AdWords start met nieuwe conversiemethodiek

28 februari 2014, 11:29

Google introduceert flexible conversion counting

Moet je in Google AdWords kijken naar één-per-klik-conversies of veel-per-klik-conversies? Google AdWords lanceert een nieuwe oplossing: flexible conversion counting.

De afgelopen maanden kreeg ik steeds meer vragen over de verschillen tussen één-per-klik- en veel-per-klik-conversies. Dat was voor mij de reden om hierover een blogartikel te schrijven. Het was geen actueel stuk, dus naar mijn idee ook niet Marketingfacts-waardig. Een leuk artikel voor ons eigen blog dus, maar desondanks hoop je hiermee een zinvolle bijdrage te leveren. Tot mijn ongenoegen ontving ik vandaag het volgende mailtje:

En in de mail een link naar: http://adwords.blogspot.nl/2014/02/a-new-way-to-count-conversions-in.html. Is dat even balen!

Flexible conversion counting

Google AdWords lanceert flexible conversion counting: een nieuwe methode om conversies te meten. In onze accounts kunnen we deze conversiestatistieken direct zien. Het lijkt erop dat Google in tegenstelling tot andere nieuwe functies niet kiest voor een gefaseerde ‘roll-out’. Eén-per-klik- en veel-per-klik-conversies zijn verdwenen. Het is jammer dat je niet terug kan kijken, maar dat de verwarrende één-per-klik- en veel-per-klik-metingen verdwijnen, is eigenlijk prima!

Één-per-klik en veel-per-klik

In AdWords moest je, bij het maken van analyse, namelijk een goede keuze maken of je kijkt naar één-per-klik- of veel-per-klik-conversies.

‘Eén-per-klik’ betekende dat Google slechts één actie of conversie per klik op een advertentie (bijv. unieke leads en aanmeldingen) telt, terwijl bij ‘veel-per-klik’ alle conversies werden gemeten van elke klik. Eén-per-klik werd voornamelijk toegepast bij leadgeneratie, en veel-per-klik bij e-commercedoeleinden – er kunnen immers meerdere transacties volgen uit één klik, terwijl je normaliter maar één prospect kan halen uit één klik (in het geval van leadgeneratie).

Hoe werkt flexible conversion counting?

Google geeft terecht aan dat de oude vorm van conversies tonen tot veel verwarring leidt. Vandaar ook de lancering van flexible conversion counting. Google maakt hiermee het onderscheid tussen conversies en geconverteerde klikken.

Conversies staat voor alle sales en unieke leads. Het aantal geconverteerde klikken staat voor het aantal klikken dat ervoor nodig is om tot het aantal conversies te komen. Dat komt er eigenlijk op neer dat Google zelf ziet of een conversie een sale is (welke meerdere keren als conversie mag worden geteld) of een lead (maximaal één keer).

Maar om dit onderscheid te kunnen maken, moet je Google uiteraard wel van de juiste informatie voorzien. Het instellen van conversies werkt via AdWords of via Google Analytics. Om bij Google het onderscheid aan te geven of een geconverteerde klik slechts één keer mag worden geteld (leads) of meerdere keren (sales), ga je naar het onderdeel conversies. Bij ieder type conversie is het raadzaam om de instellingen te controleren en waar nodig te bewerken. Google heeft een veld toegevoegd genaamd ‘aantal’. In dit veld geef je op of alle conversies na één klik geteld moeten worden, of slechts eenmalig.

Deze aanpassing betekent tevens dat je in AdWords nu twee nieuwe kolommen ziet: geconverteerde klikken en geconverteerde klikken/kosten. Om dit nader toe te lichten, heeft Google zelf nog een handige video gemaakt:

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    jaapjacobs

    Hoi Dirk,

    Sterke toevoeging. Thanks!


    1 maart 2014 om 07:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!