AI in Marketing; 7 tijdbesparende toepassingen

Hij die de actualiteit in het marketinglandschap volgt ziet wellicht de verbanden met de landbouwmechanisatie van de late jaren 40, maar dan met minder stikstof-uitstoot. Kunstmatige intelligentie is volgens velen het absolute toppunt van futuristische marketing en de mechanisering kan niet ver genoeg gaan. Maar is artificial intelligence echt zo veelbelovend?

21 juli 2022, 14:45 9042 x gelezen

AI-oplossingen dringen door tot alle belangrijke facetten van digitale marketing. AI-powered content writing, AI Chatbot services en AI-personalisatie zijn enkele van die hippe termen. Maar in hoeverre moet een marketeer aan zijn of haar baanzekerheid gaan twijfelen? Zijn artificial intelligence oplossingen in de marketing een vervanging van de hedendaagse marketeers of louter een handige aanvulling?

Wat is Artificial Intelligence (AI)?

Velen hebben zich al gemengd in de discussie over de juiste definitie van Artificial Intelligence. Een van de grondleggers van deze discussie, en tevens van de computer science op zich, was Alan Turing. Turing, waarnaar regelmatig wordt verwezen als “The father of computer science”, beschreef artificial intelligence voor het eerst in zijn bekende werk Computing Machinery and Intelligence in 1950. Hij stelde zich de vraag of computers kunnen denken en formuleerde, om deze vraag te kunnen beantwoorden, de welbekende Turing test.

Begin deze eeuw, in 2004, definieerde John McCarthy (Computer Science Department, Stanford University) Artificial Intelligence in zijn paper als:

“The science and engineering of making intelligent machines, especially intelligent computer programs. It is related to the similar task of using computers to understand human intelligence, but AI does not have to confine itself to methods that are biologically observable.”

Ongeacht de exacte definitie kan worden gesteld dat Artificial Intelligence verwijst naar de imitatie van menselijk gedrag door machines of robots waarbij de uitvoering van taken kan worden verbeterd door informatieverzameling door de tijd heen. De effectiviteit van de inzet van artificial intelligence is afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare data. Velen zullen dit herkennen vanuit applicaties waar Artificial Intelligence wordt ingezet voor personalisatie, zoals bijvoorbeeld Netflix. Niet alleen gebruikt Netflix Artificial Intelligence om de aanbevolen films en series te personaliseren, maar ook voor het personaliseren van thumbnails. Op deze wijze worden continu miljoenen afbeeldingen uitgetest om te kijken welke het beste scoort en bij wie.

AI in marketing

Artificial intelligence speelt een steeds grotere rol in marketing, en specifiek in marketingtechnologie. SEO tools, translate programma’s, livechat software en advertentie management tools zijn allen afhankelijk van Artificial intelligence en je kan geen marketingwebsite meer openen zonder overvallen te worden met hippe AI-terminologie als big data en machine learning.

Is AI de toekomst van marketing?

De vraag blijft of AI daadwerkelijk in staat gaat zijn om de marketeer van vlees en bloed te vervangen. Het is wel duidelijk dat Artificial Intelligence enorme voordelen biedt, maar laten we niet overdrijven. Marketing draait immers om meer dan data, veel meer zelfs. Marketing is geen wetenschap. En hoewel Artificial Intelligence wellicht alle data-driven marketing inspanningen zal overnemen, zijn ook sociologie, psychologie en tal van andere alfawetenschappen van belang voor het succes van een marketingcampagne. En voorlopig is Artificial Intelligence hier nog niet toe in staat. Wellicht ooit.

7 tijdbesparende AI marketing toepassingen

Op sommige vlakken is AI wel degelijk van toegevoegde waarde. De inzet van kunstmatige intelligentie werkt dan tijd- of kostenbesparend, succesverhogend of op grotere schaal ten opzichte van menselijke krachten. Dit zijn 7 marketingfacetten die wel degelijk gebaat zijn bij de inzet van Artificial Intelligence applicaties.

1.     Data-analyse

Data is de zuurstof van AI-applicaties. Analyse van data is dan ook een van de taken die je makkelijk aan zo’n applicatie kan toevertrouwen. Ongeacht de hoeveelheid, een AI-systeem analyseert het en voorziet je van een hapklaar overzicht, wellicht zelfs in een overzichtelijk dashboard of rapportje in je mailbox. Artificial Intelligence kan vervolgens ook worden ingezet voor predictive analysis om verwachtingen voor de toekomst te formuleren op basis van data uit het verleden.

2.     Personalisatie

AI-applicaties zijn bij uitstek geschikt voor hyperpersonalisatie van afbeeldingen, tekst en aanbevelingen. Je Linkedin-feed, Netflix aanbevelingen en Google Advertenties zijn hier bekende voorbeelden van, maar het gaat nog veel verder dan dat. Afbeeldingen, teksten en kleuren op websites worden steeds vaker aangepast aan de persona van de bezoeker. We zagen eerder het voorbeeld van Netflix, maar hetzelfde gebeurt met foto’s van modellen op sites waar je kleding koopt en met call-to-actions en teksten op tal van andere websites.

