‘Alsjeblieft, géén minister van Technologie’

10 januari 2022, 14:00

Voor mij is dit wel een nieuw beleidsterrein

In deze eerste Week van Koot van dit nog prille jaar aandacht voor NFT’s op je Samsung-tv, de twijfelachtige Twitter-kloon van de Trump Media & Technology Group, het evenementenplatform waarmee LinkedIn zijn gebruikers wil vasthouden en natuurlijk dé kwartaalhype van het moment Worlde; een soort Mastermind in woordjes. En iets over die nieuwe minister. Dat ook.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Alsjeblieft, géén minister van Technologie

We beginnen het nieuwe jaar met een verhaal uit de oude doos. Het verhaal is geschreven door Jim Stolze. Hij schrijft deze fantastische column in het FD op 15 maart 2017 vlak voor de verkiezingen van dat jaar. Een verhaal over het belang van Digitalisering, Technologie en minstens zo belangrijk de veiligheid. Het is 9 Januari 2022. Bijna 5 jaar later. In de 2e kamer zit bijna niemand met kennis van zaken als het om bovenstaande onderwerpen gaat. En als straks het nieuwe oude kabinet op het bordes staat (zou Willem Alexander naar de kapper zijn geweest?) gaan we allemaal zien dat er een nieuwe Staatsecretaris is. Een Staatssecretaris met de volgende verantwoordelijkheden: Koninkrijksrelaties en Digitalisering. Na haar eerste gesprek met de formateur laat ze de pers de volgende uitspraak opschrijven: “…. Voor mij is dit wel een nieuw beleidsterrein. Ik moet me in heel veel onderwerpen nog gaan verdiepen, eerst nog even wat huiswerk doen.”

#2 The Web3 Renaissance: A Golden Age for Content

“Voor alles is een eerste keer. Dit verhaal heb ik gekocht als NFT. Niet zozeer om er geld mee te verdienen maar om te proberen wat het is om “creators” te rewarden in voor hun werkzaamheden. Een mogelijk kijkje in de toekomst. Want dit verhaal beschrijft wat mij betreft de essentie van het nieuwe denken. De oude door advertenties aangedreven economie heeft misschien het web2-tijdperk gewonnen, maar de overwinning is niet onvermijdelijk of definitief. Het geduld van makers met de platforms raakt op. Ze beginnen te twijfelen aan het recht van de platforms om zo’n buitensporige controle uit te oefenen over hun werk, hun relatie met fans en hoe ze worden beloond ervoor. Ondertussen komt er een nieuwe generatie technologieën op met de belofte om het machtsevenwicht te veranderen. Terwijl het pre-internet/web1-tijdperk de voorkeur gaf aan uitgevers en het web2-tijdperk de voorkeur aan de platforms, draait de volgende generatie innovaties – gezamenlijk bekend als web3 – allemaal om het terugbrengen van de macht en eigendom naar makers en gebruikers. Lees hier de vier oorzaken: 1) Door digitale schaarste te introduceren. 2) Door van het ondersteunen van makers een investering te maken. 3) Door nieuwe programmeerbare economische modellen te introduceren die rijkdom verspreiden. 4) Het realiseren voor makers om niet alleen eigenaar te zijn van de inhoud die ze produceren, maar ook van de platforms zelf.

#3 Five predictions for the creator economy in 2022

Als vervolg op het verhaal van Li Jin is dit nog wel een prettig verhaal van Fast Company. Het beschrijft de rol, en het belang, van influencers (de nieuwe creators) om doelgroepen te bereiken die steeds minder, of helemaal niet, te bereiken zijn met de traditionele bereikskanonnen. Merken en organisaties beginnen steeds beter te begrijpen dat bereik alleen niet voldoende is. Als de beweging die we nu zien doorzet, en de creators een directe band opbouwen met hun volgers, fans en straks financiers, zal de impact van een samenwerking veel groter worden dan alleen het promoten van een product op dienst. Het zal veel meer een holistische vorm gaan krijgen. En wat let merken en organisaties om ook hun eigen weg te zoeken in dit nieuwe communitie driven model?

