Baan in marketing aantrekkelijk voor jongeren

Zestig procent van het aanstormend Brits talent ziet marketeer als veilig beroep voor financiële stabiliteit. Hun ouders lijkt het toekomstbestendig en veerkrachtig.

23 augustus 2022, 11:00 2354 x gelezen

De Britse beroepsvereniging voor professionals in marketing laat geregeld onderzoeken hoe het marketingvak zélf wordt beleefd door zowel vakgenoten als ‘het algemene publiek’. Omdat veel van het toekomstig succes voor bedrijven wordt bepaald door de medewerkers van de toekomst werd de peilstok eens gestoken in de jongerenpopulatie. Daaruit blijkt dat het vak zélf onverminderd goed scoort. Wel zijn er twijfels bij hun ouders.

Er komen wel vaker onderzoeken voorbij waarbij je je afvraagt of de makers van de vragenlijst aan de LSD hebben gezeten waardoor op z’n minst echt opmerkelijke resultaten moesten volgen, maar deze visten we uit de newsroom van het Chartered Institute of Marketing. De onderzoeksopzet en verantwoording van de data worden ook keurig bij vermeld op de site van het instituut. 60% van de door het ondervraagde jongeren overweegt een loopbaan in het marketingvak en de onderzoekers stonden daarvoor niet te posten bij de uitgang van een economielokaal.

Terwijl studenten salaris en ontwikkeling aanvoeren als belangrijkste positieve punten, maken hun ouders zich zorgen over de gevolgen voor de geestelijke gezondheid bij de keuze voor een marketingcarrière. Het CIM, de beroepsvereniging voor – met name – Britse professionals in marketing, vond uit dat het jongeren vooral aanspreekt dat marketing als een veiliger beroep voor financiële stabiliteit wordt beschouwd, in vergelijking met veel andere loopbaankeuzes. Ook de uitwisselbaarheid van de kennis en vaardigheden die je opdoet wordt gewaardeerd: leer marketing en je leert een heleboel van alles.

stressvolle baan

Hun ouders maken daarbij de kanttekening dat marketing de reputatie heeft een stressvolle baan op te leveren waarbij de ‘work-life’-balans nogal eens te wensen overlaat. Anderzijds lijkt de reactie van ‘de marketingindustrie’ op bijvoorbeeld de coronacrisis en gierende inflatie juist te hebben bijgedragen aan de goede reputatie van het vak bij ouders: de industrie lijkt hen toekomstbestendig en veerkrachtig lijkt te zijn, zelfs te midden van zorgen over de kosten van levensonderhoud en economische onzekerheid.

Volgens het CIM is er dus werk aan de winkel waar het gaat om de bedenkelijke reputatie bij de opvoeders van al dat aanstormend talent, want zij blijven de belangrijkste influencers bij de keuze voor studie of specialisatie. Het kan zijn dat ouders – anders dan hun kinderen – denken dat alle ‘zakelijke’ carrières inherent stressvol zijn. En er kwamen ook positieve aspecten van werken in het marketingvak uit de door ouders benoemde punten. Zo lijkt ‘marketing’ beter te worden begrepen als vak waarbinnen een breed scala aan vaardigheden wordt verwelkomd. Mensen begrijpen beter dan in het verleden het geval was hoeveel méér rollen er bestaan in marketing, bijvoorbeeld rond content, copywriting en data.

Van de jongeren die juist níet willen werken in marketing gaf bijna een kwart als reden dat ze zich gewoon niet capabel genoeg achten te kúnnen slagen door het rammelende onderwijs dat ze noodzakelijkerwijs in de afgelopen covidjaren hebben genoten. Het CIM denkt dat dat overigens niet alleen voor een loopbaan in marketing geldt, maar dat er een algemeen gevoel bestaat waardoor studerende jongeren onzeker zijn over de kwaliteit van onderwijs in de afgelopen periode. Uit een aanvullende CIM LinkedIn-enquête onder meer dan 3.000 mensen bleek dat 62% van de respondenten het niet direct belangrijk vindt om hoger onderwijs te volgen om in marketing te stappen. Een goed begeleide werkstage zou volgens hen ook kunnen volstaan. Uit een in 2022 gehouden Career and Salary Survey bleek dat meer dan de helft van de marketeers in het UK werkt voor een merk zonder zelf een marketingopleiding te hebben gevolgd. Dat onderzoek wees ook uit dat ruim 20 procent van de ondervraagden werkte bij een organisatie waar het belang van marketingstages niet werd ingezien.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!