3.     Marketing automation

Marketing Automation door Artificial Intelligence applicaties is nauw verbonden met de vergaande personalisatie uit bovenstaand punt. Niet alleen chatbots en e-mailcampagnes kunnen worden geautomatiseerd met vergaande personalisatie maar ook automation campagnes via andere platformen, zoals LinkedIn, wordt steeds populairder. Hoewel niet alle marketing automation tools gebruik maken van AI-applicaties speelt kunstmatige intelligentie wel een steeds belangrijkere rol in deze markt.

Martin Kahn, Senior Vice President of Market Strategy voor Marketing Cloud, schreef over de inzet van Artificial Intelligence voor segmentatie:

“AI excels at smart segmentation — uncovering groups of customers and prospects who have attributes in common — at a scale and depth that isn’t possible for human analysts.”

4.     Smart advertising

Ook voor het managen van advertenties is steeds minder menselijke input nodig. AI-algoritmes zijn bijna volledig in staat om de targeting, biedstrategieën, A/B testing en contentcreatie van advertentiecampagnes te optimaliseren. Hoe meer data er beschikbaar wordt, hoe beter deze zaken kunnen worden geoptimaliseerd. Steeds vaker wordt AI ingezet voor zogenaamde smart advertising campagnes, onder andere in Google ADS. Google maakte ‘smart campaigns’ zelfs tot het nieuwe standaard campagne type.

5.     Semantic SEO

Zoekmachine optimalisatie, ook wel Search Engine Optimization, of kortweg SEO, kent verschillende onderdelen met een gezamenlijk doel; het dusdanig optimaliseren van de website dat de website wordt weergegeven in de zoekresultatenpagina voor de zoektermen die relevant zijn. Semantic SEO is een van die onderdelen van SEO, met een steeds grotere rol. Semantic SEO is erop gericht om de content van een website zo hapklaar mogelijk naar de zoekmachine te communiceren, onder andere door het bouwen van knowledge graphs en scheme mark-ups. Omdat deze specialisatie binnen de zoekmachine-optimalisatie, nog meer dan andere onderdelen van SEO, gericht is op data, wordt ook op dit vlak Artificial Intelligence steeds belangrijker. Wordlift.io heeft een tool die het, met behulp van Artificial Intelligence, mogelijk maakt om automatisch knowledge graphs en scheme mark-ups te genereren.

6.     A/B testing en multivariate testing

Het grootste voordeel van de inzet van AI-applicaties voor A/B testing zit hem in het feit dat AI-algoritmes in staat zijn om op enorm grote schaal, en op hoog tempo, testen uit te voeren en de resultaten van deze testen direct te implementeren. Zeker in het geval van multivariate testing, waarbij er meerdere verschillende variabelen gelijktijdig worden getest, kan het interpreteren van data zo complex worden dat de inzet van AI enorm veel tijd, en eventuele menselijke fouten, kan besparen. Dit betekent ook dat optimalisaties sneller kunnen worden doorgevoerd en dat hiermee veel geld kan worden verdiend, zeker als het gaat om Paid Traffic. Kaj Ruiter schreef eerder een interessant artikel over A/B testing met behulp van Artificial Intelligence.

7.     Content creatie

AI-algoritmes zijn inmiddels zo ver dat ze in staat zijn content te creëren die bijna niet te onderscheiden is van menselijk werk. Op het internet vind je tal van tools die binnen enkele seconden een blog of tekst kunnen schrijven op basis van enkele woorden input. Echter blijft het niet bij tekstuele content-generatie. Ook grafisch designers, voice-overs en videoproducenten moeten zich zorgen gaan maken over hun baanzekerheid. Als we de bedrijven achter deze AI-applicaties moeten geloven is hun software immers in staat om content te creëren die gelijkwaardig is aan die van de content creators van vlees en bloed, of zelfs beter.

 

Mijn vorige artikel over marketing met kleine budgetten al gelezen?
Rik van Rooij
Co-founder bij Cordital

Rik zijn ondernemersreis begon op 15-jarige leeftijd toen hij zijn eerste webshop lanceerde, gevolgd door een tweede. Na drie jaar in de e-commerce sector, besloot hij zijn passie voor digitale marketing te volgen. Tijdens het volgen van een BSc in International Business Administration aan de Universiteit van Tilburg, verlegde hij zijn focus en richtte hij samen met een vriend Cordital op. Rik deelt enthousiast zijn ervaringen, ontdekkingen en digitale marketinginzichten op social media platformen, als gastauteur voor digitale media en via andere online kanalen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!