BBC goes viral

17 maart 2005, 15:30

BBC goes viralBCC start 26 maart met de uitzending van Doctor Who. Begin deze maand dook een 45 minuten episode genaamd Rose van deze serie op in het BitTorrent netwerk. De media dook er bovenop, diverse weblogs maakte een posting met gevolg dat de belangstelling voor de serie enorm toenam, nog voordat de BBC iets heeft uitgezonden.

Volgens het artikel in Wired heeft de BBC recent advies gehad op het gebied van viral marketing van de Broadcast Assassins groep waarin onder andere Asa Bailey, oprichter van de Viral Advertising Association, zitting in heeft. Asa Bailey bevestigt dat de BCC Broadcast Assassins heeft gevraagd hoe viral marketing kan worden ingezet bij het informeren van de doelgroep over programma’s van de BBC en dat de BCC “couldn’t have come up with a better viral advert”.

Zoals vrijwel gebruikelijk in dit soort zaken, weet de BBC van niets; “The leak of the first episode on the internet was not a publicity stunt. It was a significant breach of copyright which is currently under investigation. The source of it appears to be connected to our co-production partner. We would urge viewers not to spoil their enjoyment and to wait for the finished version.” aldus BBC woordvoerder Annie Frederick.

Gemiste kans voor SBS 6 bij haar eerste virale campagne?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Igor

    @Erik

    Ga jij maar uit van gemiste kansen 😉

    Asa is een clevere kerel, dat staat als een paal boven water!

    Zou Lost, dat reeds een kijkcijferkanon in Amerika was, dit soort trucs nodig hebben?

    Cheers


    17 maart 2005 om 23:18
    Evert Jan

    @Erik: gaat dit nou over Dr Who of over Lost?

    @Igor: gaat dit nou over Dr Who of over Lost?


    17 maart 2005 om 23:44
    evroekel

    @Evert-Jan: De posting zelf gaat over de nieuwe serie van Doctor Who bij de BBC. Zij hebben een aflevering van een nieuwe serie via Bittorrent vrijgegeven.

    Recent lanceerde SBS6 een virale campagne voor haar nieuwe serie Lost. Daarbij werd echter niet gebruik gemaakt van p2p-netwerken, vandaar mijn opmerking over een gemiste kans voor SBS6.


    18 maart 2005 om 01:25
    Igor

    @Erik

    Met enige verbazing lees ik dat je zegt dat er geen gebruikt van p2p netwerken werd gemaakt. Wat je hebt opgeschreven is in dit geval jouw waarheid, niet de waarheid 😉 Dus ik nodig je graag uit om de lezers te trakteren op je mening of feitelijk juiste conslusies, hebben de lezers ook recht op denk ik? Als je vooraf even had gevraagd welke p2p netwerken er ingezet waren, had ik je verteld dat er met 12 p2p netwerken gewerkt is in Nederland. Kun je natuurlijk nog zeggen dat dat niet de goede keuze is geweest, maar dan is het gelukkig weer een mening. Buitenlandse p2p hebben we bewust gemeden. Kan je niet vertellen waarom, maar dat kun je zelf wel bedenken 😉


    18 maart 2005 om 09:18
    evroekel

    @Igor: In mijn posting heb ik aan het einde duidelijk de vraag gesteld of er sprake was van een gemiste kans, omdat ik niet wist of er wel/niet gebruik van p2p was gemaakt. Jouw eerste comment waarin je zelf de vraag stelt of Lost dit soort trucs nodig zou hebben, interpreteerde ik (blijkbaar dus onterecht) als een bevestiging dat p2p niet was ingezet.

    Dit misverstand is dus bij deze recht gezet. Bedankt voor de correctie.


    18 maart 2005 om 11:51
    Igor

    @Erik

    Erg sportief van je, siert je. We moesten ons wel beperken tot Benelux, i.v.m. rechten etc. Tv he 😉


    18 maart 2005 om 14:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!