Adrienne van Veen (MKB Belangen): “Gevolgen van bepaalde wetgeving zijn voor kleine bedrijven groot”

18 juli 2017, 13:00

Ze zette met haar man vijf jaar geleden MKB Collectieven op, met om en nabij honderdvijftigduizend leden de grootste collectieve inkooporganisatie van Nederland. Daaruit voortvloeiend ontstond MKB Belangen, specifiek gericht op kleinere bedrijven en ZZP’ers. Volgens Adrienne van Veen een belangrijk gegeven, omdat juist ondernemers met een klein bedrijf vooral heel druk zijn met ondernemen en weinig tijd over hebben voor andere zaken.

Er waren al een MKB Nederland en Ondernemend Nederland, maar omdat die vooral de wat grotere MKB’ers representeerden zagen Van Veen en haar man mogelijkheden: “Eigenlijk is er niemand die echt de kleine MKB’er, dus de slager, de bakker, de accountant die met twee mensen werkt, vertegenwoordigd.”

MKB Collectieven is een inkooporganisatie voor het midden- en kleinbedrijf. Met meer dan 100.000 deelnemende bedrijven doet 1 op de 10 ondernemers mee met een inkoopcollectief van MKB Collectieven. Het doel van MKB Collectieven is om ondernemen efficiënter, winstgevender en eenvoudiger te maken voor ondernemers.

Randvoorwaarden

Aan de keukentafel ontstond het idee voor MKB Collectieven, onder andere voor het inkopen van energie, telefonie en verzekeringen voor kleine ondernemers: “Bij grotere organisaties heb je heel vaak professionele inkopers, dus daar wordt alles wel goed geregeld, daar wordt alles heel erg ‘uit-onderhandeld’. Maar deze groep is juist bezig met het ondernemen, die heeft helemaal geen tijd om met dat soort randvoorwaarden bezig te zijn.”

Signaleringsfunctie

MKB Belangen heeft geen leden, maar probeert door middel van onderzoek en het doorgeven van resultaten de kleine MKB’ers te helpen en te vertegenwoordigen. Van Veen: “Het is meer een signaleringsfunctie en een overdracht van kennisfunctie, om die ondernemers op de hoogte te stellen van wat er speelt.” Juist die functie is waar Van Veen het voor doet: “Omdat je juist die mensen die een beetje ondervertegenwoordigd zijn echt daadwerkelijk kunt helpen, ze echt daadwerkelijk op dingen kunt attenderen.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen.Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail.Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags
mkb,

1 Reactie

    Janine Kepel

    Hebben jullie uberhaupt wel onderzoek gedaan naar MKB Collectieven? Zelfs een simpele Google-search levert een stroom aan klachten op! Ik heb een boekwerk gevonden aan klachten, MKB Nederland geeft aan op de hoogte te zijn de praktijken van MKB Collectieven en zegt er helaas weinig aan te kunnen doen.

    De werkwijze bestaat uit het telefonisch benaderen (het zogeheten “koud bellen”) van kleine startende ondernemers en op een opdringerige manier vraagt MKB Collectieven of zij een geheel vrijblijvende offerte mogen aanbieden voor de energielevering. Vervolgens hoort de ondernemer niets meer tot er opeens een offerte op de mat valt met kleine lettertjes dat deze actief opgezegd moet worden binnen 14 dagen anders gaat er een contract in. Tevens maakt MKB Collectieven misbruik van de brancheorganisatie MKB Nederland door zich een soortgelijke naam aan te meten die het vertrouwen moet opwekken bij de beoogde slachtoffers. De opdringerige toon zorgt er tevens voor dat het slachtoffer niet verder durft te vragen naar de achtergrond van deze organisatie en MKB Collectieven laat dit ook graag in het midden liggen of zij onderdeel zijn van de brancheorganisatie.

    Laten we aub geen reclame maken voor dit frauduleuze bedrijf die kleine ondernemers in de problemen brengt.


    15 juni 2018 at 12:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief