Achter de schermen van Hans Wijers’ virale succes

25 april 2012, 07:00

Over de totstandkoming van de afscheidsvideo van AkzoNobels CEO

Afgelopen vrijdag zwaaide Hans Wijers af als CEO van AkzoNobel en overhandigde hij de scepter aan zijn opvolger, Ton Büchner. Ter gelegenheid daarvan maakte het bedrijf een afscheidsvideo. En niet zo'n dertien-in-een-dozijn corporate video, maar een video met heerlijke zelfrelativering en zelfspot. Met als gevolg dat de video viraal ging: de verschillende versies zijn samen inmiddels zo'n 80.000 keer bekeken. Hoe komt zo'n social media-succes tot stand bij een multinational? We vroegen het Tim van der Zanden, Director External Relations.

M!: Sinds de lancering van de video afgelopen vrijdag is deze al zo'n 80.000 keer bekeken (bovendstaande Nederlandse en de Engelstalige versie samen). Bovendien lijken de commentaren unaniem positief. Hadden jullie dat succes voorzien?

TvdZ: Absoluut niet, maar wel gehoopt. Het was een pro-actieve campagne om AkzoNobel, en de wisseling van de wacht, op een informele, non-corporate manier onder de aandacht te brengen. Ik zei vrijdagochtend, toen het filmpje net gelanceerd was, dat we 20.000 views moesten hebben voordat we een biertje konden drinken. We moesten toen allemaal nog beetje lachen om dat aantal.

M!: Klopt het dat de video eigenlijk voor intern gebruik was?

TvdZ: De video is en was inderdaad voor intern gebruik als een ontwapenend filmpje dat in alle culturen over de hele wereld zou aanslaan.

M!: Waarom is de video dan toch ook extern gelanceerd?

TvdZ: Nou, we hadden vanaf de eerste brainstorm al in ons achterhoofd dat als het niet flauw en écht leuk zou worden, we zeker ook extern zouden gaan.

M!: De video is geüploaded door EENcamera, niet door AkzoNobel zelf. Waarom is daarvoor gekozen?

TvdZ: Dat was een bewuste keuze. Het filmpje moest viral gaan. Dat betekent dus niet via de officiële AkzoNobel-kanalen. Daarom was de titel ook technisch, en de eerste dag was het ook een geheime pagina, die je niet kon eenvoudig vinden. Dat versterkte het beeld dat de film vooral voor interne doeleinden was, maar toch zichtbaar voor de rest van de wereld. We hebben toen enkele mediacontacten (zowel oude als nieuwe media) laten weten op welke plek ze moesten zoeken, dus een duwtje in de juiste richting.

M!: Wie is met het idee gekomen? En is het gebaseerd op de afscheidsvideo's van Clinton en Gates (http://bit.ly/Itm2BZ)?

TvdZ: We hadden uiteraard een overall CEO transfer communicatieplan. Doelgroepen waren zowel intern als extern. Het gebruikelijke werk: afscheidsinterviews, interne afscheidbezoeken, intranetcampagnes, etc. Het idee van een video met een knipoog kwam ook voorbij. De internal communications-club heeft vervolgens dit prachtige resultaat neergezet. En uiteraard staat of valt het met het 'ja-woord' van de nieuwe en oude CEO.

M!: Hoe moeilijk was het om intern alle mensen te overtuigen van dit idee?

TvdZ: Het was niet moeilijk: korte lijntjes, weinig vergaderingen. Gewoon een voorstel maken en doen. We hebben zelfs een aantal prachtige scènes moeten wegsnijden in verband met de lengte van het filmpje.

M!: Heb je verder nog interessante weetjes, feitjes, leuke reacties, e.d. die je nog niet genoemd hebt?

TvdZ: Het moeilijkste moment was misschien nog wel het wachten. Donderdagavond en vrijdagochtend hebben we enkele media gesproken, maar dan moet je verder ook je mond houden en afwachten. Ook hebben we enkele andere relaties ingezet die erg actief zijn op social media. De film was echt en authentiek. Daarom is het viraal gegaan, tot in Nieuw-Zeeland aan toe! Op zaterdag hebben we dus besloten om ook via onze eigen kanalen te pushen. De vrijdagavond was het interne afscheid, vandaar.

Full disclosure: een aantal jaar geleden werkte ik bij AkzoNobel als directe collega van Tim.

Afscheidsvideo's van andere CEO's

In het verleden hebben andere leiders bij hun afscheid vergelijkbare video's gemaakt. En niet de minsten. Hieronder twee voorbeelden van twee Bills, nl. Clinton en Gates. Net als Wijers' afscheidsvideo de moeite van het kijken waard!

Update 25 april, 10:50: Erik van Roekel tipte me nog over onderstaande interne video van Ad Scheepbouwer bij zijn afscheid als CEO van KPN. Let wel: deze video's werden getoond op het intranet en werden gepersonaliseerd voor de kijker o.b.v. z'n interne profiel (meer informatie en versies zijn te vinden op Communicatie Online).

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!