#4 NFT als “schilderij” op je Samsung TV

En als je dan digital art hebt aangekocht, hoe kan je dat dan laten zien. Het begint namelijk steeds meer een manier te worden om jezelf te profileren. Iets dat je vroeger deed met een horloge, tas of auto zal nu steeds meer plaatsvinden middels deze digitale (art) content. De verwachting is dat Apple binnenkort zal introduceren dat je NFT’s kunt instellen als achtergrond van je Apple Watch. Maar voordat het zover is kondigde Samsung deze week aan dat de TV-schermen (lekker old skool) die het vanaf dit jaar op de markt gaat brengen het mogelijk maken om je eigen NFT’s te vertonen. Sterker nog, er komt een heel platform achter te hangen dat het mogelijk maakt om NFT-veilingen te bezoeken en er zelfs NFT te kopen.

#5 Three steps to the Future

Het ieder jaar weer een mooi hoogtepuntje. De visie van Benedict Evans op de huidige stand van zaken. Ook dit jaar heeft hij zijn gedachten op een rijtje gezet. Met drie thema’s: The Future, The Present and The Past. De meest opwindende thema’s in de technologie van vandaag zijn transformatieve visies voor 2025 of 2030: crypto, web3, VR, metaverse … en dan al het andere. Maar dan blijkt volgens Evans dat honderden start-ups ideeën van het afgelopen decennium gebruiken in deze nieuwe tijd. De oude economie wordt geconfronteerd met golven van ontwrichting door ideeën waar we het in de jaren negentig voor het eerst over hadden.

#6 Trump lanceert media app

Wat doe je als je van de belangrijkste nieuwsplatforms bent afgedonderd? Dan begin je gewoon je eigen platform. De Trump Media & Technology Group (TMTG). In februari lanceert deze groep een social media app. Zie het als een alternatief voor Twitter. Deze lancering is naar verwachting de eerste van drie fasen in de ontwikkeling van TMTG. De tweede zou volgens de website van het bedrijf een video-on-demandservice met abonnement zijn, TMTG+ genaamd, met entertainment, nieuws en podcasts. Uit een beleggerspresentatie van november bleek dat TMTG ook een podcastnetwerk wil lanceren. Als we bedenken hoe succesvol Trump was in het bespelen van het brede publiek middels social media en het feit dat hij straks controle heeft over zijn “eigen” media ligt een nog grotere (volledig) mediagedreven verkiezing voor de hand. En we weten inmiddels wat dan gevolgen kunnen zijn.

#7 Luisteren

Luisteren is een vaardigheid die van vitaal belang is, helaas onvoldoende is aangeleerd en fysiek en mentaal belastend is. Dit prachtige verhaal in de Harvard Business Review biedt negen tips om te helpen actief luisteraar te worden, en een overzicht van de aanvullende vaardigheden die bij luisteren betrokken zijn en hoe je deze kunt verbeteren. Grappig feitje: Een onderzoek uit 2015 toonde aan dat terwijl 78% van de geaccrediteerde business schools ‘presenteren’ als leerdoel opsomde en slechts 11% ‘luisteren’ identificeerde.

#8 LinkedIn is launching interactive, Clubhouse-style audio events.

LinkedIn wil graag dat gebruikers meer tijd op hun platform doorbrengen. Het bedrijf rolt een nieuw evenementenplatform uit, waar het interactieve, virtuele live-evenementen zal aanbieden, hosten en vermarkten. Het begint eerst met een service met alleen audio dat het deze maand in bèta zal lanceren, gevolgd door een videoversie die het in de lente zal lanceren, in eerste instantie gericht op makers die LinkedIn gebruiken als organisatoren en hosts. Zie het als een Clubhouse binnen LinkedIn.

#9 Taal voor de toekomst

Met dank aan Future Affairs voor de tip is dit een bijzonder project over de Taal van de Toekomst. Ontdekkingsreizigster, schrijfster en bioloog Arita Baaijens vertelt hoe zij op het idee kwam voor het futuristische taalproject. Ze neemt je mee naar plekken waar mensen vogels verstaan en met bergen praten. Ook stelt ze een vraag aan de Noordzee. Het antwoord blaast haar van de sokken! Inmiddels zijn er 7 afleveringen beschikbaar. Wat een heerlijk, fris en misschien wel noodzakelijk idee.

#10 Wordle

Er is weer een nieuw spelletje dat inmiddels viral gaat. Wordle. Nu nog alleen in het Engels maar kan me niet voorstellen dat er heel snel een Nederlandse versie gaat komen. Gewoon omdat het briljant is in zijn eenvoud. Mastermind in woordjes. Update: En inmiddels is er een Nederlandse variant: Woordle. Gemaakt door Jelle Besseling in één dag!

Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 9 januari) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Natuurlijk ook de gesproken column van Tino Stuij.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief