B2B marketeer let op: IT-manager wil weer naar fysieke events

Nieuw onderzoek van marketingbureau DNA \ LTB laat zien dat b2b-marketeers de doelgroep IT-managers niet goed bereiken. Dat kan beter.

11 juli 2022, 11:00 2425 x gelezen

IT-managers staan te springen om weer naar fysieke evenementen te gaan. De belangrijkste barrière voor het bijwonen van een evenement is, zo geven de managers aan in het onderzoek onder 125 IT-managers, dat het plaatsvindt na werktijd.

De dikke tip dus: evenementen voor deze doelgroep kun je het beste ruim binnen kantooruren organiseren. Doe je dat event binnen kantooruren, let dan nog even goed op: een interessant programma is voor de IT-manager meer van waarde dan het netwerkaspect. Zelf ben ik altijd gek op die netwerkborrel (altijd te kort), maar ik ben dan ook meer marketeer dan IT-manager.

Contentbehoeften en inzet van middelen

Uit het onderzoek komt naar voren dat de marketingmiddelen die de meeste aandacht trekken, nieuwsbrieven en fysieke evenementen zijn. IT-managers laten zich liever informeren door presentaties op fysieke evenementen dan door webinars, podcasts en whitepapers.

Naar contentbehoefte werden de managers ook bevraagd. Zij benoemen cybersecurity en legacy systemen als belangrijke uitdagingen, maar vinden de content die ze daarover aangeboden krijgen vaak weinig vernieuwend.

Een andere boeiende uitkomst is de grote impact die negatieve merkassociaties kunnen hebben op potentiële zakenrelaties. 81% van de IT-managers is huiverig in het reageren op contactverzoeken wanneer zij niet eerder van deze partij hebben gehoord. Het zijn net mensen: merkbekendheid weegt voor de meerderheid van de IT-managers dus sterk mee in de keuze voor een IT-partij.

Sabine Blom, Head of Marketing Insights bij DNA \ LTB: “Ik geloof heilig dat kennis de sleutel tot succesvolle marketing is. Zonder kennis doe je maar wat, zonder te weten waarom en wat het effect is. Deze extensie van de IT-en techmarketing barometer geeft weer ongelooflijk veel inzicht in een belangrijke doelgroep: de IT-managers. Wie zijn deze mensen? Hoe ziet hun
mediaconsumptie eruit? Wat is de juiste manier om ze te bereiken en aan te spreken en wat is juist niet effectief?”

Over het onderzoek

De afdeling Marketing Insights van marketingbureau DNA \ LTB daarom onderzoek gedaan onder 125 IT-managers. Het rapport biedt diepgaand inzicht in welke marketingtools, kanalen, tone of voice en contentonderwerpen het beste werken voor deze groep professionals.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!