B2B-budget verschuift naar online

24 november 2005, 04:35

It's not a niche anymore. Nearly half of B2B respondents report that they have used online marketing tactics this year (source: eMarketer)

Business-to-business marketeers maken bij hun marketing methoden in toenemende mate gebruik van internet. Bijna de helft geeft aan het afgelopen jaar online media te hebben ingezet. Dat blijkt uit een studie van Forrester Research (ppt).

De belangrijkste vorm van marketing zijn evenementen waarbij de doelgroep persoonlijk wordt ontmoet: 60,2% van de B2B marketeers bedient zich van deze vorm van communicatie. Direct mail volgt met ruim 56%, terwijl online marketing de derde plaats inneemt met 48,7%.

Kranten en gedrukte nieuwsbrieven krijgen zware klappen te verduren: voor zakelijke marketing zal het over 3 jaar 20-25% minder worden ingezet dan nu, voorspellen de ondervraagde marketing managers. Opvallend is dat 44% van de respondenten verwacht dat ze in 2008 gebruik zullen maken van televisie: meer dan de 41,4% die het medium momenteel inzet.

Via: eBase

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Sjoerd Gehring

    Marco,

    Ik ben het met je eens dat een van de belangrijkste vormen van B2B marketing evenementen zijn. De vraag is alleen in welke vorm deze evenementen moeten plaats vinden. Wat wil je als bedrijf communiceren en hoe bereik je dit ook echt? Is het meenemen van realaties naar voetbalwedstrijden of klassieke concerten genoeg? Misschien moet je het wel heel anders aanpakken en je relaties de optie geven waar ze zelf graag met hun eigen gezin naar toe willen. Moet je er zelf echt altijd bij zijn? Ik twijfel nog.

    Zie ook blogs.accenture.nl/theinternperspective waar ik wat verder op dit onderwerp in ga.


    25 november 2005 om 12:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!