B-to-b marktplaatsen op hun retour

B-to-b marktplaatsen op hun retour

Van de ongeveer 1.500 business-to-business marktplaatsen op internet die in 2000 actief waren, zullen er volgend jaar nog maar zo?n tweehonderd over zijn. Dat voorspelt hoogleraar George S. Day van de Wharton School van de University of Pennsylvania in Philadelphia (VS). Day beweert het in zijn studie ?Shakeouts in Digital Markets: Lessons from B2B Exchanges?.

Afgelopen juli bleek dat er nog maar 600 online marktplaatsen over zijn van de pakweg 1.500, die eind jaren negentig waren opgericht. Reden is dat business-to-business marktplaatsen er nauwelijks of niet in geslaagd zijn om diverse bestaande relaties tussen bedrijven en leveranciers te vervangen. Achterliggende reden: veel van de virtuele marktplaatsen zijn vergeleken met traditionele oplossingen simpelweg te duur.

?Bedrijven zijn er meer in ge?nteresseerd om exact het gewenste product te krijgen dan om iets minder te betalen voor merken die ze niet kennen of willen?, aldus Day. Veel online marktplaatsen maken nog steeds verlies of staan te koop. De hoogleraar ziet nog wel kansen voor marktplaatsen die in staat zijn zich aan te passen aan snel veranderende marktomstandigheden en die forse prijsvoordelen kunnen bieden aan klanten.

Bron:
http://www.pembrokeconsulting.com/
http://ecommerce.internet.com/news/news/article/0,,10375_1545461,00.html


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.