Je bekijkt een artikel van PostNL
partner

7 redenen waarom post onmisbaar is in je marketingstrategie

Wist je dat je iedere dag 6.000 tot 10.000 reclameboodschappen ziet? Grote kans van niet.

26 april 2023, 10:15 1258 x gelezen

We scrollen razendsnel door Instagram en zappen zo vlot van het ene naar het andere programma, dat we niet eens doorhebben hoeveel reclame we zien. Wat nog wel opvalt tussen die stroom aan boodschappen? Een klepperende brievenbus en post die op je deurmat valt. Maar liefst 83% van de ontvangers vindt post opvallen in deze drukke tijd. Een goede reden dus om direct mail toe te voegen aan je marketingmiddelen! PostLab, een nieuw initiatief van PostNL, helpt je daarbij met creatieve werksessies. Handig, want post in je marketingstrategie heeft veel voordelen. Dat blijkt ook uit de MetrixLab DM Benchmark uit 2021. We zetten alle voordelen voor je op een rij.

  1. Papier blijft beter hangen
    Maar liefst 43% van de ontvangers onthoudt een direct mail. Voor fashion (53%), retail (50%) en automotive (47%) is de geholpen reclameherinnering zelfs nog iets hoger. Dat betekent dat ontvangers nog precies weten dat ze vorige week post hebben ontvangen én van welk merk dat was. 55% van die ontvangers weet ook nog welke informatie erin stond. Daar kunnen e-mails niet aan tippen!
  2. 6 radiospots en 4 tv-reclames
    De aandacht van consumenten is beperkt en online reclames worden vaak alleen vluchtig bekeken. Toch is de gemiddelde aandachttijd voor een direct mail maar liefst 2,2 minuten. Dat is de tijd van 6 radiospotjes of van 4 tv-reclames. De moeite waard dus, als je wilt dat consumenten jouw merk hun volle aandacht geven.
  3. Post krijgt aandacht
    Maar liefst 55% van ontvangers bekijkt een direct mail aandachtig. Niet zo gek: doordat post op de deurmat valt, kun je er niet omheen. Met post komt je boodschap écht binnen. Dat is anders bij digitale middelen zoals e-mail. Die zie je nog weleens over het hoofd in een volle inbox of lees je alleen vluchtig door. Een goed idee dus om ze allebei in te zetten voor jouw campagne!
  4. Post doet iets met je
    Post brengt emotie met zich mee. Van nieuwsgierigheid als je iets op de mat hoort vallen, tot blijdschap als je precies op het juiste moment een kortingscode krijgt. Uit onderzoek blijkt dat ontvangers direct mail niet zien als opdringerig. In plaats daarvan voelt het persoonlijk, alsof je extra aandacht aan hen besteedt. Daardoor waarderen ze je merk beter en willen ze sneller iets bij je kopen. Om ervoor te zorgen dat jouw post niet direct in de papierbak belandt, moet de lezer wel het gevoel hebben dat hij er echt iets aan heeft. Een aanbod voor een zomervakantie in januari is ideaal, korting op kinderkleding voor een huishouden zonder kinderen niet.
  5. Veel respons
    De gemiddelde respons op direct mail stijgt al jaren. Waar de respons van 2008-2016 nog 16% was, is die van 2017-2021 gestegen tot wel 27%. Consumenten ondernemen dus vaak actie als er post bij ze bezorgd wordt. Dat doen ze het vaakst bij direct mails uit de fashion- en retailsector. Waarschijnlijk omdat dit vaak gaat om wat (goedkopere) producten die vaker opnieuw worden gekocht, zoals parfum of kleding. En zeg nou zelf: wanneer komt een kortingsbon voor nieuwe schoenen of kleding niet van pas?
  6. Groener dan e-mail
    Veel mensen denken dat het duurzamer is om e-mails te versturen dan om post te versturen. Al dat papier, dat kan toch nooit duurzamer zijn? Onjuist, blijkt nu. Want al die e-mails worden in datacenters opgeslagen die constant gekoeld worden. En dat kost een heleboel energie. Post wordt daarentegen altijd lopend of met de fiets bezorgd. Dat maakt het beter voor het milieu dan e-mail. Een extra reden om de brievenbus te gebruiken naast je andere marketingmiddelen!
  7. Lekker offline
    Slow living, hygge… Hoe je het ook wilt noemen, in het moment leven is in. Mensen lijken moe van het eeuwig online bereikbaar zijn en gaan steeds vaker tijdelijk offline. Direct mail is dan ook een fijne afwisseling voor onze overprikkelde ogen. Met direct mail verstuur je iets tastbaars. Je kunt zelfs iets versturen waar lezers ook fysiek mee aan de slag kunnen. Laat ze puzzelen, krassen of knippen voor een boodschap die extra lang blijft hangen.

Ook impact maken met direct mail?

Klop aan bij PostLab, een initiatief van PostNL! PostLab helpt marketeers bij creatieve conceptontwikkeling, productie en verzending van commerciële post als onderdeel van de mediamix. Dat doen ze met een groot netwerk van partners op het gebied van creatie, data en een schat aan onderzoeksinzichten. De komende tijd organiseert PostLab verschillende creatieve sessies, waar je samen aan de slag gaat met post die de aandacht van consumenten pakt. Nieuwsgierig geworden?

Meld je aan voor een sessie

Wij zijn PostNL. Jouw favoriete bezorger. We bezorgen dagelijks pakketten en vijf dagen per week post. Voor onze klanten zijn wij de onmisbare schakel tussen verzenders en ontvangers en de verbinder tussen de fysieke en digitale wereld.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!