Bankensites en de kunst van het weglaten

14 mei 2003, 07:46

Hoe staat het met de websites van Nederlandse banken? Hoe worden die door bezoekers ervaren? Bieden ze wat bezoekers ervan verwachten? Hoe gebruikersvriendelijk zijn ze? MetrixLab deed een vergelijkend gebruikersonderzoek naar de websites van ABN Amro, Fortis, ING, Postbank, Rabobank en SNS. Deze maand in het mei-nummer van het Tijdschrift voor Marketing het hele verhaal.

Om een goed beeld te krijgen van hoe deze sites in gebruikssituaties worden ervaren, werd begin dit jaar aan 600 internetgebruikers gevraagd om op de site van ??n van deze banken uit te zoeken hoeveel men maximaal zou kunnen lenen. Voor, tijdens en na afloop van deze opdracht beantwoordden de deelnemers vragen en gaven zij commentaar. Ondertussen werd ook hun klikgedrag vastgelegd.

E?n op de vijf zou een lening online willen afsluiten. Echter, slechts 38 procent verwacht dat dit ook daadwerkelijk kan via de website van een bank. Terwijl dit, met uitzondering van ING, op alle onderzochte banken sites mogelijk is. De bankiers hebben hierover dus nog de nodige communicatie te verrichten. De meerderheid (73 procent) verwacht via de site te kunnen achterhalen welk bedrag men maximaal zou kunnen lenen. Toch slaagde 22 procent niet in deze opdracht. Nog eens 19 procent was er niet zeker van het juiste resultaat te hebben gevonden. Fortis komt op dit punt als beste uit de bus.

Toch was men op de site van de Rabobank het snelst klaar in gemiddeld 3,5 minuut. Daar werd de opdracht dan ook het makkelijkst gevonden (86 procent). Het minst makkelijk vond men het bij SNS; toch gaf ook hier nog altijd 62 procent als oordeel ?makkelijk? of ?zeer makkelijk?.

De Rabobank biedt het grootste gebruiksgemak. 80 Procent geeft aan hier makkelijk de weg te vinden. De rubrieken zijn duidelijk en overzichtelijk ingedeeld. Het snelmenu is door het kleurgebruik niet te verwarren met de hoofdnavigatie.

Bron:

http://www.marketing-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!