Aleyda Solis: “Het belang van rapportages wordt vaak over het hoofd gezien in de SEO-wereld”

Aleyda Solis (Orainti) is spreker op de aankomende editie van Friends of Search. Bovenstaande quote is opmerkelijk, omdat goede SEO rapportages een grote positieve impact kunnen hebben op SEO-processen.

9 juni 2022, 13:59 5791 x gelezen

Aleyda Solis is SEO-consultant bij en oprichter van Orainti. Daarna is ze spreker en auteur en geeft ze tips in de Crawling Mondays video-serie, schrijft ze over al het nieuwste in SEO in de #SEOFOMO-nieuwsbrief, en draagt ze bij aan de Free SEO Learning Roadmap in LearningSEO.io. Ze is tevens mede-oprichter van Remoters.net, een hub voor werken op afstand, met een gratis vacaturebank, tools, gidsen en nog veel meer om werken op afstand mogelijk te maken. We spraken Solis uitgebreid voorafgaand aan de Friends of Search conferentie 2022.

Tijdens de 2019 editie van Friends of Search gaf je een geweldige presentatie over het optimaliseren voor conversational search. In deze presentatie sprak je over hoe je optimaliseert voor conversational queries met keyword research, het gebruik van speakable structured data, de juiste content elementen en Google Actions en Dialogflow. Voice search heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen en conversational interfaces zoals Google Assistant zijn voorbeelden van hoe technologie de samenleving beïnvloedt. Denk je dat voice search zo groot is geworden als een paar jaar geleden werd voorspeld? En hoe moeten SEO’s tegenwoordig prioriteit geven aan voice search?

“Voice is niet van de grond gekomen bij veel van de scenario’s waarin het aanvankelijk wel werd verwacht. Men dacht dat het gebruikt zou worden als input voor zoekopdrachten wanneer je ‘on the go’ bent, met eenvoudige antwoorden als output. Deze toekomstvisie is echter nooit uitgekomen – misschien omdat we de laatste jaren niet zo veel ‘on-the-go’ zijn geweest. Wat wél van de grond gekomen is, is het ‘visueel’ zoeken, kijkend naar alle Google Lens-gerelateerde functies die zijn uitgebracht, waarvan er veel relevant zijn voor productgerichte commerciële zoekopdrachten die in toekomst alleen nog maar belangrijker gaan worden.

“Het is wel zo dat de basis voor een toekomst met conversational search wel door Google is verlegd, met AI-systemen, zoals LaMDA en MUM. Die systemen gaan in de komende jaren een veel grotere rol spelen.’

Wist je dat de eerste vraag hierboven deels met GPT-3 zijn gemaakt, op basis van informatie op je website, Linkedin en eerdere presentaties🤖? Het was niet perfect dus ik moest wat herschrijven. Het gebruik van AI en taalmodellen zoals GPT-3 hebben een grote impact gehad op SEO (en digitale marketing in het algemeen). Zijn er ontwikkelingen waar je momenteel veel mee bezig bent?

“We kunnen GPT-3 ‘benutten’ om ons werk te makkelijker te maken door suggesties te geven. Door de ingevoerde “basis” van content  te schalen kunnen we veel voorkomende structurele content-uitdagingen. Desalniettemin, als we ons willen “onderscheiden” en autoriteit en vertrouwen willen opbouwen, moeten we vertrouwen op diepgaande expertise, creativiteit en boeiende informatie die onze gebruikers blij maken en tegelijkertijd in hun behoeften voorziet.”

Heb je nog verdere gedachten over automatisering in SEO?

“Automatiseringen zullen uiteindelijk net zo goed zijn als de input die deze automatiseren voedt. Het is dus van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat je input van een hoge kwaliteit is, en die je dus met samenstellen aan de hand van duidelijke criteria. Toezicht is daarbij van belang. Hierdoor kun je altijd eventuele problemen of kansen identificeren om veranderingen in overweging te nemen.”

“Automatiseringen zullen uiteindelijk net zo goed zijn als de input die deze automatiseren voedt.”

Split-testing wordt door veel bedrijven gebruikt in het SEO proces. Denk je dat dit tegenwoordig nodig is om prioriteiten te stellen bij de inspanningen?

