AH dupe prijsoorlog

14 december 2003, 16:03

Albert Heijn snijdt zichzelf in de vingers met zijn prijzenoorlog. Doordat de supermarkt voortdurend op goedkope producten wijst, worden klanten zich meer en meer prijsbewust. Dat gaat volgens het Erasmus Food Management Instituut (EFMI), onderdeel van de Rotterdamse universiteit, ten koste van de waarde die consumenten hechten aan de kwaliteit van een supermarkt.

De onderzoekers meten sinds begin 2002 in hoeverre consumenten letten op de kwaliteit en de prijzen in supermarkten. ‘‘Sinds de start van onze maandelijkse metingen hebben wij nog niet zo’n sterke daling van de kwaliteitsgevoeligheid van consumenten meegemaakt,’’ zegt Marcel van Aalst, directeur onderzoek bij het EFMI.

De prijzenoorlog tussen de supermarkten heeft voor een belangrijke verandering gezorgd in het gedrag van de consument. Die laat zich nu vooral leiden door lage prijzen en aantrekkelijke aanbiedingen en vindt het steeds minder belangrijk of de supermarkt veel keuze biedt en sfeervol is ingericht. Supermarkten die zich richten op een goede service en een breed assortiment, kunnen zichzelf daarmee volgens het EFMI in de vingers snijden.

Van Aalst betwijfelt of de servicegerichte supermarkten baat hebben bij een prijzenoorlog. Deze ketens moeten het hebben van klanten die een goede dienstverlening belangrijk vinden, terwijl de klanten door de huidige prijzenslag ‘eenzijdig met lage prijzen’ worden opgevoed. Dat werkt in het voordeel van goedkope ketens, zoals Aldi en Dirk van den Broek.

Als Albert Heijn doorgaat met de prijzenoorlog, die het concern begon omdat het marktaandeel verloor, kan AH volgens Van Aalst niet de kwaliteitswinkel blijven die het nu is. Dat geldt ook voor andere supers als Super de Boer en Konmar, die noodgedwongen meegaan in de verlagingen.

In dat geval gaat Nederland Duitsland achterna, waar nauwelijks nog kwaliteitssupermarkten bestaan.

Bron:

http://www.parool.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!