Amstel vrienden klef?

Amstel vrienden klef?

Amstel vrienden klef?Er is de afgelopen weken weer veel geschreven over de nieuwe campagne van Amstel. En uiteraard plaatste reclame-bureau Doom & Dickson de positieve reacties allemaal op haar website. Dat is namelijk goede reclame zullen we maar zeggen.

Wat mij opvalt is dat de reacties niet alleen erg positief zijn over de nieuwe campagne maar vooral ook negatief over de oude campagne. U weet wel, de campagne met de drie vrienden van Amstel. Dit is overigens niet alleen mij opgevallen maar ook Rob Sikkink en hij schreef een scherpe reactie naar Adformatie.

Reactie van Rob Sikkink, Amsterdam in Adformatie 22:

Zelden zo teleurgesteld in een biercampagne geweest als na het zien van de nieuwe Amstel-commercial - vooral na de ijdeltuitige kletspraat van nieuwsmakers Vertregt en Steijn in Adformatie 21. Ik ben er niet zo dol op om mijn collega’s aan te vallen, maar dit gezwets vraagt om een reactie.

Volgens mij gaat dat hele artikel over de advertising die ze gehad zouden willen hebben, maar niet over wat ervan terecht is gekomen. Ik zie niks geen male bonding of trots in de nieuwe Amstel-aanpak. Wel zie ik mannen die volslagen nep reageren als ze een lel van een logo voorbij zien komen. En dat logo komt zo vaak voorbij dat je denkt dat Amstel een probleem met zijn naamsbekendheid heeft.

Een logo erin rammen is volgens mij iets anders dan een merk laden - precies wat de vorige campagne wel deed. Steijn noemt de drie vrienden klef (red.: was dit niet Vertregt die dit zei?). Hoe komt hij erbij? Het zijn gewoon jongens onder elkaar met leuke en flauwe grappen, mensen van vlees en bloed die je vrienden zouden kunnen zijn. Op en top bierig en goed toepasbaar op de winkelvloer en in promoties. De vorige campagne zo diskwalificeren is erg onsympathiek en loopt over van betweterigheid en zelfgenoegzaamheid. Het is ook een trap na voor degene die bij Heineken jaren verantwoordelijk was voor Amstel-advertising.

Maar het ergste: wat ik tot nog toe van de nieuwe campagne gezien heb kan er in de verste verte niet aan tippen. Alleen al de pay-off: in plaats van het subtiele ‘voor elkaar’ kwam het platte ‘ons bier’. Of is het de bedoeling dat ik over een paar jaar vochtige ogen krijg van trots bij het zien van dit grootse nationale biermerk? Vertregt en Steijn hebben het over ‘het gevoel van instant understaning dat met mannen met elkaar hebben’. Dat gevoel riepen de drie vrienden op, en de twee grijnzende Nieuwsmakers zelf ook - maar de nieuwe Amstel-campagne zeker niet.’

Wat kan ik daar nog aan toevoegen? Sikkink heeft gelijk. Hoe halen Vertregt en Steijn het in hun hoofd om de oude campagne zo te diskwalificeren? Van Steijn kan ik me het nog enigsinds voorstellen, Doom & Dickson moet zich namelijk nog bewijzen op het Amstel-account. Een resultaat neerzetten zoals dat is gerealiseerd met de vorige campagne zal niet eenvoudig zijn. Nee dan kun je beter de oude campagne diskwalificeren zodat je eigen campagne er beter uitkomt. Van Vertregt begrijp ik het eerlijk gezegd niet helemaal. Hoe kun je nu een campagne die je jaren met succes hebt gevoerd zo de grond in te schrijven? Wees er trots op en probeer samen met Doom & Dickson een campagne te maken die een waardige opvolger (en wellicht een succesvol vervolg) is van de drie vrienden. Eentje waarop jullie over 6 jaar trots kunnen zijn.

