Ali Niknam (Bunq): “Onze marketing en pr moet beter”

4 december 2017, 14:00

Een nieuwe bank beginnen is niet eenvoudig, toch besloot Ali Niknam het te wagen. “Ik dacht dat het heel veel beter kon. Zeker tijdens de crisis toen er alleen maar meer regels leken te komen. Ik dacht: het kan slimmer, gebruiksvriendelijker, beter en anders. Vooral anders. Een crisis is een gevolg van onderliggende systeemfouten en als je die fouten niet fixt dan komen ze vanzelf weer terug. Toch zag ik niemand dat doen en het voelde haast als een maatschappelijke plicht om het anders te doen.” Zo werd in 2012 de geheel digitale bank Bunq geboren.

Nikman heeft zijn sporen verdiend bij zijn webhostingbedrijf TransIP. Het fortuin dat hij daarmee wist te vergaren steekt hij nu in Bunq. Bunq is feitelijk een app. Een app die door Apple in 2016 werd verkozen tot één van de tien beste apps van dat jaar. “De app is mega-gebruiksvriendelijk. Alles is realtime en groepsgericht. Je kunt bijvoorbeeld met een groep geld storten en daar geld van uitgeven. Dan hoef je nooit meer achteraf te verrekenen, geen gedoe meer. Voordat wij er waren, ging geld eigenlijk altijd één op één: het was jouw bankrekening en met veel pijn en moeite kon je dan een en/of-rekening krijgen met één ander. Maar wij hebben dat vloeibaar gemaakt. Het is niet meer een individuele wereld. Je doet dingen met je vrienden, met je partner, met je partners. Je kan met z’n allen sparen. Het is wel zo dat we op dit moment geen rente uitkeren. We investeren niet in nare bedrijven, maar stallen het bij de centrale bank en kopen staatsobligaties.”

“Bunq is een blik in de toekomst”

De kosten voor het gebruik van Bunq lopen uiteen van nul euro tot een tientje per maand voor een zakelijk contract. Ook is er voor 8 euro per maand een premium versie waar je 25 rekeningen kunt maken: verschillende potjes, met twee mastercards en een maestro-card. “Wij denken dat we heel veel mooie spulletjes bieden voor die 8 euro per maand. En als je Bunq gebruikt zoals het bedoeld is, met alle features en alle groepsopties, de app, realtime, groepsfuncties enzovoort, dan ervaar je dat het het zeker waard is. Je kunt het ook een maand proberen, zonder dat je ergens aan vastzit. Ik denk dat de bottom line is dat we bij Bunq heel erg goed zijn in het maken van een fantastisch product. Daar staan we wereldwijd ook om bekend.”

Dat het bedrijf tot op heden verlies draait, wijt Niknam aan de pr en de marketing. “Wat er goed gaat is dat we een steeds grotere groep enorm enthousiaste gebruikers hebben en wat er beter kan, en beter moet, is pr en marketing.”

Het is moeilijker dan gedacht om uit te leggen hoe geweldig Bunq is. Het is ook iets wat Niknam heeft onderschat. “Ik ben van de oude school: we maken iets fantastisch, mensen gaan het gebruiken en vertellen het verder. Wat ik merk doordat Bunq redelijk in de spotlight staat, is dat er een groep mensen is die ervan heeft gehoord, maar het zelf niet gebruikt. Dat is jammer.”

Mensen die zich wel al bij Bunq hebben aangesloten zijn over het algemeen niet de grote groep doorsnee klanten. “Mensen zitten niet alleen bij Bunq omdat het een bank is, maar vooral omdat het een blik in de toekomst is, omdat je er heel veel dingen mee kan die je bij een normale bank niet kan. Onze ideologie is anders, de mensen zijn anders, alles is anders. Ons verdienmodel is anders. (…) We zijn teruggegaan naar de kernvraag: wat hebben gebruikers nodig in het dagelijks leven en hoe kunnen we daar een zo goed mogelijke toepassing voor verzinnen? Door onze klanten wordt ook het algemene belang meegenomen, zoals je dat bijvoorbeeld ook doet wanneer je groene stroom afneemt of biologisch voedsel koopt. Je erkent dat we allemaal met elkaar verbonden zijn en dat je verder moet kijken dan je eigen belang.”

“Het enige doel wat Bunq had en heeft is een fantastische gebruikerservaring bieden”

Bunq is inmiddels, naast in Nederland, ook in Duitsland en Oostenrijk actief. Lastig, want elk land heeft weer andere regels. “De hele wereld is zo ongelooflijk archaïsch. Dat hou je niet voor mogelijk, maar we proberen die problemen op te lossen en als dat lukt gaan we verder met andere landen. En ik kijk ondertussen naar de VS, want ik ben Bunq gestart met globale ambities. Dus let’s go.”

Hoe lang Niknam de enige eigenaar van Bunq blijft, durft hij niet te zeggen. “Bunq staat eigenlijk nog in de kinderschoenen en we willen wendbaar blijven, met aandeelhouders wordt dat lastiger. De mensen die bij Bunq zitten hebben brede doelen in het leven en kijken verder dan hun eigen gewin. De meeste investeerders willen gewoon een return on investment. Daar is niks mis mee, maar in die fase zijn we gewoon nog niet.”

Bang dat Bunq ondertussen door de concurrentie wordt ingehaald is Niknam niet. “Echte innovatie komt nooit bij grote bedrijven vandaan, daar is het te ingewikkeld voor. Wij hebben geen ballast. Als je een bedrijf bent met 50.000 man in dienst dan zijn de afwegingen anders. Je hebt bestaande processen, mensen en gedachten. Je moet je winst beschermen. Dat maakt het allemaal heel lastig. Het enige doel wat Bunq had en heeft is een fantastische gebruikerservaring bieden. Dat is het enige waar we elke dag wakker voor worden. Daar kun je niet mee concurreren. Je kunt wel een marketingbudget hebben van een miljard en je pr goed op orde hebben. Ik bedoel: ING en de ABN AMRO hebben gigantische budgetten waar ze fantastische dingen mee kunnen doen, maar wij hebben maar één ding en dat is een fantastische ervaring. Daarom zeg ik ook altijd: probeer het gewoon.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!