AH dupe prijsoorlog

AH dupe prijsoorlog

Albert Heijn snijdt zichzelf in de vingers met zijn prijzenoorlog. Doordat de supermarkt voortdurend op goedkope producten wijst, worden klanten zich meer en meer prijsbewust. Dat gaat volgens het Erasmus Food Management Instituut (EFMI), onderdeel van de Rotterdamse universiteit, ten koste van de waarde die consumenten hechten aan de kwaliteit van een supermarkt.

De onderzoekers meten sinds begin 2002 in hoeverre consumenten letten op de kwaliteit en de prijzen in supermarkten. ‘‘Sinds de start van onze maandelijkse metingen hebben wij nog niet zo’n sterke daling van de kwaliteitsgevoeligheid van consumenten meegemaakt,’’ zegt Marcel van Aalst, directeur onderzoek bij het EFMI.

De prijzenoorlog tussen de supermarkten heeft voor een belangrijke verandering gezorgd in het gedrag van de consument. Die laat zich nu vooral leiden door lage prijzen en aantrekkelijke aanbiedingen en vindt het steeds minder belangrijk of de supermarkt veel keuze biedt en sfeervol is ingericht. Supermarkten die zich richten op een goede service en een breed assortiment, kunnen zichzelf daarmee volgens het EFMI in de vingers snijden.

Van Aalst betwijfelt of de servicegerichte supermarkten baat hebben bij een prijzenoorlog. Deze ketens moeten het hebben van klanten die een goede dienstverlening belangrijk vinden, terwijl de klanten door de huidige prijzenslag ‘eenzijdig met lage prijzen’ worden opgevoed. Dat werkt in het voordeel van goedkope ketens, zoals Aldi en Dirk van den Broek.

Als Albert Heijn doorgaat met de prijzenoorlog, die het concern begon omdat het marktaandeel verloor, kan AH volgens Van Aalst niet de kwaliteitswinkel blijven die het nu is. Dat geldt ook voor andere supers als Super de Boer en Konmar, die noodgedwongen meegaan in de verlagingen.

In dat geval gaat Nederland Duitsland achterna, waar nauwelijks nog kwaliteitssupermarkten bestaan.

Bron:
http://www.parool.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Om een goed beeld te krijgen van de marktaandelen van discounters Aldi, Lidl en Koopconsult zijn gegevens van de marktonderzoekers MarketResponse, GfK en ACNielsen bekeken.

    ACNielsen bepaalt de marktaandelen op basis van omzetgegevens, MarketResponse kijkt vooral naar bezoekersaantallen en GfK werkt met een consumentenpanel.

    GfK maakt gebruik van een panel met 4.400 huishoudens die volgens Joop Holla, marktonderzoeker retail bij GfK Panelservices, een afspiegeling is van de samenleving. Uit de cijfers van GfK blijkt dat Aldi, Lidl en Koopconsult een marktaandeel hebben van respectievelijk 9,9%, 3,9% en 7,4%.

    MarketResponse werkt eveneens met een panel, maar dan van 25.000 huishoudens. Aan de huishoudens wordt jaarlijks gevraagd wat hun primaire, secundaire en tertiaire supermarkt is. Gemiddeld doen huishoudens bij 2,65 verschillende formules hun boodschappen. Het blijkt dat zo`n 52% van de Nederlanders een van de drie discounters als primaire of secundaire supermarkt had.

    Volgens ACNielsen had Aldi over de eerste 28 weken van 2003 een marktaandeel van 7,4%. Lidl, Koopconsult en overige zelfstandigen zijn goed voor in totaal 5,7%.

    Bron:
    Food Personality nr. 11, p. 16, 3 p.

    geplaatst op
  • Supermarktaanbiedingen en -nieuws op een rijtje:
    http://veelvoordeel.nl/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.