In ieder geval succes mannen!


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Ook de nieuwe communicatie-activiteiten voor het mannenblad Playboy staan op de site van D&D onder de noemer 'Headlines in de Pers' vermeld (een bericht uit Adformatie).
    Acht april j.l. zond ik D&D onderstaande email; een repliek heb ik nooit mogen ontvangen.
    Ach, voor wat het in deze discussie waard is, bij dezen mijn schrijven.
    Peter Yeh, Hoofdredactie Penthouse NL

    [A'dam, April 8, 2004]
    Geachte dames en heren van Doom & Dickson,
    enige weken geleden alweer in Adformatie, en ook op www.marketingfacts.nl, las ik het volgende: 'Na een bureauorientatie heeft Sanoma Men's Magazines besloten zijn communicatieactiviteiten voor Playboy onder te brengen bij Doom & Dickson...' (...) 'Het blad profileerde zich met onder meer de Cyberclub, een besloten online dienst die maandelijks honderden nieuwe abonnees oplevert.'
    Bij dezen heb ik uw bureau te feliciteren. Van harte zelfs! Helaas kan het zijn dat ik u tegelijkertijd ook beledig; alvast mijn excuses daarvoor. Maar ik ben dan ook (anno 1990) hoofdredacteur van Penthouse NL , alsmede een azijnpisser. (...)
    Wat ik wil aankaarten is hetgeen er in de tweede alinea wordt gesteld. Enige weken geleden bevreemdde mij dat al. Na een blik op de jongste HOI-cijfers (zie info onder) des te meer.
    Genoemde Cyberclub is begin zomer 2003 gelanceerd; ongetwijfeld heeft de site toen veel bezoekers getrokken. Als een van de neveneffecten dan 'het trekken van maandelijks honderden nieuwe abonnees is...',
    ...dan moeten er ergens anders duizenden zijn weggelopen!
    Ik weet niet wie het persbericht aangaande de samenwerking met Playboy heeft opgesteld.
    Maar ik zeg u dit: wat daarin gesteld of beweerd wordt, kan - als dat 'maandelijks honderden' inderdaad niet op waarheid berust- ook tegen u worden gebruikt. Door mij bijvoorbeeld. Liever echter is mij deze rol: die van 'feliciterende azijnpisser'. Doem is er reeds genoeg.

    INFO (bron: HOI):
    Playboy-abonnees / kwartaalcijfers 2003:
    20034: 15.469
    20033 :16.176
    20032: 17.727
    20031: 18.768
    Kwartaalcijfers 2002:
    20024: 17.330
    20023: 17.565
    20022: 18.483
    20021: 17.720

    geplaatst op
  • Peter, het blijft lastig om die reacties van jou te ontcijferen maar na twee keer lezen was het mij dit keer duidelijk :-) Ben benieuwd of Doom & Dickson ooit reageert op het Amstel-stuk danwel op jou e-mail.

    geplaatst op
  • Of Peter Y. de aandacht krijgt waarop hij recht heeft zien we wel, maar over de nieuwe Amstel campagne denk ik kort: Au.

    In de jaren zestig en zeventig werd Amstel Bier uit de onmin gehaald met Een Man, Een Bier.
    Retro is kennelijk de enige inspiratie, ook daar.

    SoM : Wees Nieuw en Inspirerend. Geef Voorbeeld.

    geplaatst op
  • Het was alsvolgt
    'Dit is de man. Dit is zijn bier. Amstel Bier."
    Groet,
    Peter Yeh

    geplaatst op
  • Het cultiveren van inderdaad hele leuke reclame-items die heel vaak hun doel voorbij schieten vind ik net zoiets al het verzamelen van oude strips. Leuk maar met business heeft het niks meer van doen. Ook 'de vrienden' stonden niet direct in de markt. Reclame heeft nog steeds maar een doel. Méér verkoop en niet het leveren van verzamelobjecten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.