Almere heeft RFID-primeur

26 april 2006, 03:00

De gisteren geopende boekhandel Scheltema in het vernieuwde winkelcentrum van Almere, is de eerste boekhandel ter wereld, die al zijn boeken heeft voorzien van een RFID-chip, aldus de reportage van de Volkskrant.

Kijkend naar de reportage, zie ik de toegevoegde waarde aan de klantzijde nog niet echt. Het opzoeken van het juiste boek in de winkel gaat zonder RFID volgens mij vrijwel net zo snel, maar wellicht wordt het nog verbeterd. De voordelen zitten met name aan de zijde van Scheltema. Zo kan de hele keten vanaf de verzending van het Centraal Boekhuis gevolgd worden, blijkt uit dit artikel bij Computerworld. Daarnaast kan Scheltema kan dankzij de RFID-chips ook met minder winkelpersoneel draaien omdat klanten zelf zoeken en is de voorraad makkelijker te beheren.

Via: mijn stadsgenoot Kenneth Verburg.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jorden Lentze

    Kun je hiermee nu ook winkeldiefstal tegengaan?. Het lijkt mij dat je in ieder geval sneller kunt afrekenen.


    26 april 2006 om 06:30
    ErwinVanLun

    RFID’s in boeken bieden op termijn geweldig kansen voor marketeers. Als onze mobieltjes straks ook RFID’s kunnen lezen, krijgen we via TV scherm een compleet (interactief) multi-mediaal spectakel te zien. Of kunnen we met spraak zaken aan boeken toevoegen. Of het vervolg van het boek vorm geven. Dat zal de beleving van boeken totaal gaan veranderen.


    26 april 2006 om 09:34
    evroekel

    Met RFID in de winkel had ik toch verwacht dat Scheltema de selfservice beter had ingericht, maar dat viel vandaag tegen.

    In de winkel staan terminals waar de klant in de database kan zoeken en ook kan achterhalen of een boek op voorraad is. Erg handig totdat je ziet dat boek op voorraad is en ziet dat het op de afdeling jeugd <12 jaar ligt. Een enorme witruimte op het scherm waar prima een kaartje had kunnen staan van "u staat hier en daar is het boek". De winkel kent secties die ook staan aangegeven in de winkel langs de wanden, echter die namen komen niet overeen met de naamgeving database :-(. Tot mijn verbazing. Je kunt dus òf een rondje door de hele winkel doen òf inderdaad het personeel weer vragen waar die sectie jeugd dan wel mag zijn.

    Zo moeilijk is het toch niet om een kaartje te presenteren of realtime middels RFID het boek op te sporen en op een kaartje op display te laten verschijnen?


    9 september 2006 om 09:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!