Albert Heijn heeft meest succesvolle sound logo van Nederland
Albert Heijn, Douwe Egberts en Kruidvat staan in de de top-3 van meest herkenbare sound logo’s van Nederland.
De ranglijst, gisteravond in Rotterdam onthuld, bevat 30 in Nederland gebruikte merkgeluiden en is een initiatief van sonic branding agency TAMBR en neuromarketing-bureau Unravel Research.
Met het lanceren van de sound logo top-30 wordt een belangrijke stap gezet naar een nationale benchmark voor prestaties op het gebied van muzikale marketing. Niels de Jong, muzikaal strateeg bij TAMBR zegt vanmorgen in het persbericht: “Het gebruik van sound logo’s wint aan populariteit, maar er was nog geen manier om de prestaties van audio-assets te vergelijken met een nationaal gemiddelde. Daar brengt onze benchmark verandering in.”
Twee keer De Top 10 (Sound logo Top 30)
Meest bekende sound logo’s (“Kent u dit geluid?”)
1- Albert Heijn
2- Douwe Egberts
3 – Kruidvat
4 – Horbach
5 – Netflix
6 – Jumbo
7 – bol.com
8 – McDonalds
9 – Randstad (oud)
10 – Unox
Best herkende sound logo’s (“Van wie is dit geluid?”)
1- Albert Heijn
2- Douwe Egberts
3 – bol.com
4 – Kruidvat
5 – Randstad (oud)
6 – Netflix
7 – Hornbach
8 – McDonalds
9 – Jumbo
10 – Campina
Onbekend maakt onbemind
Het gemiddelde sound logo wekt slechts bij 28% van de Nederlanders de associatie op met een merk. De opdracht aan marketeers is dus vooral om te blijven investeren in het bereik van hun merkgeluid. Een strategie die je terugziet bij succesvolle merken als Albert Heijn, Hornbach en Kruidvat.
Hoge merkverwarring
Als luisteraars bekend zijn met een bepaald sound logo, dan wordt dat in 48% van de gevallen toegewezen aan het juiste merk. Dat lijkt heel wat, maar betekent vooral dat bij het horen van de meeste audio logo’s een concurrent wordt genoemd in plaats van het correcte merk. Willemijn van Hussen, commercieel directeur van TAMBR:
“Het ontwikkelen van een uniek en herkenbaar sound logo blijkt voor veel merken een behoorlijke uitdaging. De expertise en creativiteit die hierbij komt kijken ligt kennelijk nog niet voor het oprapen.”
Op Linkedin zegt Van Hussen vanmorgen ook nog: “Een succesvol sound logo is niet te koop. […] Een flink advertentiebudget helpt, maar als je sound logo niet uniek genoeg is, maak je al gauw promotie voor je concurrent. Uniekheid en herkenbaarheid gaan hand in hand.”
Top-10 notering voor Campina
Het nieuwe merkgeluid van Campina is de jongste notering in de top-10. Het pas in ’22 gelanceerde sound logo wordt nu al door 59% van de luisteraars gelinkt aan Campina. De combinatie van een unieke sound en een crossmediale mediastrategie werpen hier z’n muzikale vruchten af.