8 Toonaangevende Internetexploitanten lanceren Stichting Internet Reclame (SIR)

15 mei 2003, 05:55

8 grote Internetexploitanten – Adlink, ilse media, IP iMedia, Lycos, MSN, Tiscali, Wanadoo en Webads – kondigen vandaag de oprichting van de Stichting Internet Reclame (SIR of STIR) aan. Zij zijn allen van mening dat inzage in het bereik van Nederlandse internetsites cruciaal is om te komen tot het cre?ren van uniforme standaarden op het gebied van online bereik en profielen. De oprichting van SIR is een belangrijke stap naar een verdere professionalisering van het Internet, dat door steeds meer marketeers en mediabureaus structureel als communicatie instrument wordt ingezet.

Discrepantie tussen online consumptie en online besteding

Op dit moment zijn online standaarden nog nauwelijks aanwezig waardoor mediaplanners en adverteerders onvoldoende betrouwbare kwantitatieve en kwalitatieve bereikscijfers tot hun beschikking hebben en dus niet voldoende in staat zijn een weloverwogen keuze voor online te maken. Veel Nederlandse Internetexploitanten zien het gebrek aan standaarden en transparantie voor mediaplanners en adverteerders als de oorzaak van de discrepantie tussen enerzijds het percentage mediaconsumptie dat plaatsvindt op het Internet (8-15%), en anderzijds het percentage van de totale mediabestedingen die naar het Internet gaan (1%). SIR heeft zich daarom ten doel gesteld meer inzicht in de hoeveelheid mensen in Nederland die zich op een bepaald moment op het Internet bevinden te krijgen en, met name, in de aard van hun Internetgebruik en hun socio-demografische gegevens.

Huidig gebrek aan standaarden maakt integrale mediaplanning heel lastig

Rob Molenaar, Sales Manager MSN Nederland: “Op dit moment is er nog geen uniforme bereikstandaard in de markt, wat integrale mediaplanning voor bureaus en adverteerders heel lastig maakt. Het continue onderzoek dat SIR initieert vult deze lacune. Het maakt het mogelijk het bestedingsaandeel van online advertising meer in lijn te brengen met de hoeveelheid tijd die mensen online besteden”.

Continu online bereiksonderzoek

SIR brengt de gegevens over het internetgebruik in Nederland gedetailleerd in kaart door het initi?ren van continu online bereiksonderzoek. Dit onderzoek levert zeer specifieke doelgroepinformatie op, vergelijkbaar met de informatie die veel traditionele offline mediabureaus al langer in staat zijn te geven. De resultaten uit dit onderzoek moeten leiden tot de totstandkoming van uniforme standaarden en tot de verhoging van de transparantie van de markt.

Single Source

Het onderzoek is ‘single source’. Dit betekent dat binnen ??n enkel onderzoek wordt gekeken naar zowel kwantitatieve (aantallen unieke bezoekers, pageviews ed.) als kwalitatieve (profielen van de bezoekers) bereikscijfers voor de Nederlandse online markt. Dit aspect verhoogt de betrouwbaarheid nog verder. Het geheel wordt gefinancierd door de 8 initiatiefnemers van SIR en start in het derde kwartaal van 2003. De eerste resultaten worden eind dit jaar verwacht. De resultaten van het onderzoek worden daarna middels planningstools beschikbaar gesteld aan planners en adverteerders. Het is nog onbekend welk onderzoeksbureau het onderzoek mag uitvoeren. Om dit te bepalen besteedt SIR de opzet en uitvoering van het onderzoek deze maand nog aan

Over de Stichting

In SIR participeren op dit moment Adlink, ilse media, IP iMedia, Lycos, MSN, Tiscali, Wanadoo en Webads. De Stichting houdt zich bezig met de (meerjarige) aanbesteding van een onderzoek dat moet leiden tot betrouwbare kwalitatieve en kwantitatieve bereikscijfers voor de Nederlandse Internetmarkt, alsmede het onderhoud en de distributie van dit onderzoek. Kijk op www.internetreclame.org voor meer informatie over SIR.

Bron:

http://www.internetreclame.org/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!