Advertenties op de winkelvloer
De IntelliMat is een draadloze computer die verwerkt zit in een zeer dunne mat met 4 LCD schermen. Dit levert een 30-inch diagonaal display op waarmee multimediale advertenties getoond kunnen worden in winkels met zeer beperkt vrij muuroppervlak.
Onderzoek wijst uit dat consumenten 75% van hun aankoopbeslissingen pas in de winkel nemen. De IntelliMat biedt voor adverteerders een uitkomst om juist op dat moment zichzelf te presenteren.
Via: GizMag
Volgende stap is een RFID-chip in je bonuskaart die er voor zorgt dat je gepersonaliseerde reclame onder je hakken ziet verschijnen. Interessant en creepy tegelijkertijd.
Gisteren las ik ook al ergens dat er een bedrijf (uit de Achterhoek geloof ik) patent heeft aangevraagd op reclame-uitingen op die saaie zwarte transportband bij kassa’s.
Dit bericht/onderzoek zou het directe nut daarvan dus ontkrachten omdat een aankoop al is gedaan op het moment dat je je meuk op die transportband gooit en je daarna de winkel verlaat.
Ben benieuwd.
Maar voor naamsbekendheid is zo’n bandreclame best aardig. Ook de reclame op de Volgende klant-bordjes zoals AH dat doet vind ik slim. Die slijten ook minder snel. 🙂
’t hangt denk ik af van wat je op de kassaband zet. je zou er bijvoorbeeld staatsloten (die je aan aparte bali koopt) op kunnen doen, of postzegels, kranten of iets dat je niet in de supermarkt haalt, tevens zou het kunnen werken voor telefoonmerken (branding van bijv. vodafone) waarvan je de pre-paid kaarten weer bij de bali kunt halen.
Ik vraag me alleen af hoe duidelijk de boodschap is als er 35 producten opstaan…
@ Karel: een leuk woord voor Volgende klant-bordjes is
beurtbalkje
Als alle winkels zo vol worden gepleurd met reclame (LCD-matten op de vloer, gesponsorde kassatransportbanden, etc.) dan zou het eindelijk eens wat kunnen worden met online supermarkten, want dan wil niemand meer naar die irritante supermarkt. 😉
Ik wacht nog op reclame op de kassabon, de achterkant daarvan kan je ook goed benutten. Als je direct dubbelzijdig kan printen kan je de aanbieding op de bon zelfs laten aansluiten op het koopgedrag van de klant.
@Ludo: De A&P supermarkten hebben dit destijds wel gedaan. Ook de Bibliotheek in Amstelveen heeft een proef gedaan met reclame op de bon.
Ach, als het contextuele advertenties zijn, voor sportschoenen, schoensmeer en vloertegels dan heeft het wel wat.
Ah gebruikt de ‘Volgende klant’-bordjes zelf voor acties. Vandaag zag ik er nog ‘Zet bij ons je schoen’ op staan.
Toch zou AH deze ruimte ook goed aan adverteerders kunnen verkopen. Maar dan wel adverteerders van producten die vlakbij de kassa staan. Wat dacht je van een Toblerone ‘Volgende klant’-bordje? De vorm is al hetzelfde en de boodschap is relevant lijkt me…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!