“Het is geweldig om te zien dat door nieuwe tools in de markt SEO split / AB testen steeds populairder worden. De uitvoering wordt hierdoor veel makkelijker gemaakt. Het is een zeer nuttige manier om inspanningen meer kosteneffectief te maken en om buy-in te ontwikkelen. Door de impact in specifieke scenario’s te valideren om SEO-acties op dezelfde manier te prioriteren en door een case te maken voor grotere SEO inspanningen met ondersteunende gegevens erachter, maakt het makkelijker om vragen te beantwoorden als: “hoeveel kunnen we verwachten van X”? of “is Y echt zo belangrijk?” Laten we gaan testen!”

Oké, nog één vraag die geautomatiseerd is, en behoorlijk goed verwoord door GPT-3 als je het mij vraagt: nu Google steeds meer SERP-functies laat zien, hoe moeten we volgens jou dan ‘vechten’ voor onze plekken in de SERPs om toch voldoende zichtbaarheid en verkeer te krijgen? 

“Door de zichtbaarheid van websitepagina’s te maximaliseren. Dit doe je door gebruik te maken van de juiste zoekfuncties. Baseer die zoekfuncties op het contentformaat/type dat je gebruikt. Dan kun je ook van daaruit meer verkeer genereren. “

We hebben verschillende presentaties van je gezien over het SEO proces. We hebben bijvoorbeeld een presentatie van je gezien over het rapporteren van SEO-resultaten om indruk te maken. Zijn er nog key takeaways die je hierover zou willen delen?

“Ja! In de wereld van SEO wordt het belang van rapportages vaak over het hoofd gezien, terwijl ze een zeer grote impact te hebben op het SEO-processen. Rapportages vormen de manier waarop we in kaart brengen wat we hebben bereikt, de uitdagingen waar we voor staan en de volgende stappen die we moeten nemen om dingen te laten gebeuren. Veel te veel SEO’s rapporteren door alleen maar hun SEO dashboards te sturen(!). Er zijn drie belangrijke dingen die kunnen helpen om je SEO rapportages beter te maken. Gebruik alleen zinvolle KPI’s die aansluiten op de doelen die de stakeholders aan wie je uiteindelijk rapporteert belangrijk vinden. Zorg voor duidelijke presentatie van KPI’s om het begrip van de voortgang te vergemakkelijken (Het gaat niet om schoonheid. Grafieken moeten begrijpelijk zijn!). Maak gebruik van storytelling principes om betere uitleg te geven en actie te stimuleren met je SEO-rapporten.”

Heb je nog ander advies om een SEO-proces in de juiste richting te sturen en om dingen gedaan te krijgen?

“Een van de grotere uitdagingen van het bereiken van succes met SEO-processen is dat we ons te veel richten op het oplossen van problemen in plaats van verder te optimaliseren of nog beter: nieuwe dingen te bouwen! Het is dus van fundamenteel belang om proactief te zijn en een SEO Quality Assurance Framework op te zetten om SEO-fouten in de eerste plaats te voorkomen, en als ze gebeuren, om ze snel op te vangen met een goed validatie- en monitoring-systeem.”

Waar ga je het over hebben op Friends of Search? Waarom moeten bezoekers jouw sessie absoluut moeten bijwonen?

“Ik ga het hebben over SEO-rapportages. Ik ga met voorbeelden en scenario’s diep in op de materie om bezoekers meer inzichten en middelen te bieden om zinvolle SEO-rapportages veel makkelijker te maken! Ik kijk er erg naar uit :)”

Stefan Rooijakkers
SEO & content marketing manager bij SDIM

Stefan Rooijakkers heeft meer dan 15 jaar ervaring in digitale marketing en is Stefan op dit moment werkzaam bij SDIM, waar hij leiding geeft aan de SEO, data en content marketing afdeling. Naast partner bij SDIM helpt Stefan DDMA bij de organisatie van het onmisbare congres voor online marketeers: Friends of Search. Ook is Stefan mede-eigenaar van een succesvol e-commerce bedrijf en houdt hij van computeren.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!