Hoe kunnen we beter zichtbaar zijn tijdens de Open Huizen Dag, maar wel relevant voor de consument blijven? Die vraag kreeg ik in mijn eerste week bij De Hypotheker. Ik bedacht dat we tijdens de landelijke Open Huizen Dag woonvragen zouden beantwoorden via WhatsApp.
Waarom WhatsApp?
Mensen nemen tijdens de huizenjacht hun smartphone mee en willen als ze hun droomhuis tegenkomen hun financiële vragen discreet stellen, maar wel snel antwoord krijgen. Dat kan natuurlijk via Twitter (eventueel via DM), maar dat kanaal is al drukbezet met andere kapers op de kust. Via WhatsApp kunnen we snel antwoord geven en wordt alleen gestuurd naar degene die de vraag heeft gesteld. Daarbij bleek het ook vanuit PR-oogpunt interessant.
Die commotie is een kans
Ondanks de commotie over de overname door Facebook, zag ik er geen risico in om WhatsApp in te zetten. En als een ander dat risico wel zou zien, zou dat alleen maar extra publiciteit kunnen opleveren. Het alternatief, bijvoorbeeld Telegram, zou wellicht publicitair nog interessanter zijn, maar wordt door nog te weinig consumenten gebruikt. En bovendien geloof ik dat de dip voor WhatsApp van korte duur was. De meeste ‘overstappers’ naar Telegram, waren al snel weer terug bij de vertrouwde app van Jan Koum.
Direct omarmd
De keuze voor WhatsApp was snel gemaakt, het idee werd intern direct omarmd en was redelijk makkelijk in te regelen. De grootste uitdaging was hoe we de smartphone konden omzeilen voor het beantwoorden van vragen. Dat kan wel makkelijk bij Telegram (ja, die hebben een API), maar niet bij WhatsApp. Althans, niet eenvoudig. Uiteindelijk lukte het via Bluestacks om WhatsApp op m’n MacBook te krijgen en konden we van start.
Ja, het was een succes!
We stuurden het persbericht uit op 1 april. Unintended. En wat doen journalisten op die dag? Precies, extra kritisch beoordelen hoe echt het nieuws van de dag is. Veel redacties dachten dat het om een 1-aprilgrap ging. Gelukkig konden we het 1-aprilexcuus gebruiken om de buzz te verhogen en de levenscyclus van het nieuws te verlengen.
Was het een succes? Ja. Het initiatief leidde tot 7 dedicated artikelen en enkele eervolle vermeldingen, waaronder op nu.nl, de grootste piek in online buzz in de afgelopen twee jaar, tientallen inkomende links en honderden unieke kliks naar de WhatsApp landingspagina. Daarmee is het initiatief als marketing PR-actie ruim geslaagd. Maar belangrijker: consumenten accepteren het kanaal. In totaal voerden we zo’n 70 gesprekken.
Volwaardig servicekanaal?
De vraag is nu of deze pilot aantoont dat WhatsApp een stelselmatige toevoeging moet worden aan de service channels van bedrijven. Ik denk het voorlopig toch niet. Er kan maar één device tegelijk ingelogd zijn op een account en dat moet een mobiele telefoon zijn, of via een crappy oplossing als Bluestacks. Telegram heeft wat dat betreft de betere kaarten in handen. Maar als WhatsApp inlog mogelijk zou maken op de pc en ook nog eens met meer devices tegelijk, dan zou WhatsApp zomaar het nieuwe grote servicekanaal kunnen worden. Niet voor niets liet Essent vandaag ook weten een proef ermee te starten. De klant is er klaar voor!