Aanbieders en vergelijkers vechten om positie in Google

8 februari 2006, 18:07

image

Steeds meer mensen starten hun aankoopproces op internet (zie o.a. Klantgedrag in de multichannel wereld). Zoeken naar achter-grondinformatie, vergelijken van prijzen en ‘luisteren’ naar de mening van andere kopers. Meestal start deze zoektocht bij zoekmachines en in Nederland is dat vooral Google.

Ruben Timmerman heeft op Frankwatching een interessante analyse gedaan voor de positionering in Google van een aantal aanbieders (originele aanbieders van diensten en producten) en vergelijkers in verschillende branches. Niet helemaal verrassend blijkt dat vergelijkers steeds vaker een hogere positie in Google te hebben dan de aanbieders zelf.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    diederick

    ..toch zou ik graag zien dat er een optie “uitschakelen vergelijkers” in google komt.. probeer maar eens een tel. nr of uberhaupt een website van een bepaald bedrijf te vinden.. vaak een onmogelijke taak door alle vergelijkers.. ik vind niet dat de aanbieder hier in verzuim is maar de zoekmachine…

    zelfde probleem doet zich voor bij producten.. zoek bv maar eens naar een bepaald type autovelg of gsm… de eerste tientallen pagina’s zitten vol advertenties van marktplaatsen die veelal ook nog eens verlopen zijn.. ook hier zou het prettig zijn om de marktplaatsen uit te sluiten..

    mede daardoor zie ik mezelf steeds vaker gebruik maken van msn-search.. zeker met het zoekveld in de beta IE7.. of het nu gaat om producten of om afbeeldingen.. je krijgt wel minder resultaten maar over het algemeen wel relevanter..


    8 februari 2006 om 20:11
    Ruben Timmerman

    Thanks Marco, inderdaad is het niet zo heel verrassed 🙂 Wat in dat opzicht erg aardig is om te zien, is dat in sommige sectoren de aanbieders hun achterstand proberen goed te maken door meer advertenties in te kopen.

    Dit is natuurlijk veel duurder dan optimaliseren (in the long run), maar is makkelijker te verkopen aan je baas. Je investeert een exact bedrag, en je kan heel nauwkeurig zien wat je ervoor terug krijgt. Optimalisatie is ingewikkelder, dus de meeste marketeers van aanbiedingen wagen zich er niet aan.


    9 februari 2006 om 10:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!