83% van de Nederlanders heeft toegang tot internet

6 maart 2006, 11:43

Het bericht van CBS heeft inmiddels al op diverse sites gestaan maar omdat de cijfers toch relevant zijn publiceren we ze ook hier nog maar een keer.

In 2005 had 83 procent van de Nederlanders toegang tot internet, 60 procent van de Nederlanders via een breedbandverbinding. Toch hebben ruim 2 miljoen personen van 12 tot 75 jaar (17 procent) nog nooit internet gebruikt. Vooral lager opgeleide mensen in de leeftijd van 55 tot 75 jaar maken geen gebruik van internet. In 2005 had tweederde van hen nog nooit internet gebruikt.

Communicatie en informatie opzoeken favoriet

Internet wordt vooral gebruikt als communicatiemiddel en voor het opzoeken van informatie. Dit was het geval bij ongeveer 90 procent van de personen die in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek wel eens internet hebben gebruikt. Communicatie vond vooral plaats via e-mail. Daarnaast chatte 40 procent. Onder jongeren van 15 tot 25 jaar was het aandeel chatters dubbel zo groot. Zes procent van de gebruikers telefoneerde via internet. Informatie opzoeken had vooral betrekking op goederen en gebruik van diensten in de reisbranche.

Telebankieren belangrijke activiteit

Ook werden in 2005 veelvuldig commerciële activiteiten via internet uitgevoerd, vooral door 25- tot 35-jarigen. Bijna zestig procent van de mensen die in de voorafgaande maanden internet hadden gebruikt, deed in die periode aan telebankieren, terwijl bijna de helft zei dat ze goederen hadden gekocht of verkocht via het internet.

Meerderheid internetgebruikers winkelt elektronisch

Bijna zestig procent van de internetgebruikers heeft ooit goederen besteld of gekocht via internet. De helft van de internetters deed dit in het jaar voorafgaand aan het onderzoek. Hierbij ging het vooral om literatuur, vakanties en software/hardware en elektronische benodigdheden. Ook kleding en sportartikelen werden vaak op deze wijze aangeschaft.

Veel ouderen bestellen boeken of vakanties

Ouderen hebben gemiddeld meer vrije tijd ter beschikking en meer geld dan jongeren. Dit geldt ook voor de ouderen die gebruik maken van internet. Zowel literatuur als vakanties werden via internet naar verhouding het meest door 55-plussers aangeschaft. Jongeren kochten via internet meer kleding en sportartikelen.

Bron: CBS

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Via diverse media vandaag ook gelezen over het onderzoek van KLO onder 520 jongeren tussen de 15 en 34 jaar.

    Het blijkt dat jongeren internet het best waarderen, maar de traditionele media als radio en televisie zijn ook nog steeds populair. De respondenten geven internet een 7,8 als rapportcijfer. Dat is daarmee het populairste medium, voor radio en tv. Teletekst kreeg een 5,9 als waardering en is daarmee het minst populair. Voor nieuws en ontspanning wenden jongeren zich het meest tot tv. Internet wordt het vaakst gebruikt als het gaat om het verkrijgen van algemene informatie. Jongeren blijven via de radio op de hoogte van nieuwe muziek.

    Ondanks dat jongeren alle communicatiemiddelen positief waarderen, is een echt gesprek nog steeds het belangrijkste. Het ‘ouderwetse’ gesprek krijgt een 8,6 als rapportcijfer. E-mailen en telefoneren volgen met een 8,1. MSN (kletsen via de computer) is met name populair onder de scholieren en krijgt een waardering van 7,1.

    Heeft iemand toevallig een link naar het betreffende KLO-onderzoek?


    6 maart 2006 om 15:14
    loket

    Marco,

    ‘k Was ook al op zoek naar een link, maar kwam niet verder dan de persberichten her en der. Dus contact opgenomen met KLO en die bevestigde me dat er inderdaad geen link is. Deze zomer komt KLO met een portal, waarop al het onderzoek toegankelijk wordt gemaakt. Dat is goed nieuws!

    Ze sturen me straks een samenvatting in PDF, dus ‘k zal wel even een post maken.


    7 maart 2006 om 09:09
    media

    Top, en dank voor de update Peter!


    7 maart 2006 om 09:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!