Amazon gaat samenwerken met zoekmachine Inktomi

18 december 2002, 11:11

Amazon, `s werelds grootste online retailer, heeft een deal gesloten met zoekmachine Inktomi waardoor de gehele productdatabase van Amazon voor klanten via Inktomi beschikbaar komt.

Hierdoor krijgt Amazon een voorsprong op concurrenten die standaardzoekmachines gebruiken. Amazon maakt gebruik van een nieuw search engine-concept, `trusted feed`. Het bedrijf slaat trefwoorden en productomschrijvingen op in de database-index van de zoekmachine zodat in feite elke pagina content `prereviewed` wordt. Zo verschijnen bij zoekopdrachten alle producten en merken in volgorde van hoogste relevantie. Door de nieuwe `trusted feed`technologie kunnen databases elke 24 uur ge-updated worden. Inktomi biedt zijn partners de zekerheid dat producten op een zo hoog mogelijke plaats in de zoekresultaten terechtkomen zonder dat de lijsten eruit zien alsof ze gesponsord zijn. Hierdoor genieten trusted-feed links een groot vertrouwen onder consumenten. Om dat vertrouwen te behouden is enige bedrijfsethiek van de kant van de aanbieders nodig, zodat de rangorde van de zoekresultaten ook overeenkomt met de relevantie voor de klant. Voor de klant komt een voorheen onbereikbare hoeveelheid content eenvoudig beschikbaar.

Bron : Marketing Week p. 32, 1/2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!