[Adv] Van bytes naar business case: Data Donderdag – het nieuwe evenement rondom big data

28 november 2013, 11:59

Data Donderdag is het nieuwe big data-event voor managers, marketeers en business owners die op zoek zijn naar aansprekende cases en praktijkvoorbeelden zonder ellenlange technische verhandelingen of loze beloftes van software vendors. Oftewel: dé (business) big data meetup zonder technische praat! Kom ook naar de eerste bijeenkomst op 12 december a.s. Registreer snel, want er zijn maar 50 plaatsen beschikbaar!

De impact van big data

Iedere dag creëren bedrijven, overheden en particulieren grote hoeveelheden gegevens – tot wel ruim 2,5 quintiljoen bytes per dag. 90 procent van alle data is in de laatste twee jaar gecreëerd. Uit onderzoek van McKinsey is gebleken dat big data kan leiden tot 60 procent stijging van de marges. Het IBM 2010 Global CFO Study liet zien dat bedrijven die een big data strategie hebben ontwikkeld hun concurrenten financieel overtreft met 20 procent. Big data biedt dus een groot potentieel aan strategische informatie en kansen.

Wie met big data aan het werk is, ontdekt iedere dag nieuwe mogelijkheden. Echter een onderzoek uit 2013 van Tata Consulting Services liet zien dat 47 procent van de 1.217 ondervraagde bedrijven nog niet bezig was met big data. Een soortgelijk onderzoek van SAS uit 2013 liet zien dat 21 procent van de 339 ondervraagde bedrijven niet genoeg afweet van big data en 15 procent de voordelen ervan niet begrijpt. Veel organisaties hebben dus weinig verstand van big data en dat terwijl er enorme hoeveelheden data onze kant op komen.

Volgens Paul Kent, global vice-president of big data bij SAS, neemt 37 procent van de ondervraagde managers nog steeds, belangrijke, beslissing op basis van onderbuikgevoel in plaats van op basis van data-analyses. Big data zal echter een grote impact hebben op hoe wij leven en werken en dus hoe organisaties gemanaged zullen worden. Het zal impact hebben op bedrijven uit alle industrieën, groot of klein, en op alle afdelingen, van marketing tot aan operaties of human resources.

Data Donderdag

Op donderdag 12 december introduceren wij daarom Data Donderdag, een tweemaandelijks evenement in de Beurs van Berlage te Amsterdam over de impact van big data. Zonder alle technische details, maar met concrete voorbeelden hoe big data de wereld en het bedrijfsleven gaat veranderen. “Van Bytes naar Business Case” dus. Tijdens Data Donderdag zullen wij bedrijven aan het woord laten die reeds een big data-strategie hebben ontwikkeld. Zij zullen uit de doeken doen hoe ze dit gedaan hebben, wat ze ervan geleerd hebben en wat ze ermee bereikt hebben. Tevens zullen wij big data-startups de mogelijkheid bieden om te pitchen tijdens Data Donderdag. Het evenement sluit af met een netwerkborrel, waarmee je direct in contact komt met andere big data-fans en enthousiastelingen.

Data Donderdag is gericht op managers, (online & digital) marketeers en business owners (it en marketing directors) die op zoek zijn naar aansprekende cases en praktijkvoorbeelden. Data Donderdag heeft als doelstelling de doelgroep te inspireren en te verbinden om de ontwikkelingen op het gebied van big data een stimulans te geven en bedrijven vooruit te helpen in hun zoektocht om al die bits en bytes aan het werk te zetten.

Programma eerste editie

De eerste editie van Data Donderdag ziet er als volgt uit.

Datum, tijd en locatie

Donderdag 12 december 2013 – Berlage Meet & Workspace Amsterdam

  • Inloop: 18.30 uur
  • Start: 19.00 uur
  • Borrel: 20.30 – 21.30 uur

Sprekers

  • Kick-off: Mark van Rijmenam – oprichter BigData-Startups en mede-organisator Data Donderdag
  • Spreker 1: Sander Klous – Big Data Services Lead KPMG Management Consulting KPMG – Big Data ecosystemen in bedrijfsleven en maatschappij.
  • Spreker 2: Arjan de Ruiter – Teammanager Bol.com – “iedere klant zijn eigen winkel”
  • Big Data Start-up pitch: Jurjen van Rees – co-founder The ANT Works -Networking Big Data Analytics

Aanmelden

Aanmelden voor deze inspirerende avond is kosteloos en gaat via de Data Donderdag Meetup-groep. Geef je snel op, want er zijn slechts 50 plaatsen beschikbaar. Je kunt je tot twee dagen voor het evenement kosteloos afmelden.

Data Donderdag wordt georganiseerd door AnchorMen, BigData-Startups.com, GoDataDriven.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!