fusie of overname vertrekt en maar liefst 75 procent binnen drie jaar… Dan wil je toch niets anders doen dan direct je mouwen opstropen en aan de slag gaan met succesvol veranderen? Of, mijn variatie: be the reason your co-workers can smile, also tomorrow.  

 

Delen één en twee van het drieluik over ‘Happy change’ lees je hier en hier

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.